Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Jesh! Nyt olen kahden kärhön onnellinen omistaja hymy Tosin illalla vasta pääsen istutuspuuhiin, kun saan haettua hiekkaa vasta puutarhan abc:n jälkeen. Ovat jalokärhöjä, Miss Batemann-nimellä varustettuja. Lisäksi olen onnesta soikeana, kun viime syksynä istutettu alppikärhö on alkanut kasvaa! Se on (tietämättömyyttäni) istutettu ihan pintamultaan, mutta näköjään onnistunut talvehtimaan siitä huolimatta hymy

Onko ihan tuhoontuomittu idea isuttaa tuollaiseen puutarhakaareen toiseen päähän kärhöt ja toiseen päähän elämänlankaa..? Houkuttelisi laittaa tuota elämänlankaa, kun on niin nopeakasvuista, mutta pelkään että se tappaa sitten pikkuhiljaa kärhöt kokonaan. Olisikohan fiksumpaa miettiä toinen paikka kärhöille tai luopua elämänlangan laittamisesta..?

Ostinpa minäkin elämäni ensimmäiset jalokärhöt lauantaina: Piilu ja Jackmannii. Otti pattiin, kun kärhöt oli kaupassa laitettu niin lähekkäin toisiaan, että kaikki suurimmat olivat takertuneet niin kiinni toisiinsa, ettei niitä pystynyt irrottamaan toisistaan ilman vaurioita. Niinpä tyydyin sitten etualalla erillään oleviin pienempiin yksilöihin. Piilun aion laittaa talvesta hengissä selvinneen pilvikirsikan juurelle ja Jackmanniini köynnösruusuni kanssa samaan tellinkiin.

Joo, kärhöt on taimimyymälöissä aina liian lähellä tosiaan! Mutta toisaalta... siinäpähän tulee pakosta tehtyä istutusleikkaus, kun muuten ei raaskisi... Kannattaa vaan pyytää myyjältä sakset, ettei tule revittyä tai taitettua versoja poikki juuresta.

Mä ostin samat kärhöt kuin rusokki, samaan 3,95€ hintaankin vielä. Nurmossa oli Multasormessa aika iso valikoima kärhöjä viimeviikolla.

Olisko mitään ideaa laittaa kärhöjen juurialueen lähelle putkea, että vois kastella suoraan sinne. Ei menis vettäkään niin kauheasti!

Mulla menee puistatuksia elämänlangasta, pelkäisin että se valloittaa koko puutarhan. Anopilla on aivan hirveä ongelma siitä, se on tullut kompostimullan mukana eikä meinaa kuolla kirveelläkään. Ai niin, kirvestä ei ole varmaan edes kokeiltu!

Erinomainen konsti kasteluun on se putki. Minä käytän joko salaojaputkea, jonka laitan kärhön juurialueen yläpuolelle "loivasti kaartaen" (siis niin, että putkesta alaspäin menevä vesi menee juurten päälle, eikä alle. Ymmärtääköhän tästä nyt kukaan mitään... Siis pää on pinnalla, mutta siellä juurialueella se putki on vaakasuorassa.), ja sen alle kerros hyvin karkeaa hiekkaa tai mieluummin soraa, että vesi imeytyy heti sinne eikä jää putkeen seisomaan. Nopeampi kastella. Ja kun vielä putken päälle laittaa muovisuikaleen yms, ei putkeen mene multaa niistä rei''istä. Toinen vaihtoehto on upottaa iso limppapullo, josta pohja on leikattu pois, ihan kärhön viereen, ja senkin alle soraa tai pikkukiviä. Tuolla konstilla kannullinen vettä hurahtaa kärhölle sen kun kaataa vaan, ja vesi menee varmasti juurille. Samoin kuin lannoite.

kommentoin taas asiaan mitä en sitten sen paremmin ymmärrä...

Miekii hommasin muutaman lisäkärhön ruususeinälleni kiipeilemään. Ja puutarhurilta tietysti kysymään, että mitäs mieltä on siitä hiekan laittamista juurille (kun olin siitä täällä lukenut). Puutarhuri varoitteli, ettei mielellään hienoa hiekkaa, kun kestää pitkään varjossa kosteana, korkeintaan soraa kun se kuivuu nopeammin. Onneksi poppius mainitsikin juuri, että karkeaa hiekkaa siellä clematisten juurilla onkin....

Nyt mulla on totaalinen oikosulkukuu, mikä ei olekaan ihan tavatonta...Eli olen kuutamolla, kun Hagley Hybrid´ssa on lakastumistaudin oireet, ja tunnollisesti vaikka kirpaisikin niin olen leikannut kärhöä terveisiin osiin saakka ja poistanut "vikaisia" lehtiä. Nyt siis siihen asiaan.. mieleni tekisi nostaa nyt hagleyn nysä jonnekin muualle tervehtymään ja laittaa paikalle toinen kärhö. Onko lakastumis taudin aiheuttajaa maassa vai onko se vain siinä kasvissa oleva vika jonka joko maa tai kuivuus tai joku muu aiheuttaa? Eli mahtaako mahdollinen uusi tulokas saada lakastumispöpön maasta? Viereinen 50cm päässä oleva Warzawska Nike on elämänsä kunnossa ja pukkaa nuppua kovasti.  Ymmärsiköhän tätä vuodatusta kukaanoho.

