Täällä tosi hienoja jaloangervoja. Minulla vaaleanpunainen kukkii komiasti, mutta samassa penkissä valkoinen kituu. Taidampa vaihtaa kaikkien paikkaa myös tuonne vuorenkilpien sekaan kuten maajussilla (ei kai haittaa kun ottaa ideasta vaarin).
`Bremen`
Nimeä en tiedä. Ompa mukaan tullut yksi erivärinenkin, kun siirsin viime vuonna yhdessä kasvaneet. Nämä kyllä omalaatuisesti laonneet, eikä syynä ole sadekaan, kun ovat räystään suojassa. (tietää jatkuvaa kastelua).
Sulkajaloangervo
Jaloangervoni aurinkokylvyssä, sainpas kuvattua myös auringonsäteet kuvaan, niitä on kiva katsella sitten syyssateilla. Tämä laji ei kukissa nuukaile, kukkii pinkkinä puskana, eikä ole vielä edes täydessä kukassa.
Hienoja ovat. Olen aina sanonut, että jaloangervot ovat ihanteellisia perennoja: kauniita, pelkät lehdetkin, kukkivat kauan, pysyvät paikallaan, eivät tarvitse tukea, löytyy monen värisiä, mitä muuta?
Onko kenelläkään kuvaa lajikkeesta ''Erica''? Rovaniemen Kirkkolammen puistossa ovat nupuillaan. Viihtyvät siis täälläkin.
Hoi viisaat! Mikäs tälle on käynyt? Ostin sen kukkivana valkoisena noin puolimetrisenä pensaana kolme vuotta sitten. Viime vuonna kutistui noin 5-10 sentin korkuiseksi, eikä kukkinut lainkaan. Nyt on vähän tuuheampi kuin viime vuonna, eikä lehtiruusuke (?) vieläkään siperianunikolle korkeudessa pärjää. Mutta väri on outo.
Tuommoinen lilanpinkihtävä. Kukintovarret ovat erittäin tanakat ja niitä on paljon.
Niin ja pyydän anteeksi, mikäli on väärällä palstalla, minen tiedä tuosta muuta kuin, että on angervo. Tai oli silloin kun ostin sen.
Eikös tuo ole kiinanjaloangervo (Astilbe chinensis 'Pumila'), saattaa olla kääpiömuoto. Minulla se on nyt vasta nupulla ja leviää aika mukavasti. En muistanutkaan lisätä tätä pörssin listaan, jonka päivitin tänään. Tämä kuva on kyseisestä kasvista viime syksyltä. Kukkii myöhemmin kuin tavalliset jaloangervot.
Voihan se olla tuommoinen kiinalainen. Kuinka laajalle tuommoinen voi levitä? Olisiko voinut käydä niin, että ostamani valkoiset ovat heittäneet henkensä ja tämä olisi niistä ostamistani punaisista (takarivissä) levinneitä yksilöitä?
Kauniita jaloangervoja, vau!!! Tahtoo myös, eli olen suunnittelemassa penkkiä aurinkoiseen paikkaan, mutta kannattaako edes haaveilla jaloangervosta silloin? Ajattelin, että laittaisin väriminttua jaloangervon ja auringon “väliin”, auttaisikohan se asiaa? Haluaisin niin kovasti jaloangervoa penkkiini, mutta pitääkö luopua ajatuksesta? Auttakaapas viisaammat!
Meirami; äidilläni kasvoi jaloangervot täydessä auringonpaisteessa ja kuumuudessa. Ja tosi hyvin kasvoivatkin. Niillä oli pengerryksessä syvämultainen paikka ja ilmeisesti niitä kasteltiin riittävästi. (Ne jouduttiin piharemontin yhteydessä siitä poistamaan.) Itselläni on samoja angervoja puolivarjossa, kuivahkossa rinteessä. Eivät vaan ole niin uhkean näköisiä kuin äitini angervot olivat.
Angervo-ongelma! Ostin tuossa kuukausi sitten eräästä melko suuresta hevosenkenkälogoisesta kyläkaupasta Astible spirea nimikkeellä mukulan. Kotiin päästyäni huomasin siinä jo kasvavan jotain vaalean juuren tapaista ja ajattelin että tämä pitää laittaa multaan tai kuivuu. Nyt se on ollut viileässä huoneessa ei suoraan ikkunan edessä mutta valoisassa paikassa, ja niukalla kastelulla. Ongelma on se, että se on kasvanut ihan valtavasti! Jotain nupun näköistäkin sieltä on jo tulossa eikä maahan laitosta voi vielä aikoihin haaveilla, koska maahan tupsahti juuri melkein kymmenen senttiä lunta. Eli, onko hyvä näin ja annan jatkaa omaa touhuaan ruukussaan, vai pitäisikö tehdä jotain? En ole kertaakaan lannoittanut, ja multakin on mielestäni taimimultaa (voi olla kukkamultaakin, en tarkkaan muista mitä laitoin).
Ei kai tuossa auta muu, kuin nostaa se mahdollisimman hyvään valoon ja kesemmällä panna tottumaan luonnon olosuhteisiin ja sitten maahan.
Jotain tällaista olin itsekin kaavaillut, mutta ajattelin varmistuksen täältä hankkia jos jollain olisi hyviä neuvoja. Kiitos Sandille neuvosta siis
Enää ei tarvitse kauaa odotella parhainta kukintaa. Näinkin mun mielestä tosi kaunis.
Jaloangervot aloittelee
Kosteina päivinä angervojen tuoksu on sitten hyvää tekevä!
Nanikka, en huomannut että olisit saanut vastausta tuohon leviämiskysymykseesi - pikkuangervo ei leviä sen enempää kuin muutkaan jaloangervot juurikaan, pehko vain tuuhettuu paikallaan.
Sandilla on kaunis angervorivistö ja suloisia kukkia on muillakin:)
Kauniit!! Saisinpa joskus jaloangervot menestymään, en tiedä miksi en osaa sitä tehdä.
MoonRiver, ovatko angervosi kyllin kosteassa paikassa? Eivätkä tykkää ihan suorasta kokopäiväisestä auringonpaisteesta. Ethän kalkita niitä ?