Jaloangervo, Astilbe

Ahaa…nopeasti mietittynä ainakin aurinkoa taitaa olla ihan liikaa. Kosteuttakin saattaa siis puuttua. Kalkkia ei pitäisi kyllä mennä. Taitaa olla paikanvaihto edessä.

Kukintaa tänä kesänä - v.pun. astilbe arendsii ''Erika'' ja kirkkaanpun. astilbe japonica ''Köln''.

Tämä taitaa myöskin olla Köln? Penkissä kasvaa myöskin Fanal, mutta sen pitäisi olla tummalehtinen.

Kiitos vastauksesta Inki. Olin jo ehtinyt unohtaa koko kysymyksen. Ne on sitten vaan jotenkin muuten muuntuneita nuo etupihan matalat angervot.

Oletteko laittaneet ihan rhodomultaan angervot vai jättäneet vain kalkitsemaata? Mulla ois tuolla hapanta multaa jotan voisin vähn sekoittaa tuohon tulevalle angervon paikalle. Kuinka korkeiksi nuo ovat teillä kasvaneet?

Mulla on ihan tavallisessa puutarhamullassa, en vain ole kalkinnut. Lajikkeita on eri korkuisia.

Jaloangervon kasvukorkeus on ihan lajista kiinni. Tavallisessa mullassa kasvavat ja tainnevat kalkkiakin kyllä saada, kun sitä reilulla kädellä heittelen. Todella kiitollinen helppo perenna. Paremmin pärjää varjoisemmassa paikassa, aurinkopenkissäkin tosin kukoistaa.

Tulee semmoseen penkkiin jonka reunaan juuri ja juuri aurinko osuu päivällä(talon yli) ja aamu- sekä iltaaurinko sitten paremmin. Ehkä en happamuudesta sitten paljoa stressaa, laitan sen lopun rhodomullan tuohon sekaan.

Onko kellään laittaa kuvaa Snowdriftistä? Ostin 6kpl uuteen puolivarjon penkkiin... Edelliset marjapuuron väriset hukkasin/sain hengiltä allapäin... tai saattoivat jäädä kalliolämpöä poranneen koneen kulkureitille. Mene ja tiedä. Toivottavasti nämä valkoiset säilyvät ja rehottavat!

Minulla on ollut jo monta vuotta kaksi jaloangervoa, toinen vaaleanpunainen, toinen punainen, nimilappuja ei ole enää tallella. Vaihdon niitten paikkaa pari vuotta sitten, taisi osua nyt aivan väärä kohta, ovat nimittäin eteläseinustalla. Toisessa on juuri nyt kukkanuput, toisessa ei ollenkaan. Se nuputon on muutenkin vähän kärsineen näköinen. Joudun ilmeisesti siirtämään toiseen paikkaa, varjoon. Vaihtoehtona on muttaa jalohortensin ja näiden jaloangervojen paikat keskenään. Voinko tehdä sen nyt, tähän aikaan vuodesta, kun jalohortensiassakaan ei ole vielä nuppuja, vai odottaa syksymmälle. Epäilen vain, ettei jaloangervo sen enempää kuin jalohortensiakaan muuten kuki tänä vuonna ollenkan, ellei tee paikanvaihtoa?

Omasta kokemuksesta sanon, että jaloangervo kyllä kukkii, vaikka paikkaa vaihtaisikin. Mutta hortensia ei varmaan tykkää paikanvaihdosta, luulen.

Nyt ei kai auta muu, kuin kokeilla. Jaloangervon vaihdan varjoisampaan paikkaan, jalohortensia täytynee myös vaihtaa, kukkii sitten tai ei, ei se nykyisessä paikassakaan kuki kasvi

Tässä on toinen jaloangervoni, nupullaan, tulee olemaan vaaleanpunainen:

Ja tämä on toinen, katsoin vielä toissapäivänä, että ei rupea kukkimaan ollenkaan, nyt tänään siinä kuitenkin on jo ensimmäinen kukinto kehittymässä, tästä tulee tummemman punainen. Ja koska tämäkin aloittaa kukkimisen, en muutakaan paikkaa vielä, vasta kukinnan jälkeen:

Sulkajaloangervo (Astilbe simplicifolia) alkaa jo lopettelemaan kukintaansa. Kaksi juurakkoa ostin keväällä, niistä vain toinen (kasvustoltaan pienempi) kasvatti tänä vuonna kukkavarret.

Täällä oli puhetta jaloangervon siirtämisestä. Olen siirrellyt niitä kaikissa vaiheissa, nyt viimeeksi ihan kukinnan alussa olevan puskan muutama viikko sitten. Jaoin kasvin ronskisti halki ja kapaisin reilusti maata mukaan.Siirretty kukkii nyt täpötäynnä uudessa paikassa ja ne vanhaan liian täyteen kasvaneeseen paikkaan jääneet selväsi huonommin. Muutenkin tuntuu, että jaloangervot ovat sitkeää sukua, olen vuodesta toiseen kitkenyt pois vaaleanpunaista väärästä paikasta ja joka vuosi se kasvaa takaisin. Otin viimeeksi kitketyn palan ruukkuun kasvamaan ja siitä sekin lähti, vaivaisesta palasesta.Angervot hyötyvät selvästi jakamisesta, kunkinta taantuu vuosien mittaan, kun tila loppuu.

Tällainen lähti eilen mukaani, kasvaakohan leveys suunnassa paljon? Laitanko perennapenkkiini taustakasviksi vai Töyhtö(tai joku)angervon viereen aidanteen osaksi?

Tällainen on yksi vanhemmista angervoistani, nimetön

Ja tällainen matalampi ja "lyhyempi" kukkainen, saattavat olla samanlaistakin... kokoero vain on suuri

Jos joku osaisi antaa nimet noille valkoisille olisin kiitollinen.

Valkoiset ovat minusta töyhtöangervoja, Aruncus dioicus. Niitä on kahta sorttia, hede- ja emiyksilöitä, joista muistaakseni hedepuoliset olivat niitä komeampia, joten nämä lienevät emiyksilöitä. Mulla on molempia ja toinen on tosi näyttävä yksittäispuska, toinen sanoisiko tavallinen koostaan huolimatta. Kysyit myös jaloangervon leveyttä. Vain omaan pihaani tietämykseni nojaten, kasvavat leveyttä aikas rauhallisesti ja stoppaavat esteen tullen (=toinen kasvi), mutta jos niitä ei aika ajoin jaa, niin kukinta alkaa taantua.

Voi kiitos, taidan uskaltaa laittaa gloria-angervon paraatipenkkiin pionien ja liljojen seuraan. (ja saahan sen siirrettyä pois jos ei sinne kuulukaan)

No niin saa pois, kun ei siemennä eikä ole vuohenkellotyyppiä… johonkin ketjuun laitoin, että jos ei kisko kunnolla juuria myöden, niin tekee vielä lehtiä tulevina vuosinakin, mutta se on niin olematonta, että voidaan vain huomioida osastossa " helppoja henkiinjäämisiä"

Okei. Nyt on pois huolesta se angervokin, kävin istuttamassa sen paraatipenkkiin pikkusydämien ja verikurjenpolven lähelle, jalotähkämöön ja päivänliljaan on kivasti matkaa ja juurelle jäi vuokkoja, pitäisi olla ihan hyvä paikka.

Nyt ei kärsi kyllä hullaantua enää ostamaan lisää kukkia, kun oli jo vaikeuksia saada noitakaan viime hankintoja maahan…