Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Tämän päivän Savon Sanomien liitteessä oli mielestäni kerrankin hyvä idea, jota ei äkkiä tulisi ajatelleeksi: kun jalokärhön istuttaa sinne 20 - 30 cm syvyyteen ja suojaa tyven hiekalla versotautia vastaan, voidaan apuna käyttää sitä kärhön myyntiruukkua. Istutetaan kärhö syvemmälle, ujutetaan sitten kärhön varret pohjattomaksi leikatun myyntiruukun läpi. Ruukku täytetään sitten hiekalla. Näin estetään hiekan sotkeutuminen muuhun maa-ainekseen. Yksinkertaisen nerokasta, mielestäni.

Krista kirjasi tuonne vanhan pentin puolelle hyvät Clematiksen istutusohjeet, joissa on sama idea kuin Huisalla. Kopioin sen tänne, koska siitä on varmaan hyötyä monelle:

Krista (6917 kpl) keskiviikko, 16. kesäkuuta 2004 - klo 21. 37 (yli vuosi sitten)
Syvään istuttaminen ja hiekka versojen juuressa estää nimenomaan tuota kärhöjen lakastumistautia.

Kaurahattu, tämmöiset ohjeet sain Riihimäen pihapäivillä, kun Kärhökerhon asiantuntija opetti "oikeaa istutustapaa":

1. kuoppa on oltava 50 x 50 x 50 cm

2. pohjalle eloperäistä lannoitetta "ruokavarastoksi" (hevosenpeetä, kompostia tai vaikka kanankakkaa)

3. multaa lannoiteen päälle, mutta ei maan pintaan saakka

4. kärhö istutetaan multaan niin, että sen vanha mullanpinta jää kuoppaan n. 15 cm syvemmälle kuin uuden istutuksen pinta. Jos juuret kiertävät ruukkua, on ne ehdottomasti joko revittävä auki, hajalleen, tai leikattava puukolla juuripaakkuun viiltoja, ettei kiertyminen jatku istutuksen jälkeen

5. jostain vanhasta muoviruukusta leikataan pohja pois ja ruukku pujotetaan sinne kuoppaan niin että taimi jää ruukun keskelle ja ruukun reuna ulottuu uuden istutuksen maanpintaan

6. ruukun ulkopuolinen osa kuoppaa täytetään maan pinnalle saakka mullalla ja sisäpuoli (jossa ne varret ovat) hiekalla tai soralla

7. koska tällä tavalla istuttaminen on työlästä saimme siellä vinkin, että kannattaa istuttaa aina samaan "hiekkarenkulaan" 2-3 yksilöä. Silloin ei mene koko työ hukkaan, jos yksi taimista kuolee

Ai ne istutetaan NOIN syvään! 8o Ilmankos minun kärhöt eivät ole menestyneet erityisen hyvin…

Sain jo eilen etukäteis-äitienpäiväkukaksi jalokärhö Mme le Coultren, on tietysti hyvässä kasvussa ja nuppujakin on; mutta pitääkö vielä pitää jäitä hatussa ja olla istuttamatta sitä tulevalle paikalleen, vai pitääkö vielä pitää ruukussaan kasvarissa?

Neuvokaa nyt viisaammat ! Kamppailen itseni kanssa upeiden kärhöntaimien kanssa, ostaako kotiin vai ei. Valittavana monia lajikkeita, presidenttiä, jackmaniitä, piilua, Mmle le coutrea ja vaikka mitä.

Elämme IV-vyöhykkeen takamailla ja piha enimmäkseen pohjoiseen päin. Kärhöille löytyisi paikka kukkapenkistä aurinkoiselta kohtaa - vaatisi jonkun kiipeämisalustan - TAI ehdottomasti kasvillisuutta kaipaava paikka kuistin seinän vieressä. Seinustalle vain ei ole oikein mahdollista laittaa maahan kasvualustaa, vaan pitäisi istuttaa ruukkuun. Onnistuisiko? Millaisen kasvualustan tarvitsisi ruukkuun? Pitäisikö talvettaa sisätiloissa ja missä ihmeessä, kun viileää mutta plussan puolella pysyvää tilaa ei ole. Ja mikä ihanuus jalokärhölajikkeista olisi sopivin?

