Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Minä vannotin itselleni keväällä, etten osta yhtään kärhöä tänä kesänä... noooooo enpä vaan päässyt Multasormesta kärhöhyllyn ohi vilkuilematta siihen suuntaan... ja siellä oli jotain päälle kolmen euron hintaan Niobea, Jackmanniita, ja Multi Blueta... Noh, Niobehan siellä mulle huusi, että ota mukaan! Ja se kököttää tuolla isossa ruukussa hevonpeen päällä ja hiekkakauluksella varustettuna nyt sitten komistumassa. Kovin olivat pieniä taimia ja pienissä ruukuissa, mutta eipä tuo hintakaan päätä huimannut, ja etsin sieltä sellaisen jossa juuret tunki reippaasti ruukusta ulos. Se olikin sitten niin kiertynyt toisiin versoistaan, että tuli istutusleikkaus suoritettua jo kaupassa.

Mutta mahtuuhan noita naurua

Juuri, tuota Merlinin linkissä olevaa multi blueta odotan ostamastani.

Viime syksynä ja vielä keväälläkin tuumasin ihan samaa etten ala enää noiden jalojen kanssa pelaamaan kun talvetus on hankalaa sopivien tilojen puutteessa. Tällä hetkellä on jo 6 kpl talvetusta tarvitsevia....saattaa syksyllä tympästä

Mulle tarttui ostokärhöihini kaupasta poikki menneitä versoja eri lajeista. Laitoin ne katkenneet vieraat oksat maljakkoon juurtumaan. Saa nähdä tuleeko niistä mitäänkieli ulkoa

Tuo multi blue on aika jännä kasvi. Aukeaa yksinkertaisena ja pikkuhiljaa tulee kerrannaiseksi naurua.  Vaikea tähän aikaan yöstä sanoa mitään järkevää silmän isku 

Jännä tosiaan tuo Multi Blue. Oman kasvini mukana tulleessa kuvassa myös ulommat terälehdet ovat kerrottuja. Kuitenkin ne pari kukkaa jotka ovat jo auenneet, näyttävät ihan President -lajikkeen kukilta. Manailin jo itsekseni että vien koko kukan takaisin kauppaan, kun kukat ovat yksinkertaiset. Täältä sitten selvisi että keskusosan kerrannaisuus tulee vasta myöhemmin. Täytynee vain odotella ja katsoa miltä kukat näyttävät kun keskusta on auennut.

Todella erilaisia kuvia Multi Bluesta kyllä googlettamallakin löytyy. Mahtaakohan olla kaksi eri lajiketta ihan?

Luin juuri viime viikolla jostain vanhasta Allt on trädgård-lehdestä, että Multiblue tekisi erilaiset kukat ensimmäisen ja toisen vuoden versoihin. Lieneekö näin?

Nyt näkyy aiempaa paremmin, tuossa keskellä on pieniä terälehtiä kippuralla, avautuvat ilmeisesti päivien kuluessa. Tuleekohan tästä sittenkin oikea Multi Blue?
En ole ikinä yrittänyt tämän varsia talvettaa, nousee maan sisältä joka kevät. Voisi yrittää taivuttaa yhden varren nyt maata pitkin, sitten suojata se ja katsoa ensi keväänä...

Samalta näyttää minun Multiblueni tämän vuoden versojen kukat, ja siinä oli todistettavasti viime syksyn ostohetkellä yksi pienempi mutta kerrannainen kukka  

Nämä nykyiset ovat halkaisijaltaan yli 10 cm, kun se ostohetken kukka oli ehkä 5cm läpimitaltaan (näin muistelen)

Onko kenelläkään kokemusta ''Lasurstern'' kärhöstä? Aivan outo nimi minulle, mutta uskaltauduin ostamaan tänään kun myyjä vakuutti että menestyy hyvin. Oli jo kauniin sininen kukkakin aukeamassa.

Googlasin että sitä leikataan ensimmäisenä vuonna 30 senttimetristä ja toisena 70:stä ja kolmantena vuonna 1metristä.

Olen aina leikannut kaikista vain kuivuneet osat pois.

Minulla oli tuo Lasursten viime kesänä ruukussa, kukki oikein kauniisti. Syksyllä siirsin sen maahan, jossa talvehti, maanpäälliset versot kylläkin paleltuivat. Nousi hyvin talven jälkeen ja nyt on nupulla.

Outi, kuinka syvälle istutit maahan? Liikkeessä neuvoivat puolimetriä syvälle, yksikään kärhö ei ole minulla niin syvällä.
Sinä asut paljon etelämpänä. mutta toivottavasti menestyy täälläkin. Kukat ovat kyllä kauniita. Eipä sitä sitten tarvitse leikata jos versot paleltuuniin.

