Kärhöt ovat mainettaan PALJON kestävämpiä - tämä on minun mielipiteeni. Viimeiset kärhön taimet istutin kolme viikkoa sitten tänne V-vyöhykkeelle. Ja olen päättänyt että ne selviävät talvesta
. Jos täällä vitosen lumettomalla ja kovien pakkastenkin rannikkoalueella kärhöt ovat menestyneet loistavasti jo neljä tai viisi vuotta, niin miksei sitten etelämpänä? Tai pohjosempana missä on luntakin.
Uskalsin siis minäkin tehdä syysistutuksen.
Niin, tärkein pointtihan talvesta selviämiseen lienee tuo SYVÄ ISTUTUS, muut töppeet vaikuttaa sitten kärhöpuskan kokoon ja kukinnan runsauteen.
Kiitokset kannustuksesta
Vaikka jo kerran pyhästi päätinkin, että ryhdyn tähän kärhötouhuun vasta keväällä, en sitten kumminkaan voinut vastustaa reippaita, kukkivia taimia -50%.....
Suunnittelen ruukkuistutusta näille, tökkään ne sittenkin talveksi kellariin.
Nääs se terassi, jonka kupeeseen näitä suunnittelin, ei olekaan vielä valmis. Ja talvi tulee.
Jos eivät selviä kellarista kevääseen, ei rahallinen häviö ainakaan ole suuren suuri.
Minulla "Dr Ruppel" lakastui elokuussa ja leikkasin kaikki kuivuneet pois, nyt on työntänyt runsaan puolimetriä uutta ja yksi kukkasen nuppukin näkyy olevan.Sisälle se on tuotava jos pakkasia tulee, meneekö ensi kesän kukinta sekaisin, en muista pitäisikö sen kukkia syksyllä vai keväällä?
Doctor Ruppel on aikaisin kukkiva isokukkainen. Muuten en kyllä osaa viisaasti neuvoa, vastaavaa
ei ole minulle sattunut. Yleensä kasvit osaavat itsensä hoitaa ja varjella, me vain hieman avustamme.
Samettisumakkini on ihan vihreä eikä merkkiäkään tuleentumisesta.
Sitä minä pelkäsin että se on aikaisin kukkiva, mutta katsotaan keväällä miten sen kanssa käy.
kokeilepa onko noissa haituvan päissä lutikankokoinen kova siemenaihe... jos ei, saat sanoa hyvästit siemenkasvatushaaveille
luttanoista ei ole mihinkään :)
Tässä on mökiltä kolmen eri kärhön tupsut:

Laitoin isona että näkyy paremmin. Ylin on joku Jackmannii, jossa on ne isot siniset nelilehtiset kukat. Keskimmäinen on kai Ville De Lyon ja alinna on omituiset Purpurea Plena Elegansin siemenet(?). Jos niissä on siemeniä, mistä niitä etsin? Jos löydän siemeniä, kylvänkö sisään kukkaruukkuun vai ulos lumen alle vai vasta keväällä kukkapenkkiin?
mielestäni noissa ei siemeniä, vertaa täällä
http://www.theseedsite.co.uk/db6.html
Minä koitin viime vuonna kylvää mm. Valge Daamia ja Romantikaa. Ei itänyt.
Sieltä hahtuvapallon keskeltä pitäisi löytyä ihan rehdin kokoiset siemenet. Muistaakseni ne siemenet voivat itää vasta seuraavana vuonna kylvöstä.
Nyt minä kyllä kysyn sen tyhmyyteni paljastavan kysymyksen, jota koko kesä on tehnyt mieli kysyä, vaan en ole kehdannut: eli kun jalokärhö kesällä kuolee lakastumistautiin, niin kuoleeko se kokonaan, vai säästyykö juuristo??
Luulen, että se kärhö lakkaa olemasta, lakastuu, kuolee kokonaan.
Rusokki - ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä!
Lakastumistauti vie vain versot. Juuret elävät ja voivat hyvin. Keväällä sieltä nousee taas uudet versot. Lakastumistauti helpotti meillä suuresti kun kaivoin mullan pois juurenniskan päältä ja korvasin sen karkealla hiekalla. Helppo ja halpa konsti kokeilla! Suosittelen.
Kiitos Titamiini! Istutin 3 kärhöä viime keväänä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan; syvään ja hyvää multaa parannettuna hevonherkulla ja juurenniskalle sen muovipotin verran hiekkaa, tyvelle auringonpoltteelta suojaavaa kasvustoa, vaan silti vain yksi kolmesta jäi henkiin...No, se henkiinjäänyt sitten kukkii vieläkin!
Odota rusokki ihan rauhassa ensi kevättä! Kärhöt osaavat olla oikukkaita - mutta niin kauniita!
Omat kärhösi ovat niin nuoriakin, että voivat ihan hyvin istutuskesänä vetäytyä maan uumeniin keräämään voimia seuraavaan vuoteen. Toivottavasti kukkaloisto yllättää sinut ensi kesänä iloisesti.
Minulla tänä vuonna Piilu kuihtui ruukussa ihan kokonaan. Ravistin paakun esille ja siellä oli hyvät juuret. Tyrkkäsin koko komeuden maahan syvälle ja ensi kesänä taas heipatetaan Piilun kanssa!
Titamiini, piilu minullakin oli ja hagley hybrid (kun tykkään kaikesta vaaleanpunaisesta). Katsotaan sitten ensi kesänä. Sinulla on kyllä niin komeat ja hyvinvoivat kärhöt ja vielä pohjoisemmassa kuin minun puutarhani! Täytyy kyllä myöntää, että täältä pentistä minäkin idean sain kokeilla noita jalokärhöjä...Sisareni muuten laittaa jalokärhöille talvisuojaksi sitä eristevillaa, mitä rakennusten lämpöeristeenä kaytetään ja muovia päälle. Aioin kokeilla samaa.
Minä en ole koskaan suojannut mitenkään. Kärhöt ovat syvään istutettuja ja kasvupaikka on vanhan talomme eteläseinustalla. Talvisin kolataan lunta kivijalan eteen ja siis myös kärhöjen päälle. Hyvin ovat menestyneet jo neljä talvea.
Jos talvi näyttäisi kylmältä (hevosten talvikarvasta ei näin voi vieläkään päätellä) niin laittaisin kuivaa turvetta reilusti päälle ja sitten muovi estämään kostumista. Semmoista talvea ei vielä ole ollut.
Toivottavasti mun alppikärhölläkin sitten on vielä toivoa. Kiiltomato heltyikin tarjoamaan uusia alkuja puutarhasta ostamieni tilalle, joiden epäilin menehtyneen. Anopille äitienpäiväksi ostettu kasvoi kesän aikana parimetriseksi ja on vieläkin ihan vihreä
Vaan mistä ihmeen pentistä tällä palstalla aina silloin tällöin puhutaan?
pentti=p.netti=puutarha.net, eli joku muinoin vahingossa kirjoitti puutarha.net:issä yleisesti käytetyn lyhenteen= p.netti väärin ja siitä vakiintui puutarha.net:ille lempinimi pentti.