Jalkalehti, Podophyllum

Parissa jalkalehtipurkissa on itäneitä taimia,ihan pikkuisia vielä ja lukumäärä on muutama. Viime keväänä toin Virosta yhden taimen, mutta siitä ei näy vilaustakaan, ainakaan vielä.

Tässä vielä kuvakin, ovat niin sieviä, kun punkeavat maasta pipo päässä : ).
Heksu, on se varmaan hexandrum.

He on jo pidemmällä kuin täällä! Päätetään hexandrum, siis :slight_smile:
Tuo, mikä minulla on ollut jo pari-kolme vuotta on tulollaan hitaammin kuin nämä pikkuiset.

Onko jalkalehdet kalkin suosijoita, vai pitävätkö happamasta maasta? Tunkesin himalajanjalkalehteni maahan, joka on isojen mäntyjen alla, siis taatusti hapan.

Löysin pikkuisen itäneen jalkalehden purkista tänään. Ihme, että iti, kun siemenet pääsivät kuivahtamaan.

viippu, voitko laittaa kuvan siitä pikkuisesta jalkalehdestäsi, voisin vertailla omiin "ehkä pikkujalkoihin"?

?

Tälläisiä ilmestyi 2 jalkalehtipurkkiin. Onko peukku samoja kuin sinulla? Nyt jännittää.

höh, ei mulla sitten olekaan jalkalehtien taimia, mitähän lienevät. Niissä on kolmeosaiset  sirkkalehdet. Vaikea selostaa näin ilman kuvaa, mutta ei ole sama.

Ei Viherpeukku, kyllä sitten sulla on ne jalkalehdet ja mulla joku palsami. Elämä on. Onneksi mulla on se ostokappale .

Ei Viippu, mulla voi olla vaikka mitä ne kolmilehdykkäiseni. Älä vaan viskaa noita tamia mihinkään. Mulla on nyt kaksi varakappaletta, ostettuja, kun taas tuli pakkomielle, että täytyy saada jalkalehti. Yksi mulla oli vuosi sitten Turin markkinoilta ostettuna, mutta eipä noussut tänä keväänä ylös, joten varmuus on paras.

Sekaannun keskusteluun: minulla on pari Podophyllum deltatum-tainta. Ne ovat kolmilehdykkäisiä. Josko jalkalehtesi ovat niitä.

Jouluruusu, muistuttavatko ne esim. thalictrumin , ängelmän pikkutaimia ? jos ovat jalkalehtiä, niin jippii.

otan huomenna kuvan

Himalajanjalkalehden  hedelmiä.

Minen saa tuota Himalajanjalkalehteä elämään. Oon sen jo kaksi kertaa tappanut ihan aikuisesta yksilöstä siis.

Amerikanjalkalehti senkun rehottaa.

Himalajanjalkalehden hedelmystöä, vain pienen osan nappasin kuvaan noin neliön kokoisesta kasvustosta, mutta onhan näitä tässäkin jo.

Ei ole minun oma kasvini, vaan kuvasin 27.8. Botaniassa, eli Joensuussa kasvitieteellisen puutarhan ulkoalueella, kyllä siellä oli kaikkea hienoa!

Wau, kasvaako jalkalehti lopulta noin isoksi vai onkohan siellä Joensuussa istutettu useampi taimi ryhmään ja ovat sitten kasvaneet umpeen?

Useampi taimi, pitää kysyä kun heillä seuraavan kerran käyn. En olisi keksinyt tuota vaihtoehtoa edes ajatella!

No mutta kasvaahan se isoksi, eikö? Kellä on ollut jo pidemmän aikaa?

kasvaa…
tai no reilut puoli metriä korkeaksi, leveyttä reilummin