Kärhöt voivat pitää sapattivuotta jonakin kesänä, riippuu talvesta, Kärhöpenkin muusta kasvillisuudesta, lannoituksesta, kuivuudesta/märkyydestä yms.mutta niitä ei kannata nostaa ylös, seuraavana kesänä saattavat nousta ja kukkia sitäkin runsaammin kuten tänä kesänä näin on monien Kärhöjen osalta käynytkin.
Nyt kiroilisin, jos kehtaisin Hemmetin kärhödiivat! Niobe riiputtaa nuppuja täynnä olevaa varttaan ja Jackmanniista osa oli ikäänkuin kuivahtanut, osa ok. Samaten Rüütel esittää onnettoman näköistä.
Varmaankin kyse on lakastumistaudista tai sitten eivät saa tarpeeksi vettä. Jokatapauksessa olen ajatellut kuopaista em. kasvit syksyllä ylös, parantaa maata ja laittaa hiekat/lekasorat kunnolla juurille ja samalla jonkun kasteluputken. Onko antaa vinkkejä, miten tämä parhaiten onnistuisi ns. vanhoilla kasveilla ja ottavatko moisesta nokkiinsa? Tympiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Veera04, kokeileppa tosiaan ihan ekana antaa vettä, mieluummin aamu- tai iltaviileällä ja minä sinuna en nostaisi ihan kokonaan Kärhöjä ylös vaan kaivaisin multaa juurien vierestä jonkun verran pois ja hiekoittaisin juuren/varrenniskan vierestä pikkuisen, kyllä Kärhöt tarvitsevat toisaalta ihan kunnollisen mullan kasvupaikalleen ja lannoitteita, jos laitat liikaa hiekkaa, ne kuivuvat sitten entistä enemmän. Just räpsäsin parista Kärhöstäni kuvat, laitanpa ne tähän, olen kyllä ollut tosi laiska näitä hoitamaan, olisivat paljon pulskempia jos olisin kehdannut kastella ja lannoittaa paremmin, enää en uskalla lannoittaa, että talvehtisivat paremmin.
Tämä on hiukan erikoisempi Kärhö kasvutavaltaan, ei tee kukkia hiin ryppäiksi asti kuin nuo edellä olevat, mutta kukat loistavat Päärynäpuun seasta kivasti, toisaalta Päärynäpuu ottaa enimmät ravinteet ja tälle jää mitä jää.
Poppius ja Kiiltomato, kiitos rohkaisevista vastauksista! Enpä siis tee mitään muuta, kuin toivon parasta .
Minäkin ostin keväällä sellaisen ihanan Nokian -sinisen, kerrotun herkku-jalokärhön, siitä ei oo näkynyt istutuksen jälkeen vilaustakaan,
tiedän, että se oikeastaan jäi muiden kukkien jalkoihin, mutta en
kaivele sitä pois, varmaan näen sen nousevan ensi keväänä, huilatkoon
ja kerätköön voimia tämän kesän, näin mulle on käynyt joskus
ennenkin. Ja otin kuvan esimerkiksi sulle, jos luulet, että
kaikilla muilla onnistuu heti kasvattaa hirmuiset Kärhöpuskat.
Tämä, kai Multiblue tai President, ei väliä kumpi, kiipeillee kyllä korkealla jo, mutta siinä on vain
muutama kukka ja kymmenkunta nuppua tällä hetkellä tulossa kun taas sen
taustalla tuo vaaleansininen kukkii ja rönsyilee ihan pilvenhattaran
näköisenä, se on herkun hempeen värinen. Jotenka tsemppiä ja malttia tarvitaan, joskus kestää vuosia ennenkuin saa kehiteltyä rehevän puskan joskus se tapahtuu kesässä, joskus ei koskaan, yhtä hujoppia vaan tulee.
Nyt on meitin diivakin vihdoin antautunut. Türista ostin muistaakseni vuonna 2001, kun olimme puutarhanetin reissulla Valge Daamin. Joka vuosi on noussut, tosin vain aika vähän, mutta tänä vuonna on sitten suonut kukkiakin:
Oi tuota Outin valkeaa daamia, kaunis on.
Minä kuulkaas tänään melkein keikahdin kumoon kun salaa on lidlin nimetön kukkimaan ruvennut!
Ettei vain olis tämä, eli Hagley Hybrid - yksi ehdottomia suosikeitani:
Yhdessä Nioben kanssa ne ovat suosikkiyhdistelmäni - tässä Niobe:
Se on muuten Titamiinin vika kun meillekkin näitä kärhöjä alkoi ilmaantumaan: Hän toi minulle Rosy o Gradyn ja siitä se lähti. Kummastelin ja katselin kun se vaan kasvoi ja kukki. Ja nythän näitä kärhökuvia on tullut katseltua niin että päässä naksahtelee ja eihän sitä sitten ihminen muuta voi kuin ostaa ainakin ihan jokaisen alennysmyyntikärhön jota kynsien ulottuville tulee. Oletan että ensi kesänä jo suunnitellaan kärhönhakureissua kovassa tyränrytkeessä jostain Virosta. Saa nähdä.
