ratera, ei kovin monen vuoden ajalta, mutta luotan vahvasti seuraaviin neuvoihin:
1. kasvukauden alkaessa yleislannoitetta hyvä annos ja hyvä kate; luujauho sopii erinomaisesti
2. kastelulannoitetta, esim tomaatin, kerran viikossa - joka 10 päivä, kunnes nuppuja alkaa muodostua. Myös ruusulannoite käy, pitää sisältää potaskaa (?).
3. Syksyllä kompostia hyvä kerros.
Oma sovellus Suomen oloihin on niin, että vaihtaa kohdan yksi ja kolme paikkaa.
Keväällä rotevasti omaa kompostimultaa ja syksyllä hyvä yleis-syyslannoite.
Linkki vinkkipalstalle alla:
http://www.saska.demon.co.uk/plant.html#feed
Pääsi älähdys kun toinenkin keväällä istuttamani kärhö oli päättänyt kukan avata, ja huomasin koko homman vasta äsken. Onkohan tämäkään Niobe?

Temskukka, voisi tuo minusta olla Niobe. Terälehtiä sanotaan olevan 4 - 6 (- 8), ne ovat soikeat ja osittain päällekkäin. Heteet ovat keltaiset. Kukan väri on hyvin syvän punainen, kukkien avautuessa melkein musta. No, tässä minun uusin hankintani, ihana valkoinen Madame Le Coultre -
päätin kutsua häntä siniseksi Madameksi:

''Piilu'' on hempeimmillään.

Hempeimmillään oli täälläkin ''Piilu'', mutta hellepäivänä kaikki kukat nuukahtivat, liekö ollut kuumuus vaiko tuuli vioittanut. Siinä meni tämän kesän kukinto, viime kesän istutus, pieni oli vielä varreltaan.
Temskukalla on Niobe, mulla kukkii valtoimenaan jo varmaan kolmatta viikkoa ja nimilappu on juurella, joten olen ihan varma kerrankin nimestä.
Jestanpoo, Hoyabella, mikä seinusta! Minulla olisi yksi lämmin paikka jossa ei ole kuin kukkapenkin harjoitelma - voisin yrittää tuollaista....huu.
Kiitos tunnistajille. On se hyvä kun ostin kolme niobea, ja eka olikin piilu. Kolmas ei kuki ei kasva, könöttää vaan.
Temskukka, eikö sinulla ole tämä, siis Niobe, vakuuttunut olen, sanokoot muut mitä sanoo.

Paulastiina, Missä Agrimarketissa? Tampereenko (kun Pirkanmaalla oleilet)? Ja onko siellä kärhöjen normaalihinta siis jotain 4-5 euroa? (Miten toin parin euron sitten tulkitseekin :)
Teidän kaikkien Clematikset ovat niin reheviä, että ihan kateeksi käy!
Kardinaalissani on, hänen ensimmäisenä kasvuvuotenaan, vasta muutama kukka, nuppuja on kyllä tullut lisää. Vaan nuo lakastuvat kukat ovat ihan repaleiset, aivan kuin niitä olisi joku syönyt? Ja parissa silmussakin vioittunut (pala pois?) pää? Toisessa, Johnyssani, on nyt paljon nuppuja, ja odotan malttamattomana niiden aukenemista.
Tuo hoyabellan Valge daam on niin houkuttelevan näköinen, että laitan sen ostoslistalle ja sitten vielä joku sininen samaan istutukseen, mutta mikä? Valinnanvaraa on liikaa! Sinisen (multi blue?) ja valkoisen, Suomen lipun värit, haluan kietoutuvan yhteen, näin olen saanut päähäni.
Olen huolella lukenut kaikki aikaisemmat hoitojutut tämän kasvin suhteen, jotta saisin omani menestymään talven yli. Olen Pentin myötä hurahtanut näihin.
MITÄ? Onko Tampereen Agrissa jotakin rönttejä vai? Minä olen luullut, että se on vaan "konekauppa". (Anteeksi, meni ohi aiheen)
Muuten vielä yksi juttu: miten ihmeessä erotatte mikä on minkäkin niminen. Minusta tuo v.punainen, Niobeksi arveltu on ihan samannäköinen kuin Kardinal W. Minä en varmasti koskaan opi näitä tunnistusasioita.

