Niinpä niin. Jo toinen tänä kesänä hankittu kärhö osoittautui muuksi kuin mitä luulin ostavani Toisaalta toinen nimetön on väriltään yhtä tumma kuin Niobe, joten ois voinu käydä hullumminkin. Pitää kuvailla sitä vaikka huomenna jos täältä löytyis sille nimi.
Jee!!! Toinen viime kesänä istutetuista Diana-kärhöistäni on sittenkin elossa! Se on tehnyt ihan salassa ruusupensaan sisällä metrin mittaisen verson! Nuppuja ei ole näkyvissä, mutta ai että olen onnellinen että se elää!!
Tänään työreissussa osui kohdalle tällainen kärhö. Talon emäntäkään ei enää lajiketta muistanut, mutta komea on!
Ihan vähän vaan olen kade...
Hagley Hybrid luikertelee pitkin maata
Wautsi, mitä kärhöjä, minä en ole koskaan saanut niitä kasvamaan Merlin , mikä ihana vihreävalkoinen, on kärhösi takana...kanukka vai mikä ??
Onpas nätin värinen ja muotoinen tuo Liisukan Hagley Hybrid. Myös noi lilat on. Mikähän lie vikana meikäläisen mielessä, kun mistään kukkasita sinisistä en kovin perusta , vaikka niitä kovasti paljon onkin ?
Liisukan yhdistelmä on kaunis!
Satues, se on saarnivaahtera, aika pentu vielä. Tuuppaankin hänet myös tuonne variegata-ketjuun!
Vihreänä ihailen. Noita kärhöjä täällä ei voi kasvatella, paitsi kiikuttamalla ne talveksi kellariin, eli siis ruukkuviljelminä. Ja se on liian työlästä. Ihania ovat.
Eikö voi kasvattaa 6 vyöhykkeellä, nämähän istutetaan vähintään 10 cm:n syvyyteen, eli versot paleltuvat minulla ainakin vyöhykkeellä 4 joka talvi, juurakko ei palellu koska se istutetaan niin syvään, en ole edes koskaan suojannut kärhöjä millään, lunta on vaan sadellut päälle ja sitähän teillä siellä on enemmän kuin meillä .
Muistanko väärin... eikö sulla Fiia ollut viinikärhö Viola siellä Roin tietämillä? Sekoitankohan nyt johonkuhun toiseen... jollakin ihan taatusti oli Viola siellä Lapin porteilla. Ollut jo vuosia ja talvehtinut hyvin.
Kärhölle kannattaa etsiä aurinkoinen ja suojaisa kasvupaikka. Minulla vitosella on menestynyt vuosikausia kärhöt ulkona. Aluksi kasvatin niitä ruukuissa ja yhä edelleenkin pidän vuoden tai pari uudet kärhöt ruukussa vahvistumassa. Sitten tuuppaan ne syvään, hyvämultaiseen ja aurinkoiseen paikkaan.
Tämän ostin parivuotta sitten Tallinan keskustorin mummolta.
Tämä taitaa olla Nioble??
Tätä en tiedä. Toinen sen varsista tässä kuolleena! En tiedä miksi, mutta ehkä vain kuivuudesta,
kun olin viikon reissussa, eikä kukaan kastellut sitä
Titamiini, olet oikeassa. Kyllä minulla on kärhöjä, mutta ei noita isokukkaisia, aikaisin kukkivia jalokärhöjä. Jackmanii ''Viola'' on Börje Friin antamien ohjeiden mukaan (istutus 60 cm:n syvyyteen) talvehtinut monta vuotta, mutta nyt ei tullut esille. Silti se saattaa kai uudelleen ilmestyä. ''Arabella'' on ollut samoin useamman vuoden ja on nyt aloittelemassa kukintaa. Nuppuja on paljon.
Ns. pienikukkaisia, aikaisin kukkivia on Cl. macropetala ''White Swan'' ja Cl. sibirica. Kärhöjä, jotka eivät kiipeile: Cl. recta eli pensaskärhö (talvehtinut jo yli 10 vuotta), Cl. integrifolia eli kellokärhö (sininen).
Tänä keväänä olen hankkinut mantschuriankärhön ja valkoisen kellokärhön. Ensi keväänä nähdään, ovatko vielä hengissä.
Tänään sorruin Liiterin kärhöihin. Mukaan tuli President ja Piilu. Ihmettelen vain kun kaikissa kärhöissä oli sama ohje että leikataan maaliskuussa puolimetriseksi. Että mitä? Onko pakko lähteä niitä kaivamaan esille umpihangesta ja etsiä multarajasta lappu että mikä on mikäkin? Kukkiihan edelliset hienosti vaikka en ole kuuna päivänä leikellyt. Ajattelin laittaa sen presidentin vuorimännyn toiseen haaraan kun toisessa kiipeilee Warsawska Nike. Eikä haittaisi jos myöhemmin sekoittuisivat varsineen. Täällä ei muuten ollut myynnissä kuin kolmea lajia, kaksi yllämainittua ja se mikä männyssä kiipeää. Olikohan eri kaupoissa eri valikoimat?
Kylläpäs kone nyt haalistaa värejä. höh.
Viime kesän hankinta,nimetön? Oli mielestäni kyllä sinisempi,muutta nyt tällainen.
Mme Le Coultre
Jutita kiusaa.
Sateen runtelema Julia Correvon
Samaa Liiterimainosta on täälläkin tutkittu... Nyt vaan peukut pystyyn, että jotain on jäljellä huomenna, kun sinne asti ehdin..