Olin lauantaina kovaa vauhtia tekemässä istutuspaikkaa tuolle ainokaiselleni. Epäröin, että viihtyneekö purkissa, mutta jos muutkin ovat laittaneet, niin sitten minäkin. Tein koiranaitauksen kahden tolpan juureen pyöreät "purkit" puisesta reunanauhasta. Jospa clematis kiipeäisi nätisti peittämään rumaa verkkoa. Pitäisi hommata toinen samanlainen kasvi, mutta voisin hankkia sen yksinkertaisemman kukan, ei-jalon.
Olin kolme päivää kovassa kuumeessa kotona ja luin kaikki vanhat puutarhalehdet ainakin kahteen kertaan, kasvikirjoja, mm. Arno Kasvia ja olen siis nyt huomattavasti viisaampi. Monessa suositeltiinkin parin eri lajin istuttamista samaan ryhmään. Toisaalta, onko se nyt maailmanloppu, vaikka eivät näkisi seuraavaa talvea, sillä jostain on aloitettava. :))
Heemalla tosi hyvännäköinen purkki!!
Tähän toiseen istutin ostamani Clematiksen, toiseenkin pitäisi ostaa samanlainen. Yritän siis maisemoida tätä koira-aitaa, joka on niin hemputin ruma. Jospa niiden kauniit kukat ryöppyäisi aidan reunalta alas peittäen verkon alleen.
Jotain tässä maisemoinnissani on kuitenkin pielessä. Jotain pitäisi keksiämutta mitä? Takaraivossani on ajatus heinäseipäistä, joista saisi nätin rima-aidan tämän muoviaidan eteen, yhdellä sivulle, joka on näkökentässä. Mutta mistä ne seipäät ottaisin? Ajan töihin joka päivä ja kuola valuen katselen yhtä avonaista suulia matkan varrella, jossa on vino pino käytöstä poistettuja seipäitä! Voi voi ihan haaskausta pitää ne siellä homehtumassa. Jospa laittaisin suulin seinään lapun, että "seipäänne saisi uuden hyvän
kodin, ...."
Onko kellään mitään kivaa ajatusta tähän?
No niin, seuraavat kärhöt hankittu, jokaista 2 kappaletta: kardynal wsyszynski, niobe, ville de lyon, daniel deronda sekä jackmannii. Bongattu eri kaupoista, mutta yhteistä on hinta, sillä jokainen maksoi alle 4 euroa kappale.
Ajattelin laittaa osan ruukkuihin ja osan maahan upotettaviin koreihin, 2 kpl/astia. Kannattaisiko laittaa samannimiset keskenään vai tehdä ''sekoituksia''? Kukkimisajoiksi löytyi jokaisen kohdalla heinä-syyskuu (paitsi dd kesä-syyskuu), joten kukinta ei taida juuri pitkittyä vaikka niitä sekoittaa.
Talvituhoihin taidetaan kirjata yksi Nelly Moser Tottakai se kaunein...
Oulun seudulta: daniel deronda kiinnostaisi minuakin kovasti! Mistä sen sait ostettua?
Olisko mahdollista että kun tulette perjantaina, niin kaapaisit sellaisen mukaasi??? Siis jos sen hakemisesta ei ole kauheasti vaivaa. Maksan kulut ja vaivan palkkana etsitään jotain kivaa täältä meidän tilukselta.
Mulla on perjantaina vapaapäivä, paitsi 11.30-13.00 yksi varattu hetki.
Daniel deronda on ostettu Oulusta, Linnanmaan Prismasta. Maksoi 3.95 e. Jos niitä vielä siellä on niin montako sinulle otan?
Toivottavasti se nyt sitten on daniel deronda, niin siinä lapussa ainakin lukee... Prisman Kesäpiha-lehtisessä (viikko 14) on siitä kuva sivulla 12. Puolikerrotus, siniliilat kukat.
Väitin tuossa aiemmin että ostamieni kärhöjen joukossa on kaksi kärhöä nimeltä ''''kardinal wsyszynski'''' - mutta huomasinkin äskettäin että pas*** marjat, joku huonomuistinen/likinäköinen oli ostanutkin tuplasatsit ''''ville de lyonia'''', joita on nyt siis neljä... hmph...
Ihan yksi piisaa .
Ja tervetuloa katsastamaan minun "Clematorio"...
Meillä ei sitten herrasväkeä hyysätä: kuolema on viime talvena korjannut sekä kardinaalin että presidentin! :s Jääkööt kuitenkin paikalleen, joku on vanhalla puolella kirjoittanut että voivat pitää välivuodenkin vallan näkymättömissä (…ikuinen optimisti…)
Tanu, kyllä se pitää paikkansa, nimim. karmea elämys kun ruopaiset lapiolla muka kuolleen kärhön kohdalta ja ylös nousee tukku topakoita versoja... täällä ei näköjään ole sellaista kunnon "AAARRGGHH....!!" -hymiötä,täytyisi olla sellainen joka putoaa polvilleen ja raastaa tukkaansa.
