Tulipa eräässä siemenkirjeessä vastaa siemeniä, jotka olivat aivan oikeaoppisesti kuivattu. Tosin tämä oppi ei koske ihan kaikkia siemeniä. Jalkalehtien siemenet tulee kylvää pääasiassa tuoreena. Jos niitä täytyy säilyttää, niin siemenen kosteuden täytyy säilyä, ja varastointi tapahtuu pimeässä ja viileässä, eli jääkaapissa. Otin muutaman näitä siemeniä kokeeksi ja yritän seuraavaa:
1. Siemenet kuumaan veteen (max 70 astetta, eli vesijohtovesi voisi olla ok) ja annetaan liota samassa vedessa 2 vrk.
2. Pussiin vermikuliittiin tai hiekka-turveseokseen, ripsaus vettä jotta kevyesti kostuu, ja säilytetään huoneenlämmössä (18-22 astetta) 4 viikkoa. Itse pidän lämpökäsittelyssä olevat pussukat kuplamuovikuoressa lämminvesivaraajan päällä.
3. Pussi sisältöineen jääkaappiin, jossa annetaan olla 6 viikkoa.
4. Siemenet tongitaan vermikuliitista, kylvetään multaan (n. puoli senttiä multaskaa päälle) ja pistetään ulos varjoisaan paikkaan. Ulos siirrolle hyvä aika on joskus (riippuen asutko banaanirannikolla vai susirajalla) huhti-toukokuussa. Itse viskon kaikki esikasvatettavat ja kylvöt pihalle toukokuun alusta riippumatta, mitä taivaalta aikoo tippua.
Jos nämä eivät idä, niin minulla onneksi on omasta takaa tuoreitakin käsittelyssä, eli en käyttäydy itsetuhoisesti. Mutta jos joku näitä siemeniä rapisteli itselleen, niin huomenna voi olla jo myöhäistä!
Kiitos vinkeistä… kokeillaan samaa reseptiä… saa sitten nähdä…
Vuorokauden likoamisen jälkeen, siemenet näyttävät jo kohtuullisen hyviltä!
On nämä jalkalehden...himalajan ?....lehdet kauniit , ei näy vielä nuppuja.
Ainakin himalajanjalkalehti on menestynyt viitosvyöhykkeellä. Minulla on puolivarjossa,ja hyvin on viihtynyt.
Kävin mittaamassa,korkeutta oli 80cm,ja leveyttä 90cm.
Kumpika tämä nyt on , himalajan-vai amerikanjalkalehti , kaunis kuitenkin ja samoihin aikoihin nousi pintaan, kuin viime vuonnakin.
Mun mielestä himalajan. Samanmoinen pyllistelee meillä takapihalla.
Kiitos Paulastiina, tuolla nimellä olenkin sitä puhutellut
Himalajan jalkalehti on kasvanut penkissä kolme kesää ja nyt se kukkii,vaikka korkeutta on vain 10 senttiä ja lehdetkin ovat aika pienet.
Minä just kerkesin julistaa, että olen jalkalehteni tappanut mutta tuollahan yksi pöngertää tulemaan! Nupuista ei kyllä ole merkkiäkään. Minun mielestä se ei vaan ollut siinä viime vuonna :o
Mielestäni siirtelin niitä parempaan paikkaan aikoja sitten ja katosivat sen siliän tien!
Miulla on jalkalehti saanut vauvan. Aika monta vuotta siihen meni.
Mä löysin kaksi viime vuonna siemenkasvattamaani : ).
Nämä tekee juurakot kun kuunliljat vaikka päälle päin näkyy vaan yksi lehti ja tota höm. Yhdenlaista jäykistelyä tämän hedelmän kasvatuskin..
Muistatkos Merlin, kun viime keväänä taimivaihdossa jaettiin pikku pikku jalkalehden taimia? Täällä pungertaavat tulemaan oikein terhakkaana
Totta kai, kymmenisen pikku jalkalehteä nousee : ) Muistatko kumpaa ne ovat, himalajan vai ameriikan mallia?
Eeen… ajattelin vähän, jotta jos sinä muistaisit…
Laitoin siemeniä ulos ruukkuun keväällä, (mutta otin varman päälle ja ostin yhden valmiin taimen.)