Laittaisitteko niitä Viticellojenkin kuvia, eikös ne kuki pitkään, laittakaa myös pikkuisen kukinta-aikaa, jos muistatte. Onko kukaan tehnyt syksyllä pistokkaasta taimia, miten menettelitte pistokaslisäyksen kanssa, minua on alkanut myös pistokaslisäys kiinnostamaan.
No mulla on tasan se yksi viticella (toistaiseksi), eli Mme Julia Correvon, joka on puolivarjoisessa paikassaan kukkinut kohta kaksi viikkoa, avasi ekan kukkansa 12. elokuuta. Kukkii kyllä runsaasti jotakuinkin pakkasiin asti, pienet yöhallat eivät hätkäytä. Aurinkoisessa paikassa aloittaisi varmasti paljon aiemmin.
Mun Juliani aloittaa hyvinkin heinäkuun puolella, kukkii tosiaan pakkasiin asti. Osan päivästä varjossa, osan auringossa -täydessä paahteessa ei lainkaan. Ainakin kakkosella talvehtii mainiosti, muina vuosina kasvu on alkanut versoista, mutta viime talvi palellutti ne kaikki. Maasta tuli kuitenkin suuri joukko uusia.
Tämä kuva on vuodelta 2006.
Ostin tämän eurolla alesta ja siihen avautui jo yksi kukka ja toinenkin on tulossa. Tietääkö kukaan nimeä ? Vähän samannäköinen kuin Liisukankin kärhö , vai onko sama ?
Ehdotus satues, yläpuolella on Liisukan Julia Correvon, muistuttaa omaa kasviasi todella paljon.
Merlin , sitä tässä itsekin katselin , että aikalailla samalta näyttää ...ihana ;)
Istutin viime syksynä tämän kärhön (Piilu, heh heh) pikkutaimen kokeeksi aivan varjoon. Oikeastaan umpivarjoon. Aurinko paistaa siihen vain noin klo 15-16, ja silloinkin vähän puiden lomasta. Vähän myöhempään se aloitti kukintansa, mutta ihan mukavasti on kukkia nyt kuitenkin tullut.
Krhm, Piilu...? Tainnut mennä kauppiaalta laput sekaisin jälleen kerran...
Mutta komea on ja ihanasti kukkii varjossakin! Minua vähän surettaa kun kärhöillä on kukat komeimmillaan, mutta ei tuolla ulkona tarkene olla niitä ihailemassa! Nyt pitäisi istuksia kaikessa rauhassa ilta-auringossa saunan kuistilla kärhöpilvien leijaillessa ympärillä... *huoh* . Vaan eipä tuolla kymmenen asteen kylmyydessä paljon istuksita!!! Tuuleekin kovasti, hrrrr.
Niinpä! Se noissa halpistaimissa on vikana, ettei koskaan tiedä, mitä saa. Nooo, nättihän toikin on.
Juuri siksi halusin tuota varjopaikkaa kokeilla, kun se on ihan sisääntuloreitin varrella, ihan suoraan silmien edessä. Siinä sitä tulee ihasteltua joka kerta, kun kotiin tulee. Myöhäinen kukinta ei haittaa, kun nyt sen seurana kukkii vain kääpiöjaloangervo ''Pumila''.
Se tavallistakin tavallisempi Jackmannii, mutta aaahhh, niin ihana. Kolmas kesä.
No ohhh ompas se kukissaan kovasti jo kolmantena kesänään! Minulla ei vielä neljäntenäkään tuollainen... No, se huilasikin sen yhden vuoden...
Mikä on noin runsaan kukinnan salaisuus? Kyllä on komea!
Ihania! On se sääli kun syksy tulee niin aikaisin / kärhöt kukkivat niin myöhään... Mutta minun muistini mukaan ne ei ihan pienistä halloista hätkähdä (miten en muistakaan tarkasti miten se oikein on?). Mutta vothan varalta peittää harsoilla!
Platon, Jackmanniini ei ole kertonut minulle salaisuuttaan. Luulen, että viihtyy, koska maa on erittäin mustaa multaa, kosteaakin ja koko päivän täysi aurinko nähtävillään. Lämmintä varmaan on, kun taustan tiiliseinä hohkaa vielä illatkin auringon lämmittämänä. Juuristo taas luuraa hanhikkipensaan suojassa auringolta.
Nuo olosuhteet kuullostaa hyvältä. Ei siihen sen kummempaa salaisuutta taida olla. Eipä kalpene hoyabellankaan kärhöjen kukinta toisten rinnalla. Tuo valkea varsinkin on
Hoyabellan valkoinen on todellakin hieno!
Ei minunkaan muistini mukaan kärhöt ihan ensimmäisistä pakkasista ole moinansakaan. Kasvu, ja nuppujen muodostuminen vain loppuu, mutta kukkii jo aloitetut kukat yleensä loppuun asti.
Vale-Piilu, sen kun vain petraa kukintaansa.
A.i.k.a, kärhössäsi on todella kaunis värisävy. Onko kukilla neljä terälehteä? Itse sain keväällä
hyvin samanoloisen, mutta violetimman kärhön Valge Daamin sijasta. Kaikki kukat olivat neli-terä-
lehtisiä. En vain onnistu löytämmään kärhörekisteristä tai muualta nimeä...
Kiitos! Suurimmassa osassa kukista on neljä terälehteä, mutta muutama viisilehtinenkin on joukossa. Ainakin omalla näytölläni tuo väri on kuvassa ehkä aavistuksen liian sininen. Luonnossa ovat hieman enemmän liilaan vivahtavia. Onneksi kukat ovat kuitenkin hyvin voimakkaan väriset, koska noin tummana, se ei muuten varjossa juurikaan erottuisi.
Kuka kertoisi ? Kaupoissa kun noiden kasvien nimilaput on joskus mitä sattuu, niin mistä tietää, onko kärhö varmasti Jackmannii ? Perustuntomerkit tai poikkeamat johonkin läheiseen lajiin ?