Auts!! =80
Paras olla tässä kärhötouhussa todellakin ikuinen optimisti. Minulle kävi yhden Julia Correvonin kanssa niin, että useita vuosia kukittuaan se ei enää keväällä noussutkaan. Meni heinäkuuhun, kunnes pieni vihreä verso pilkisti esiin. Seuraavana vuonna ei näkynyt mitään. Minähän tietysti kaivamaan sen ylös ja istuttamaan ruukkuun. Ruukussa se on nyt viimein kasvanut jo kaksi kesää ja parhaillaan availee ensimmäisiä kukkiaan. Diivoja ovat kärhöt - sanoo nimimerkki ''kitkeriä kokemuksia on''.
Ostin äsken kolme punaista Niobea, á 3.90. Ajattelin että nyt minäkin ostan jaloja, eipä korkealta putoa.
Nyt olen minäkin jalokärhön omistaja. Hain taimitarhalta Ville de Lyonin. Päädyin siihen "mukavan myyjäsedän" kanssa. Uskaltauduin nyt suoraan jalojen puolelle; kerroin etten halua mitään mikä pitää talvettaa sisällä, myyjän mukaan tätä ei tarvi. Saas nähdä!
Onneksi oli niin hyvät istutusohjeet, kiitos! Kärhö on nyt jo maassa, pajupyramidin alla. (pakko käyttää päiväuniaika hyödyksi).
Olen tehnyt useampia kärhönistutusyrityksiä, ja yhden kesän ihmeitäkin on valitettavasti ollut mukana. Onneksi olen uskonut ohjeita, ja jättänyt "kuolleen näköiset" kärhöt paikoilleen. Tänä vuonna nimittäin yhdessä risussa on välivuoden jälkeen elämää? Kyllä oli ilonaihetta
Kärhöjen hinnoista sen verran, että omistani pulitin 11 ekkeriä kappale Multasormessa hinta neljän euron kieppeillä mutta eivät saa niitä mistään ku loppuivat
Jäipä tänään kärhöt ostamatta, oli ihan tyhjää tuolla b...sella joku muukin kai oli päättänyt käydä ostoksilla. Ja kyllähän siellä olikin toki porukkaa parkkiksen täydeltä. Harmi kun en ostanut honkkarista kun siellä piipahdin. No, josko tulisi lisää pian, niin saisin köynnöskaaren käyttöön..
Ehhee, ei kannata siis koota kaikkia kärhöjä samaan penkkiin, etteivät vieraammat huomaa, miten monta ei ole noussut pintaan toista kertaa Tänään en tarkistanut jackmanniin tilannetta, mutta eilen siinä ei näkynyt mitään kasvua, ei myöskään Nelly Moserissa eikä Rouge Gardinalissa (Toivottavasti ulkomuistista latelemani kirjoitusasut menivät edes samalle lajilleen)
Ainoa noussut kärhöni tänään oli siin Diana (jos kiinankärhöä ei lasketa?). Ja kaikki kärhöni ovat sattumalta eri paikoissa.
Titamiini, Daniel haettu. Kaksi oli jäljellä, otin sen paremmannäköisen. No eihän sekään muotovalio ole mutta eiköhän se siitä kesän mittaan kasva.
Juuh, tuo hiekkaruukkukonsti on hyvä kärhön versojen ympärille . Mulla kasvaa parissa ruukussakin hiekkaruukun kassa... Ja maahan istutan TOSI syvälle! Semmoinen 30-40 senttiä niin kyllä talvehtii.
Hyvä oli talvi kärhöjen kannalta, mulla täällä nelosella kasvaa maassa tämmöiset:
- Kaksi Mme Julia Correvonia (pientä kasvua)
- Jackmannii (kasvaa, silmut jopa 20 cm korkeudelle)
- Nikolai Rubtsov (elossa, mutta ei vielä masvua, vaan heti hiekan pinnan alla varret ovat kasvattaneet topakat lisäjuuret!)
- Kaksi Arabellaa (HURJAA kasvua, molemmissa ainakin 13 versoa tulossa! ja viime kesänä istutettu!)
- Madame Le Coultre (kasvaa)
- Markham''s Pink (kasvaa)
- Blue Bird (kasvaa)
- Alppikärhöjä kolme, (kasvavat, aurinkoisella seinustalla olevasta kuivui versot, mutta mahtava kasvu juuresta)
- Paul Farges (kasvua juuresta)
- Kaksi Dianaa, joissa ei vielä elonmerkkiä, mutta toivotaan... viime kesänä istutetut.
Sitten ruukkukärhöt, jotka talvetin kellarissa, kaikki elossa ja kasvussa:
- Nelly Moser ja President samassa ruukussa
- Toki, Justa ja Blekitny Aniol omissa ruukuissaan.
- Sitten on vielä yksi Toki ja Hagley Hybrid, jotka ovat omista pistokkaista kasvatettuja, ja ovat nyt kolmantena vuonna jo mahtavan juuriston omistavia hyviä taimia korkeissa kärhötaimiruukuissa, pääsevät maahan (toinen isoon ruukkuun) kohtapuoliin.
Tänä kesänä en aio ostaa uusia... ehkä Paitsi että äidilleni vein ja istutin äitienpäivälahjaksi kaksi sinistä viinikärhöä ja Madame Le Coultren.
Ainoa kärhö joka mulla on kuollut, on kiinankärhö!