Laitan tähän pari kauneinta viime viikonloppuna Kivistikillä näkemääni kärhöä. Tuo vaaleanpunainen taisi olla nimeltään Dutchess of Albany, toista en tietenkään muista. Ja ei, ei ollut myynnissä kumpaakaan
Sano se kuvin...
Ensin ahkeran aherruksen jäljet:
Sitten uutuudet - Daniel Deronda on Oulun_seudulta keväällä tuoma yksilö:
Värit Imperialilla ja Danielilla vois rimmata. Samasta syystä laitoin penkin toiseen päähän nämä, comtessen toisella puolella on sitten Piilu, joka on vuoden viettänyt purkissa, siitä ei ole kuvaa vaan värithän on melko samanlaiset kuin Capteenissa:
Saanko Titamiini kysyä, paljonko Sofianlehdossa kärhöt maksoivat kpl ?. Selailin itsekin aamulla Sofianlehdon ja Kärhökerhon sivuja, yritin saada tolkkua, mitkä kärhöt kukkisivat kauuuuuan, kuvittelen nyt, että voisivat olla viinikärhöt sellaisia. Harmi kun paikka on niin kaukana, ostaessa olisi hyvä olla asiantuntija paikalla mutta tulinpa laittaneeksi jo hakemuksen Kärhökerhoon, jos sitä kautta saisi kunnon informaatiota. Minäkin olisin kiinnostunut uusien Kärhöjesi nimistä koska asiantuntija on niitä varmaan sinulle suositellut. Ois helpompi tilata itsekin jos ois tietoo..
Ai niin ja se viides - se päätyikin isoon ruukkuun:
Tämmöinen japanilainen haiskahti vähän haasteellisemmalle, joten turvaan tulevaisuutta ja talvetan aluksi kellarissa.
Mä varmaan sekoaisin ihan kokonaan, jos Sofianlehtoon pääsisin. Toisaalta - eipä ollut vaikeaa löytää viidelle kärhölle istutuspaikkaa. Kaikki aiemmat perennat vain piti poistaa ensin paikalta
Ensi kesänä pitäisi hankkia Hagley Hybridille vaikka Warsaskaja Nike tai muu tumman punainen kaveriksi sekä tälle Yukikomachille jokin syvän violetti. Toisaalta semmoisia on jo valikoimissa, joten uudelleen järjestelyllä tämäkin hoituisi.
Tälle vuodelle olen ostanut vain kuusi uutta kärhöä...
Kiiltomato: en ole vielä maksanut kärhöjäni, mutta noin 12 €/kipale.
Valinnassa noutaja sai vain väriohjeet ja toiveen joko jackmannii tai patens-ryhmästä. Viticellat ovat hyviä, kestäviä ja runsaasti kukkivia mutta niitä jo on melkoinen valikoima. Vähän enemmän haastetta kehiin oli tarpeeseen.
Kaikkia kotkotuksia sitä onkin...
Kiitos Titamiini vastauksistasi, kauniita ovat uudet Kärhö-hankintasi.
Titamiini, mitä viticelloja sinulla on? Ja mitkä ovat olleet kestävimpiä, mitkä aloittavat aikaisimmin kukinnan ja kukkivat parhaiten? Minä olen kovasti ihastunut viticelloihin, ja meinaan niitä hankkia lisää. Etoile Violette(kohanseoli, jota Timo suositteli puutarhaunelmissa) on hankintalistalla. Mutta mitähän muita...?
No, tässä näitä minun kärhöjäni.
Blekitny Aniol (=Blue Angel) kolmatta kesäänsä ruukussa.
Toki yhtä vanha. Kukki muuten aiemmin kuin Blekitny Aniol, Toki on jo lopettanut, kun taas tuo edellinen kuva on otettu pari päivää sitten.
Meillä kärhöistutukset pitää miettiä ajatellen tuulia. Pohjanlahden rannikon jatkuvat tuulet repivät tai kaatavat kasvustoja joka kesä. Eli kärhöille käy auringonpaisteiset ja suojaiset kasvupaikat. Nyt kokeilen Purpurea Plena Elegansia suojaisen omenapuun kaverina. Muutoin pitää tyytyä melko lailla seinänvierustoihin. Onneksi vanhassa talossa ei ole routasuojauksia. Eikä tule kun kärhöille pitää olla sijansa
Poppius - minulla täällä V-vyöhykkeellä ovat loistavasti menestyneet Romantika, Mikelite ja Viola. Romantika varsinkin on todella rotevakasvuinen ja aivan piukassa kukkia.