Kyllä nyt on pää kärhön hoito ja istutusohjeita niin täynnä että aivan huimaa ja nuo kuvat ja linkit kärhöistä...Upeita kukkia. Ja onhan minullakin kärhöjä. Ensimmäiset ovat 4kpl kardynal wyszynski ja tänään ostamani vielä ruukussa olevat madame le coultre. Jälkimmäiset tulevat kasvamaan vasten tummaa terassia edelliset ovat kiipämässä pikin iso kiveä jota vasten laitoin pajuista kori punoksella ohutta aitaa kiipeämias avuksi. Tosin kun sitä aitaa tein pyöri mielessäni Raili tätini sanat " tuki se on huonokin tuki" kun häntä luistelemaan opetin n 40 vuotta sitten tätini ollessa kolmekymppinen.Nämä taimet istutin tosi syvään ja kuitenkin yksi "kuoli" ( kaivaessani sitä ylös totesin juuripaakun vielä aivan elinvoimaiseksi joten painoin "hänet " mullan alle joskos hän sieltä joskus ylös nousisi. Luettuani edelliset puheen vuorot huomaan että voi aivan hyvin odottaa kuolleista heräämistä jopa 7 vuotta. Coultre eet saavat sitten soraa juurelleen ja sen purkki systeemin.

Limsapullo kastelu systeemi oli myös hyvöä idea koska kohta jonne rouvat pääsevät on

aika lämmin/ aurinkoinen . Saan sitten tarjoilla helteillä heille virvoiketta ja muuta "mukavaa"

Kärhöt olen tosiaan kaikki istuttanut syvään, varmaan tuo puoli metriä on lähellä totuutta. Onko sinulla mahdollista talvehdittaa sisätiloissa? Olisi varmaan paljon helpompaa siellä pohjoisempana.

Itsellä on noita kärhöjä siunaantunut vuosien aikana aika monta. Osa on jäänyt maan uumeniin, osa nousee joka vuosi hienosti ja osa aina silloin tällöin . On ne kyllä outoja tapauksia.

Minä täällä vitosella olen kuopannut kärhöni siten, että juurenniska jää 15-20 senttiä maan pinnan alapuolelle. Juurenniskan päälle olen laittanut karkeaa hiekkaa. Istutuskuoppa on siis mallia "Kiinaan asti", eli vähintään 60-70 senttiä syvä kaivanto. Aivan kun puulle tehty kuoppa maanparannuksineen. Pohjamaahan olen laittanut paljon palanutta hevosenlantaa ja tuhkaa kunnolla. Kasvukauden kastelu on hyvin tärkeää.

Perustustyöt kun tekee kunnolla, niin voi odottaa menestystä. Olen oikeesti ihan tosi ylpeä siitä, että minulla kasvaa ja kukoistaa julmettu kärhöviidakko talon eteläseinustalla.

Hmmm... menenkin kastelemaan kärhöni .

Taimi kuin taimi, teen maahan just sen verran lapionkärjellä koloa, että saan sinne pudotettua taimen juuripaakkuinensa oho Kummasti on hengissä yhtä jos toista...

Paulastiina, sinulla on varmasti taikapeukalo! Minusta tuntuu että kärhöt temppuilevat vaikka olen yrittänyt kaivaa ne sinen syvälle. Kaksi vuotta sitten istutettu Nelly Moser nousi sieltä puolen metrin syvyydestä kyllä viime kesänä, mutta tänä vuonna sitä ei sitten enää ole näkynyt...

Paulastiinan on hyvä huudella sieltä etelästä naurua!

Täällä "sanonko kuinka pirun kylmästä" maasta saa tehdä näitä kikkakolmosia ja nelosiakin, että ylipäätään pysyvät hengissä. Muistaakseni jalokärhöille on opuksissa luvattu peräti 3-vyöhykettä menestymiseen. Siksipä täällä suurella pateettisuudella väännetään huikeita istututuskuoppia ja muutakin "uskomustietoa" menestymisen takeeksi.

Eilen kävin konsultoimassa (lue=lapioimassa) ystäväni PääPuutarhurin näytepuutarhaan kärhöjen istutusta. Historiaa tässä sen verran, että olen ainakin kolme vuotta silmät hehkuen kannustanut PääPuutarhuria kärhöjen istutukseen omalle maalleen. Näytepuutarhassa kasvaa vaikka mitä eksoottista näille korkeuksille, mutta ei ole jalokärhöjä. No viimeinkin mies taipui ja valitsimme hänelle Warsowa Niken, Violan, Hagley Hybridin ja Purpurea Plena Elagansin. Violan seuraan tuuppasimme c. mandshurican.

Istutuspaikka oli lämmin eteläseinusta, mutta ah ja voih -poistettuamme haitolta muutaman pionin, niin syvissä kaivauksissa eteen tuli routaeristettä. Hetkeäkään aikailematta PääPuutarhuri teki routaeristykseen sujuvasti kärhönmentävät reijät. Mitäpä sitä ei kärhöjen eteen tekisi...

Minä sponsoroin säkillisen hevosenlantaa uskotellen PääPuutarhurille sen olevan välttämätöntä kärhöjen kukoistukselle.... Niin se muuten onkin silmän isku.

Vihdoinkin olen saanut puhuttua yhden sielun täältä kärhöjen ihmeelliseen maailmaan. Tänä keväänä istutettiin viisi kärhöä, seuraavana toiset viisi.... ja silleen!

Kyllä se on laiskuus täällä etelässä samanlaista kuin pohjoisempanakin, jos sitä on ollaksensa... no-jaa

Kärhöt vie ja me vikistään....

Pari Multi Blueta vielä

Miikos, kyllä nuo sinun  multi bluet ovat kauniita. Minullakin oli joskus ja kukkivatkin, mutta talvi nekin vei, pitäisköhän vielä kokeilla.