Entä miten hyvin tai huonosti kiinankärhö kestäisi kuivuutta? Kuiva kivikkopenkkikin voisi kaivata aidanpeitteeksi köynnöstä ja kiinankärhöä tekisi kovasti mieleni...

kaksi päivää olen jo pystynyt itseni pitämään erossa noista kärhöistä, mutten tiedä kuinka kauan siihen pystyn...

En ole viisas mutta kärhöihin langennut... nyt toista kesää kasvaa mulla kiinankärhöjä kiveyksen laidalla, säleikköjä vasten: maa on pääosin kiveysten perustushiekkaa, istutuskuopan pohjalle laitoin kanankakkaa ja multaa. Viime kesän kasvoivat hyvin vaikka en niitä kastellut kuin pari kertaa, ja nytkin jo hiukan vihreää pilkistää. Samoin puolviarjoisen puolella, tuijien juurella kiinankärhöt kasvoivat ja kukkivat hyvin. Kuten myös omenapuiden kavereina olevat siperian- ja alppikärhö (valkea ja sininen). Nehän olisi sinullakin, Heema, talvenkestäviä ihan ulkona.

Varastossa odottaa tämän päivän ostokseni: 2*jackmannii, 2*ville de lyon ja 2* daniel deronda. Istutan ne pareittain sankoihin, ja osan kaivan kesäksi maahan ja osan laitan ruukkuihin. Aion talvettaa varastossa, jossa on koko ajan hieman plussan puolella. Jackmannii-kärhö siellä on jo yhden talven viettänyt, on nimittäin runkoruusun kanssa samassa pyykkikorissa. Nuo tämänpäivän ostokseni ovat Pri***sta, maksoivat 3.95 e/kpl, eli suurta tappiota ei tule vaikka menestyisivät vain yhden kesän. Onhan monet kesäkukatkin kalliimpia!

Suotta taistelet, Heema, kärhöjä vastaan: voithan kokeilla vaikka yhtä tai kahta jalokärhöä, sillä mielellä että talvetus onnistuu jos onnistuu. Voihan sitä kokeilla kääriä pakkaspeittoon ja kuplamuoviin yms. Kiinankärhöä suosittelen joka tapauksessa: se on osoittautunut varmaksi kasviksi - jopa minun käsittelyssäni!

Kiitos kiitos, ehkä siis annan itselleni periksi ja kotiudun huomenna kärhökassillisen kanssa... Kiinankärhö siis ainakin :) Alppikärhöjä minulla jo onkin, kaksi samaisen aidan vieressä ja yksi omenapuun juurella.

Mitenkähän kärhö viihtyisi humalan seurassa? Meillä kun on aidattu koko piha keskitysleirimeiningillä kaksimetrisellä koiraverkolla ja yhdellä sivustalla kasvaa humalaa aika kiitollisesti. Se vain on tylsää, ei kukkia... Että jos johonkin vajaanpaan kohtaan istuttaisi kärhöjä aidan toiselle puolelle?

Köynnöshortensiaakin tekisi kovasti mieleni, jos männyn juureen sellaisen laittaisi... Meni kyllä hiukan otsikon ohitse...

Hurahdin ostamaan minäkin jalokärhön, jota minulla ei ole vielä koskaan ollutkaan. Taimi on ihan rääpäle. Nimi Kardinal Wyszinski. Googletin ja löysin siitä jotain tietoa ja on ilmeisesti puolalainen. Yritin lukea noita istutusohjeita, mutta olen yhtä epävarma, istutanko suoraan maahan, vai suureen astiaan ja astioineen maahan, joka nostetaan ylös syksyllä? KÄÄK. Eli menestyykö talven suoraan maahan istutettuna noin pienenä, vaikka onkin suojaisa piha ja suojaisin talveksi. Ajattelin nääs istuttaa sen vanhan Tuijan juurelle. Toivoisin, että Klematikseni lähtisi kiipeämään sen oksille. Toivonkohan liikaa?naurua Onko Teillä jollain tämän nimistä, ja miten on menestynyt?

(Kärhöistä en mitään ymmärrä, mutta pikkuvinkki tähän väliin. Kannattaa tutustua niihin pienikukkaisiin kärhöihin myös. Ovat helpompia kasvattaa.)