No sitten lisää vettä myllyyn Temskulle:
Täsä meidän eteläseinusta. Näkösällä on ensin Mikelite, sitten Valge Daamin yksi kukka, Romantika (suosittelen - kestävä, vahvakasvuinen ja runsaskukkainen), Niobe ja Blonde. Blondista parmpi kuva:
Au. Nyt pistit pahan.
Voi mahoton teitin kukkia! Ihan kateudesta vihreänä niitä katselin! Miten ihmeessä ne ovat noin reheviä ja kauniisti kukkivia. Minun toinen kärhöni, John Paul on avannut nyt useamman kukan. Ovat myös erittäin kauniita suuria ja valkoisia, mutta yksi varsi, jossa oli useita nuppuja, kuukahti, eli lehdet tummuivat ja nuput nuokkuivat. Piti katkaista koko haara pois. Onneksi nuo isoimmat nuput ja kukat ovat vielä terhakkaita, mutta pelkään, menetänkö nekin. Ensi keväänä hommaan kyllä kassillisen Clematikseja, jospa joku niistä sitten kasvaisi yhtä komeaksi kuin nuo teidän, ja olen muutenkin ihan hurahtanut niihin.
Edellisen omistajan silmäniloksi istuttama
Minä istutin kevääkkä samaan monttuun hagley hybridin (värinsä perusteella suosikkini) violetin jackmaniin kanssa, mutta hagley melko äkkiä heitti veivinsä, kun taas jackmanii kukkii kutakuinkin komeasti. Mikä lie hagley hybridille sitten tullut, olisiko se lakastumistautia vai mitä. Piilu kukki nätisti, mutta kuoleentui kukkimisen jälkeen ja toinen jackmannii köynnösruusun vieressä lakastui nuppuvaiheessa. Ei kovin rohkaisevia kärhökokemuksia, vaikka yritin kaikki tehdä juuri ohjeitten mukaan.
Hmm.. minulla olisi noita kärhökuvia vaikka kuinka monta, mutta kun ne ovat jo minun pihakuvaketjussani, niin voikos tai saakos niitä enää uudestaan tänne laittaa?
Upeita ovat kärhönne!
Poppius, tänne vaan kuvia! Kärhöasiaa etsivät eivät välttämättä osaa katsoa niitä pihakuvaketjuista. Täällä jo odotellaan...
Pink fantasyn eka vuosi ja kukinta aivan upea
Voi mahoton, aivan kauniin upean väriset kukat. Mukava katsella teidän hyvinvoivia kärhöjänne, omastani leikkasin taas yhden nuukahtaneen nuppurvarren pois. Tämä on enää jäljellä John Paulistani.
Laita vaan Poppius tänne kauniit kärhöjen kuvasi nimineen, niin keväällä on helpompi tehdä ostoslistaa
Sain tänään neljä uutta kärhöä. Paikallinen PääPuutarhuri oli Hesan reissullaan ekskursiolla Sofianlehdossa. Sieltä se soitteli ja valtuutin hänet tuomaan jokusen kärhön tullessaan. Kävin tänään noutamassa ne.
En ole aiemmin syysistuttanut kärhöjä, mutta tulee sekin kokeiltavaksi. Eteläseinusta on jo vuorattu kärhöillä ja tutkin pari nanosekuntia länsipäädyn penkkiä. Olen näköjään yhdelle suojaisimmista paikoista istuttanut rohtosuopayrttiä, kevätvuohenjuurta, unikoita, päivänliljoja ja iiriksiä. Siis nehän pärjäävät vaikka missä.!
Nakkelin kaikki ao. perennat rivakoin ottein pois penkistä, kaivoin mullan kokonaan pois niin että jäljelle jäi 50-60 senttiä syvä kaivanto. Sitten tein käsipelillä kottikärryissä sekoittaen karkeasta hiekasta ja palaneesta hevosenlannasta sekoituksen. Täräytin kärhöt penkkiin ja aloin täyttämään tätä juoksuhautaa ao. sekoituksella välillä tuhkaa sekaan heittäen. Juurenniskojen päälle laitoin karkeaa hiekkaa.
Nyt ulkona on muhkea hävityksen kauhistus... pitääpä käydä ottamassa kuva. Ennen kuvaa ei valitettavasti ole. Se parin nanosekunnin mietinnän ja toiminnan aloituksessa ei ollut yhtään aikaa hakea kameraa. Olis ollut loistoesimerkki siitä, miten kauniisti kukkiva perennapenkki muuttuu sinnikkäällä aherruksella huomattavan eri näköiseksi.
Viisi uutta kärhöä pääsi kuitenkin penkkiin, kärhötuesta ei ole tietoakaan ja jäljet ovat karseat.
Titamiini kiltti, paljasta uutuuksien nimet !