Miten hyviä jaloangervon valkoiset lajikkeet ovat talvehtimaan? Minulla on räystään alla penkki hankala, johon haluaisin korkeaa ja matalaa lajiketta, mutta penkin päälle tulee ainakin lopputalvesta jääkerros, jota monet perannat eivät ole kestäneet. Maa on lisäksi aika huono: sain kalliista ostomullasta oikean murheenkryynin:( Aamuaurinko vain paistaa, joten aika varjoinen on paikka.
Mulla kasvaa just tuollaisella paikalla ja erittäin hyvin menestyvät. Kolataan lumet vielä niiden niskaan. Eikä tuohon paista aurinko ikinä suoraan. Kompostilla parannan sitä maata milloin muistan/jaksan/kehtaan.
Kiitos Myskimalva:) Ehkäpä tämä ratkaisisi yhden ongelmakohdan!

Hieman ihmettelin kun nyt jo on nuppuja tässä Jaloangervossa.Luin ketjun läpi ja huomasin jonkun muunkin ihmetelleen aikaisia nuppuja jonakin vuonna-vaikka kukinta pitäisi olla vasta loppukesästä.Laittaako lämpö vauhtia kukkiin, monissa muissakin on jo nuppuja tulollaan…?
Lämpö on tosiaan tainnut sekoittaa kasvien pään, ehkä kuivuuskin siinä sivussa. Jaloangervoiden nuppuja mullakin jo tulossa hyvää vauhtia kun samaan aikaan osa tämän ajankohdan kevätkukkijoista jättäneet kukintansa lähes olemattomaksi.
Minusta jaloangervot
ovat kauniita tuijan juurella. Joka muuta väittää, valehtelee 

Sulla onkin ihan uudenlaisen näköisiä jaliksia. Taitavat peräti olla Astilbe x Equisetum
Laita ihmeessä jakoon taimivaihdossa 
Ei tuosta vielä jaettavaksi riitä, katsotaan sitten kunhan lisääntyvät
.
Toisaalta, hyvä antaa vähästäänkin, paha ei anna paljostaankaan 
Minäkin siirsin viime kesänä jaloangervoja tuijien alle. Siis niitä ihan tavallisia jaloangervoja, ei mitään risteytymiä
Niitä kun riittäisi jatkuvasti jaettaviksi, eikä tiedä mihin jakopaloja tunkisi. Ja ajattelin, että voisivat olla juuri sopivan sopeutuvaisia sietamään tuijien edustan/alustan kuivuutta, varjoa ja karisevia kuivia lehdeksiä. Eikä väliä vaikka heittäisivät henkensä.
Vielä ei ole siis suurta kokemusta niiden tuijansietokyvystä mutta ainakin hengissä ovat.
On se tuijan ympärys parempiakin päiviä nähnyt
Kauniita olivat kyllä metsäkortteetkin siinä tuijan ympärillä
Mutta ymmärrän kyllä puutarhurin närästyksen ![]()
Siho minkä väriset kukat tuohon tummalehtiseen punertavanuppuiseen kaunislehtiseen angervoosi tulee?
Olisi tarjolla mahtimäärä jaloangervoja, jos vain vaivautuisin hakemaan, vaan ei kaikkea taida mahtua.
Valtsu, vastaan Sihon puolesta (ja saatan olla väärässäkin), että mulla on samannäköistä jalista, ja kukista tulee tumman punaisia, tällaisia:
Kiitos, tuikitarpeellinen tieto suunnitelmien tekoon!!!
Minulla on yksi 3v sitten ostettu valkoinen jaloangervo, joka pitäisi siirtää ja mahdollisesti jakaakin. Yleensä siirtelen perennoja just silloin, kun omissa projekteissani on siihen hyvä hetki, en silloin, kun se kasville olisi parasta…
Ja ihan hyvin ollaan sovussa vielä kasvien kanssa. Jostain olen kuitenkin saanut sen käsityksen, että jaloangervo olisi herkempää sorttia, tarvitsee kasvurauhan jne. Teenkö pahan virheen, jos kajoan ko. kasviin nyt?
Minä olen jakanut ja siirtänyt jaloangervoja sekä keväällä että syksyllä - ei ole ollut millänsäkkään, onko ollut vain hyvä säkä.
Kevät ja syksy ovatkin varmaan molemmat ihan hyviä jakamisajankohtia. Mutta nyt just keskellä kesää ja juuri ennen kukintaa…? Noin nuori kasvi vielä. Uskaltaako?
Oottaisin kyllä tuon kukinnan ensin ja jakaisin vasta sitten.
Tuulia-tuu, oikein vastasit valtsulle, kiitos!
(Huomasin vasta koko kysymyksen…)
Ok, täytyy koittaa sitten vielä malttaa odotella. Kiitos mielipiteestä!
Aika pieneltähän tuo vielä näyttää jakamista ajatellen, höh. Kukkavarsiakin siinä oli vain viisi. Punaiset (fanal), samana kesänä istutetut, ovat tuuhistuneet paljon enemmän kuin tuo valkoinen.