Tässä Viola:
Tässä Mikelite:
ja Romantika:
Aika samoja sävyjä tosin... Mutta Romantika kukkarunsaudessaan hakkaa kaikki muut.
EI KUN neljättä kesäänsähän nuo ovat! Laskuvirhe...
Justa on kolmatta kesäänsä ruukussa. Tämä kuva on otettu pari viikkoa sitten, nyt on tosi komea!
Nelly Moser ja The President (?) samassa suuressa ruukussa viihtyneet jo viisi vuotta! Pitäisi varmaan vaihtaa vähän multia tai istuttaa maahan, eivät kukkineet kovin upeasti tänä vuonna... Nelly jatka edelleen kyllä, siinä on viitisentoista kukkaa auki. Pressaan tuli lakastumistautia, ja piti kaksi hyvää versoa leikata pois... Nämä ovat ainoat, joita on kaksi samassa ruukussa, ja sen huomaa kukkien määrässä.
Ja tämän vielä haluan esitellä - Reiman (pantens ryhmä) - todella komistus:
Siinä oikealla puolella surkeilee Rüütel (viticella?), joka jostain syystä kärsi talvesta. Se nousi vasta kesäkuun puolenvälin jälkeen, eikä oikein ole päässyt vauhtiin. Toisaalta se on ehdottomasti kylmimmällä paikalla - nurkan takaa aukeaa pohjoistuulet. Ihan laitimmaisena onkin palsamiköynnös.
Madame Julia Correvon on yksi lemppareitani, vaikka onkin vähän myöhäinen, aloitti kukinnan viimeisenä. Tosin on aika varjoisessa paikassa. Nyt jo vähän enemmän kukkia auki.
Hagley Hybrid ekaa kesäänsä isossa ruukussa. Kevään 2004 pistokkaasta kasvatettu.
Arabella menee pitkin maata Hansaruusujen välissä ja edessä. Aivan ihana, näitä on jo kaksi, mutta tätä pitää saada lisää... (oonks mä vähän kaheli?)
Jopa on kärhökuvien tykitystä! Aivan ihanat on Poppiuksen kärhöt!!! Ihanko vain ruukussa kasvatat? Minäkin tein niin aluksi, mutta hermostuin siihen purkkien roudaamiseen maakellariin. Tuskastuneena tuppasin kaikki maahan yhtenä keväänä - eläköön tai kuolkoon. Kaikki elävät... ja oliskohan ne nyt neljä vuotta kasvaneet.
Lempeitä talviahan täällä on ollut - tuleehan taatusti taas se tappotalvi, joka teilaa kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Näin on aina ollut ja tulee olemaan.
Tässä on Madame Le Coultre. Upea suuri kukka, mutta kukkii melkein portin päällä... Liian varjoisessa paikassa myöhäinen.
Jackmannii, kolmatta vuottaan maassa, kukkii eka kerran kunnolla.
Aah, tuota Romantikaa pitää sitten myöskin saada...! Minulla on aika paljon kärhöjä ruukuissa, kun haluan niitä sellaisiin paikkoihin, mihin ei oikein voi maahan istutella, kuten ulkorakennuksen seinustoille... Menisi liian kauas seinästä ja kulkuväylien tielle jos istuttaa routaeristeen ulkopuolelle. Mutta maassa kasvaa ja ihan hyvin ovat menestyneet Madame Julia Correvonit (2 kpl), Jackmannii, Arabellat (2 kpl), lumikärhö Paul Farges, Markham''s Pink (tosin ei kukkinut tänä vuonna vaikka hyvin talvesta selvisi) ja alppikärhöt. Nikolai Rubtsovin istutin v 2004 rantaan ruusupensaan juurelle, se kukki parilla kukalla parina edellisenä vuonna, mutta ei noussut tänä vuonna ollenkaan. Keväällä huomasin siinä eläviä juuria versossa heti maanpinnan alla, mutta nyt ne juuret ovat kuolleet... miten lienee syvemmällä? Viime vuonna maahan toisten ruusujen väliin istutetuista Dianoista toinen on tehnyt puolentoista metrin verson, ja on siinä muutama nuppukin. Blue Bird ei ole juurikaan kasvanut... viime vuonna ostin. Mutta hengissä se on. Tokista olen istuttanut vuonna -04pistokaslisätyn taimen tänä vuonna, saa nähdä miten sille käy.
Joten sekalaista menestystä on maassa istutettujen kanssa, ruukussa talvehtivat varmasti. Ensi keväänä meinaan kyllä hankkia ainakin viisi kärhöä uudelle ruusualueelle ruusupensaiden väliin... ja eteläseinustalle lisää, alppikärhö saa siitä huutia!