Valikoima on vaan lähikaupoissa huono. Niitähän mie meinaan kerätä:)

Tänään kävin ostoksilla ja tässä siis itse valitsemani äitienpäiväkukkahymy Tykästyin kovasti tuohon karun näköiseen betoniruukkuun, pohjalle laitoin kerroksen kevytsoraa, sitten kanankakkaa ja täytin mullalla. Istutin kolme jalokärhöä, Nelly Moserin (v-pun-valkoraidallinen), Madame le coultren (valkoinen) ja Warsawska Niken (punainen). Nyt sitten yritetään pitää ne hengissä...

Omasta mielestäni ruukku kasveineen istuu paikalleen hyvin.

Taimet lähikuvassa, Santtukin tuli tutustumaan.

Hienoa Heema! Hienot kärhöt olet valinnut ja ruukku on komea. Viisaammat voivat valistaa pitikö kärhöruukun pintaan laittaa vielä hiekkaa (ettei tule lakastumistautia)? Kun jotenkin niin muistelen...

Omat ostokärhöni ovat vielä purkeissaan, ulkoilevat juuri varaston vieressä. Istutuspaikka on vielä auki, mitkä tulee ruukkuun ja mitkä sankoissa maahan.

Kiitos. Pintaan laitoin samaa kevytsoraa, tiedä sitten onko hyvästä vai pahasta. Ja harsolla aion suojata jonkun aikaa yöksi.

Kauniita kärhöjä Heemalla. Mutta oikaiskaa jos olen väärässä, olen joskus jostain kuullut
ettei kärhöt tykkäisi kanankakasta? Vaan hevonpee olisi parasta sekä vaal.punainen kastelu
lannoite. Ja juuristolle tulisi kai istuttaa jotakin kasvia, joka varjostaa sen juuristo alueen.

No apua, sitä kanankakkaahan ei sieltä enää pois saa! Odotetaanko että kärhöt kuolevat? Ja niin kun minä ajattelin nyt tehdä kunnolla istutuksen...

Onko muuten kenelläkään muulla esiintynyt ongelmaa, että kun alkaa viestiä lisäämään, niin kursori ottaa ja katoaa - ei voi kirjoittaa. Pitää palata takaisin ja ottaa "lisää viesti" uudelleen.Omituista.

Eihän ne nyt mihinkään kanankakkaan kuole! Heemalle kasvaa hienot kärhöt varmasti.

Minä en kyllä pahemmin ole jalokärhöjä harrastanut, minä tykkään kärhöistä jotka toimivat helposti. Mistä muuten se jako tulee? Mikä on jalo- ja mikä on epäjalokärhö?

Samaa olen myös miettinyt? Onko se vain kutsumanimi näille aremmille isokukkaisille kärhöille? Ja jos ne kestävemmät alppi ja kiinankärhöt ovat sitten niitä epäjaloja?

Kukapa tietää. En myöskään usko että ne kärhöt kanankakasta kuolevat. Minä olen onnistunut pihalla penkissä talvettamaan 4 jaloa jotka pitäisivät olla IV epävarmoja, ja sellaisen epäjalon alppikärhön olen kai onnistunut tappamaan talven aikana, vaikka pitäisi täällä menestyä no-jaa

Noihin jaloihin tulee himo kieli ulkoa

Jospa jalo- etuosa tulee sanasta jalostus, siis pitkälle jalostettu rehu, joka on konstikkaampi kasvattaa. Muut ovat sitten juurevia alkuperäiskantoja lähellä olevia lajeja.no-jaa

Kärhötietoa

Talon edellinen omistaja on istuttanut neljä jalokärhöä liiterin seinustalle. Jackmanniin näin kukkivan viime kesänä, muut olivat vähän huonossa hapessa rikkaruohojen, juolavehnän ja vuohenputken keskellä. Eilen tutkailin tilannetta ja ilokseni löysinkin kaikki hengissä! Saivat kompostoitunutta hevosenlantaa koko penkkiin, reilusti vettä ja paksun katekerroksen. Köynnöstuki naulattiin seinään ja nyt odotellaan toiveikkaana runsasta kukintaa . Niin, tietysti kaikki rikkaruohot riivin pois.