Kokeile ihmeessä Täällä on tosi hyvät istutusohjeet. Yhden virheen tein istuttaessani näitä, en rikkonut juuripaakkua... Näkee nyt kuinka käy. Ensi kesänä viimeistään
Onpas se Multi Blue kaunis: tuo kerrannainen osuus tuolla keskellä on kuin pieni sievä merisiili! Osaattekos sanoa, miten hän selviytyy talvesta? Riittääkö suojaus vai pitääkö kantaa kellariin?
Miikos, onko tuossa sinulla kaksi eri kasvia? Minä mielestäni kuoppaan vain yhden kasvin laitoin, kuitenkin nyt kahta hieman erityyppistä kukkaa.
- En ole koskaan tätä suojannut, kasvaa läntisellä seinustalla.
En edes ehtinyt maata parantaa niin perusteellisesti kuin olen ruusuille tehnyt.
Jep, kaksi eri kasvia on. Täytyypä käydä ulkosalla katsomassa onko eroja yhden yksilön kohdalla kukissa. Luultavasti
On Miikoksella hienot kukat! Wau. Minun jalokärhöni nuput eivät vaan aukea..
minä istutin madame le coultren nyt sitten tosi syvään multaan ja laitoin istutus ruukun toisin päin ilman pohjaa multapaakun yläpuolelle ja täytin sen hiekalla. mutta sen päälle tuli sitten vielä noin 15 cm multaa ja vain pieni osa kärhön vireästä osasta jäi maan pinnan yläpuolelle . viereen asensin 1,5 litran limsapullot ilman pohjaa ja sen kautta annan nyt juurelle vettä. aion koittaa säilyvätkö kärhöt täällä III alueella talven yli .
Muistaako kukaan, vanhan pentin puolella oli juttua kärhöjen kasvuhäiriöistä. Ilmiöllä on oma termi mutta en muista sitäkään. Jonkun keskustelijan tytär tai sukulainen teki aiheesta tutkimusta. Mulla oli Violassa v. 2005 tällainen häiriö. Nyt näyttää Arabellassa olevan sama "tauti". Juttua oli myös mahdollisen näytteen ottamisesta virus tutkimusta varten. Tällaista materiaalia tänä vuonna.
Justiinsa tuo se ilmiö on, mutta kuka olis näytettä vailla ja pääseekö vanhan penan puolelle katsomaan keskustelua
Mulla on myöskin ''Toki''ssa yksi tuollainen kasvuhäiriö, ja ihan kuin olisi ollut viime vuonnakin... vaan en muista. En löytänyt niitä vanhoja keskusteluja... Pitääkö se vikaantunut kohta hävittää, leviääkö se siitä, vai mitä sille pitää tehdä?
Vanhaa juttua löytyy täältä.
Kiitos linkistä Raakki, en eilen löytänyt luksurointi enkä phytotoplasma- hauilla mitään.
En minäkään, nyt löytyi, kiitos :) Vaan eipä selvinnyt, että pitääkö ne epämuodostuneet leikellä pois kasvista, vai onko siitä mitään apua...?
Oisko kellään kuvaa avautamassa olevasta multibluen kukasta? Vai onko miikosin edellisen sivun kuvista joku ihan tuoreen nupun kuva? Ensimmäinen nuppu on nyt vähäsen auki ja pahasti näyttää joltain muulta kuin multibluelta. Oma kamerani on rikki enkä voi laittaa siitä kuvaa arvuuteltavaksi.
Tämä on viime vuodelta, mutta sen kasvin ensimmäinen kukka. Oli kyllä aiempikin, mutta se aukesi aidan rakoon. Minusta tuokin oli outo ja sitä siellä toisella puolella ihmettelin. Nyt on vielä niin pienet nuput ettei tiedä mitä tulee.
Kiitos tarleena. SE minun kukka on ihan samanlainen. SE on sittenkin multiblue! Vähänkö oon onnellinen.
Tässä ensimmäisenä on kuva 12.6., jolloin huomasin Multi Blueksi oletetun kasvin nupun avautuneen. Tämä on se osa kasvia, josta tulee mahdollisesti sellaisen kerratun näköinen, kuin millaisia ovat Multi Bluen mainoskuvat. (Kasvin toinen puoli muistuttaa enemmän seuraavaa - >)
Toisena vertailun vuoksi jackmannii-ryhmään kuuluvan Pamelan kukka. Oletettu Multi Blue on selkeämmän sininen, Pamela enemmän violettiin vivahtava.
Tässä on pari kuvaa. Toinen avautuu juuri ja toinen on avautunut melkein kokonaan. Kuvat vähän huonoja kun just sateessa kävin napsimassa..
Tässä vielä sama kukka pari päivää sitten (satoiko jo silloin?), jolloin selkeästi näkyy kerrattu muoto. Clematis on the Web sanoo, että sisempien terälehtien sävy on vaaleampi ja reunat kermanväriset tai vaaleanvihreät. Sitä en kyllä havaitse millään muotoa.
Tässä kolme kukkaa samasta kasvista
Ja toisesta juuri auennut kukka
Tuota punertavaa ei ole keskellä näkynyt. Näissä on ollut keskellä tuo iso vaalea "möntti"
Kaunis kiitos kuvistanne. Jännä seurata tuon kukan vaiheita. Nuppuni ei ole ihan kokonaan vielä auki, mutta terälehdissä on selvästi näkyvissä nuo punertavan raidat. Keskellä nuppua on kellertävät karvat ja sen ympärillä punaviinin väriset karvat.