Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Kaunokainen on hän! Satues,mikä on nimi? Vai oliko se jo jossakin aikaisemmin,tuon väristä minäkin viime kesä ostin(mukamas)vaan ihan muuta sain.(kuva siitä nimettömästä tuolla sivun alussa).

Kuutamo, eilen sitä nimeä tuossa kyselin, mutta aina kun laitoin kuvan teksti jäi pois ;(

Muistelisin että se oli jokin Clematis '' The President '' , mikä siinä lapussa luki, mutta siitä on niin monta vuotta että kaikki on nimet on mielestä ''poispyyhitty '' ja tuokin kituu ja kituu, minulla nuo eivät menesty, jokunen kukka tulee kesässä apea

Kiitos satues tiedosta! Voi harmi sitten kun ei tykkää kukkia:(

Aivan sokkona sitä pyörii pihalla,kun ei katsele ylöspäin. Tämä pari vuotta "hokkarin" alesta ostettu on alkanut virkoamaan tuolla ruusupensaan sisällä. Kuva on huono. Niin ja nimilappua ei tällä ollut silloin kun sen ostin,pari kukkaa kylläkin,

talvet on maassa.

Ei kait "hokkari" vaan "honkkari" Sama kait se on millä nimillä nuo kaupat kirjoittaa kun ei saa mainostaavaan on se kuitenkin ikävä teidän lukea mun kirjoituksia,kun olen tällainen lukihäiriöinen:(

Onpa upea, Hoyabella. Suorastaan mahtava.

Ja kuinka kaunis tausta ynnä tuo ritilä!

Onko tavallista että jackmannin kukat ovat vaihtelevasti joko 4-,5- tai 6-terälehtisiä.

Monituinen on minullakin Jackmanniissa terälehtien määrä.

Sama havainto täällä.

Onpa todella upea kasvisi, pirjote. Antaisitko kasvatusvinkkisi? 

Eipä minulla mitään erityistä kasvatusvinkkiä ole sinulle Merlin antaa. Köynnös on n.5-vuotias. Kanankakkaa laitan keväällä juuristolle. Jos ei taivaalta tarpeeksi vettä tule niin silloin tällöin pari kannullista kesälannoitteella terästettyä vettä juuristolle. Vuosi vuodelta kukkii aina vaan runsaammin. Ehkäpä paikka on sille mieleinen. Avoin eteläpiha. Alunperin se istutettiin kaunistamaan kissatarhamme julkisivua. Olen itsekin erittäin tyytyväinen valintaani. Tässä vielä kuva maisemoidusta kissa(kukka)tarhastamme.

Sininen kärhö

^ aivan ihana! Onko sinulla Kiiltomato nimeä tuolle kaunottarelle?

Kiiltomato, onko tuo sininen multi blue? Ihana aamu tänään. Mulla alkaa kohta kukkimaan koristeomenapuussa valge daam, ekaa kertaa. Siinä on monta nuppua. Otan kuvia, kun aukeavat.

No ei, mulla on aina nimet hukassa, kyllä joku sen kohta sanoo meille jos vanhat merkit paikkansa pitävät.

Eli tais keretä sanomaankin ennenkuin sain viestini lähtemään.

Pirjotella aivan mahottoman upea kärhö! Jukravit. Ja minä kun olen ollut ylpeä ensimmäisestä Kardinal wyzsinskin ensimmäisestä aukeavasta kukastani. Eikä siinä edelleenkään ole kuin kolme neljä kukkaa. Mutta toisessa John Paul II :ssa on jo useampi nuppu ja se on muutenkin rehevämpi. Joku sinisävyinen kärhö on ensi kevään hankintalistallani.

Hehee... Minä kun olen muka ollut niin ylpeä kärhöistäni, kun varsinkin ihan perus jackmannii ja Nelly Moser kukkivat upeasti ja Niobessa, Rüütelissa ja Ville de Lyonissa on paljon nuppuja (ja Niobe nyt jo tosin kukkiikin). Multiblue vain kasvattaa vartta, yhtään nuppua ei näykään! Näitä teidän kuvianne katsoessa ei ehkä sittenkään viitsi rintaansa röyhistellä ;-) No, jos puolustukseksi voisi todeta, että pihani ja siinä olevat kasvit viettävät vasta kolmatta kesäänsä. Ja on minuun "höpöys" (tosin ei pelkästään kärhöihin, vaan ylipäänsä mihin tahansa kasvijuttuihin...) tarttunut eli Blekitny Aniol, Dorothy Walton, Etoile Violet, Pink Fantasy ja Jackmannii odottavat ruukuissaan syssympää säätä ja istutuskelejä! Mietin myös, laitanko ruukuissa kasvavat Purpurea Plena Elegansin ja Miss Batemanin maahan talveksi vai kellariin.

Niobe osana aidassa kasvavaa "pöheikköä".

Jackmannii on myös vallannut ruukun aidalla...

Nelly Moser ei ole korkealle kiivennyt, mutta on sentään keksinyt tehdä nuppuja paaaljon enemmän kuin viime vuonna (yksi vaivainen kukka!).

Teillä, joilla on kokemusta jalokärhöistä jo useamman vuoden, niin kuinka kauan te lannoitatte niitä ja annatteko typpeä koko kasvukauden ajan? Esim. täällä  http://www.nicehouse.fi/puutarha/phoito/kasvit/karhot.htm kun sanotaan että "typpipitoista lannoitetta koko kasvukauden ajan. " Ja täällä http://www.kauppila.fi/ohje/ohcl001.htm taas että "Elokuun alusta lähtien siirrytään typettömään lannoitukseen". Normaalitapauksissa ei typpeä tietenkään annettaisi elokuussa (tai ehkä jo heinäkuun puolenvälin jälkeen), mutta kun jalokärhöissä nuo maanpäälliset osat erittäin todennäköisesti kuolevat talven aikana, niin onko sitten väliä.

Yks Jackmannii tuli tänään Agrimarketista väkisin mukaan, puoleen hintaan eli parilla eurolla.