Minä olen vähän tehnyt tuttavuutta lakastumistaudin kanssa myös. Yleensä vain ruukussa olevat ovat sairastuneet siihen pahemmin. Olen vaihtanut kasvualustan ruukuissakin karkean hiekan ja palaneen hevosenlannan sekoituksesi ja lakastumistauti on kadonnut. Samoin maassa olevat olen hiekoittanut karkealla hiekalla juurennniskastaan aina maan pintaan asti.

Jonkin sortin kasvualustan ilmastointi karkeammalla tavaralla vois tehdä eetwarttia.

Siis kuulkaa ihmeellinen on elämä! Luulin, että talvi vei Nelly Mooserini, kun siinä ei ole ollut mitään elonmerkkejä koko keväänä, ja asun kuitenkin Etelä-Suomessa. Isänikin, kokenut kärhönkasvattaja, totesi pari viikkoa sitten tökkiessään kuivia kärhönoksia, että tämä heitti henkensä.

En ole jaksanut kaivaa kärhöä ylös maasta, vaan istuin siihen viereen Jackmanniin pariksi kelloköynöstä. Nyt niitä kastellessani totesin, että Nelly Mooserin juuresta puskee uutta alkua ylös! oho Sen sijaan istuttamani kelloköynös ei ota kasvaakseen. täh? Ensinkin siemenet itivät todella hitaasti ja kasvu on jatkunut siihen samaan mallin. Hitaasti. No toivottavasti nyt jompi kumpi köynös siihen kasvaisi tänä kesänä.

Eilen kans huomasin, että yks 2 vuotta sitten istuttamani kärhö pukkaa uutta versoa aivan villinä. Viime vuonna jo julistin sen kuolleeksi kun ei se koko kesänä ilmoittautunut. En vaan muista enää, mikä oli nimeltänsä, Kivistikin kärhöjä kumminkin.

Kärhöt ovat oikukkaita, voivat pitää montakin taukokesää ja sitten taas kukkia, oliko se nyt 7 vuotta, se takaraja, jonka Kivistik mainitsi, jonka jälkeen voi uskoa, että kuollut on. Minäkin vielä uskon kahden alkavan kasvaa, saas nähdä. kieli ulkoa

On se vaan upea juttu tämä Pentti!

Eilen huomasin, että tallineduspenkkiin puskee joku kärhö, eikä puutarhapäiväkirjassa ollut mitään mainintaa kahden vuoden takaisista istutuksista, ja sellainen se kärhöjuttu on. Vaan kun tuolta vanhan pentin puolelta kaivelin omia vanhoja viestejäni, löysin tiedon jonka mukaan olen Türin reissun yhteydessä tapahtuneella Kivistikin vierailulla ostanut Rüüttelin ja Silmakiven, eli se on tuo jälkimmäinen, joka on herännyt kuolleista.

Voi kun Rüüttelkin nousisi kuolleista!

No niinpähän minäkin tänään huomasin, että viime vuonna Jänedalta ostettu Piilu on sittenkin hengissä. Multiblue pilkisti maasta jo aiemmin ja alppikärhö Frankie on hyvässä menossa. Saivat nyt paaaljon vettä. Istutin myös Red Robinin, siperiankärhön ja saksankärhön. Vähän kauhistutti istutella tuommosessa helteessä, mutta mökkiläisen on tehtävä silloin kun on paikalla...

Valkoinen Ursula jotain on hengissä ja kukkii, hitaasta alusta huolimatta.

Kukapa tunnistaisi tämän kärhön? Ostin Sofianlehdosta vaaleanpunaisena Omoshirona, vaan ei ollutkaan... Valitettavasti ne Omoshirot ovat tältä vuodelta loppuneet, joten en sitä saanut lainkaan. Ehkä ensi vuonna... Mutta kaunishan tämäkin on!!!

On hieno clematis! Niitäkin on aika vaikea tunnistaa - kuka tietää, miten paljon lajeja on, ehkä jo satoja. Täällä hakusivut, mutta pää kyllä menee pyörryksiin:

http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemlistsearch.cfm

En yhtään suosittele, että vilkaisette keskeisen Euroopan tarjontaa, pyörryttävää sekin silmän isku:

http://www.clematis-westphal.de/

Useimmissa maassa talvehtineissa kärhöissä on jo nuput. Ihan uskomatonta, joskus on joutunut odottamaan juhannukseen, ennen kuin on edes maasta nousseet.

Millanen on originaali multiblue? Ostin sellaisen itselleni ja kasvikortin kuvassa vain kukinnon keskuskohta on kerrottu. Tampereella oli myynnissä multibluena kärhö jonka kukat oli kokonaan kerrottuja. Oli melko komea kukinto.

Mietiskelin omaa kesähuoneen nurkalla kohoilevaa kärhöäni. Hänet on myyty ''''The Presidentinä'''',
mutta ei oikein nuo kuvaukset täsmää, paremminkin voisi olla Multiblue. Jos uskallat, vilkaise näitä sivuja, niin on ihanuuksia täynnä ja voipi vertailla. Kaivoin multibluen esiin tuolta:

http://www.clematis-westphal.de/shop/pd1292006441.htm?categoryId=1

Toinen hyvä linkki ja upeita kuvia uskomattomista kukista täällä

http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemdetail.cfm?dbkey=23