Agrimarket-ketjuun kuuluu maatalous-, kone-, rauta- ja puutarhakauppaa. Puutarhamyymälä tunnetaan paremmin Multasormi-nimisenä.
Jottei viestini mene täysin off-topiciksi, niin mainittakoon että Tampereen Hong-Kong myymälässä kärhöt olivat ainakin alkuviikosta 3 euroa kappale. Ei tosin kovin hyväkuntoisia näyttäneet olevan.
Minä en ainakaan tunnista, mikä on mitäkin, mutta nimilapun peruustella sitten elelen ja väitän jotakin joksikin (ellei sitten ihan selvästi ole jotain eriä ts. minulla ainakin yksi jackmannii olikin Nelly Moser).
Lannoituksesta sen verran, että lannoitan ruusulannoksella siihen saakka, kun nuput alkavat puhjeta. Ja kyllä olen antanut jackmanniille vieläkin lannoitetta, vaikka on jo ns. täydessä kukassa. Mutta kun niitä nuppuja on vielä niin paljon! Todennäköisesti alan kuitenkin nyt pikku hiljaa jarruttelemaan lannoituksen suhteen, kun kohtahan tässä pitäisi syyslannoitteet lykätä!
Parhaimmat kärhöni ovat alennusmyyntikopasta. Mutta niissä juuri on näitä yllätyksiä - Multasormesta (sanon ihan reilusti) ostin kolme "niobea" hintaan 3.90 euroa/kpl. Silloin ei paljoa haittaa jos ovatkin piiluja tai jackmanniita. Tarha-alppikärhöjä ostin eurolla kappale joskus Keskiseltä ja ne vasta kasvaa. Aivan simona.
Totean vaan, että minäkin taisin ostaa nuo kaksi honteloa alkua kolmella eurolla kipale honkkelista ja viikon pari kuluttua niitä sai jo kaksi vitosella. Ei kannata ottaa itselleen mahahaavaa (todistan ainakin itselleni), jos eivät menesty talvella tai muuten vaan yllättäen kupsahtavat. "Ostetaan sitten taas uudet, halvalla, niinko Vileeni."
Ratera ja muut, minä poikkesin Oriveden Agrimarketin Multasormessa. Näkyi muuten olevan jotakin täpläleimuakin huokealla, 1,90 e.
Minä istutin viime syksynä vajan nurkalle Piilun. Kaivoin syvän istutuskuopan ja koetin ottaa huomioon kaikki lukemani opit kärhöistä. Keväällä ei näkynyt elonmerkkejä kasvupaikalla ja olin jo luopua toivosta, kunnes viime viikolla vihdoin huomasin kasvun alkaneen!
Nyt uutta kasvua on noin 30cm. Asun ykkösvyöhykkeellä ja kasvi on istutettu suojaisaan paikkaan. Silti minua epäilyttää, voiko näin myöhään kasvunsa aloittanut kärhöni osata valmistautua syksyyn ajoissa? Voinko jotenkin autella sitä, jotta takaisin sen kasvun myös ensi kesänä? Kokemuksia kellään?
Voi kuule, mulla kävi Jackmanniille ihan samalla tavalla pari vuotta sitten. Istutusta seuraavana vuonna menetin jo toivoni, kun se ei ilmaantunut näkyviin. Kunnes elokuussa... ehti kasvaa jotain puolimetriseksi. En tehnyt sille mitään, ja seuraavana kesänä se kasvoi yli parimetriseksi ja teki kymmenkunta kukkaa! Tänä vuonna se on vähän vielä korkeampi ja kukkia tulee ehkä ainakin parikymmentä, osa on jo auki.