Ja minä kun olen joskus etsiskellyt sitä penttiä tältä palstalta
Että kiitoksia Multamantalle vaan tiedosta:)
Hihii, minä lähetin ylläpitoon virheraportin kun muutin salasanaa ja se aiheutti virheukkon ruudun alalaitaan juoksentelemaan, vaikka sivun ylälaidassa kaikki muuten pelittikin hyvin. Rakentajat.fi:stä minulle vastasi hyvin ystävällisesti setä Pentti!!
Voinko jättää talveksi kärhön oksat kiipeilemään, vai pitäisikö ne laskea maahan ja suojata? Olen tähän asti laskenut alas, mutta en ole tehnyt havaintoa, ovatko säilyneet hengissä vai onko uusi kasvu keväällä tullut juuresta.
Minä olen jättänyt ulkona talvehtiville risut liehumaan. Keväällä olen sitten katkonut versot pois. Yleensä Romantika talvehtii n. puoleen metriin asti, joten katkon pois kun nään kuinka korkealta turpoaa silmuja.
Keskimäärin ne kuitenkin kuolevat tyveä myöten ja aloittavat kasvun sieltä maan alta.
Kellarisäilytyksessä olevilta (nyt vain kaksi kärhöä) leikkaan puolen metrin korkeudelta versot pois. Nekin yleensä jatkavat kasvuaan maan pinnan alta. Eli edes kellarissa versot eivät välttämättä säily.
Nämä ohjeet siis jalokärhöille, siperian- kiinan- alppi- ja kruunukärhöille ei tehdä leikkauksia ollenkaan.
Kiitos vastauksestasi. Minulla kaikki kärhöt jäävät ulos talveksi. Olen kasvattanut puutarhoilta ostamiani kärhöjä vasta kaksi vuotta. Muuttaessani nykyiseen asuntooni täällä oli yksi valtavan iso kärhö. Arvelisin sen marmorikärhösi. Sekä viime kesänä että edellisenä kuoletti yhtäkkiä noin kolmanneksen nuppuja täynnä olevista haaroista. Muu osa jäi kukkimaan. Miten voisin estää saman tapahtuman ensi kesänä?
Meidän ''Viola'' on uinunut nyt 2 kesää, joten arvelen sen olevan mennyttä. Mutta ''Arabella'' voi hyvin, vaikka siihen yhtenä kesänä tulikin se lakastumistauti. Seuraavana vuotena se voikin sitten kaks kertaa paremmin. Siperiankärhön varret katkoi melkein tyvestä viime talven lumipeite. Nyt olen siihenkin varautunut, ettei senkään tarvitsisi aloittaa taas maan rajasta lähtien.
Merlin!! Kiinankärhössä on ainakin muutama kypsä siemen, laitanko postiin? Odottelen että ehtisi loputkin kypsyä ennen lumentuloa.
Minä voin laittaa (toivottavasti muistan) siemenketjukirjeisiin, joissa itse olen mukana Kiinankärhönkin siemeniä, meillä ne ovat jo kypsiä ja niitähän on PALJON.
Miss Batemann oli unohtunut mökille kuistin nurkalle istuttamatta. Se on vielä siinä kapeassa ja korkeassa muoviruukussaan. Nyt ei sille enää ehdi rakentaa mökille kunnollista paikkaa. Luulen että se on kuitenkin hengissä ja olen ajatellut laittaa sen alakerran ruokakellariin talveksi. Pitääkö se istuttaa kuitenkin isompaan ruukkuun? Jos pitää, niin kannattaako kaivaa irti alkuperäisestä ruukusta kun sillä on juuria pohjan läpi? Turvemulta vaikuttaa aika kuivalta, on siis latkinut vettä pohjareikien kautta. Mitä teen?
Tarleena, kiitos, kultaista sinulta ajatus siemenistä, hölöttelen.
(Ruotsinreissu onnellisesti takana ja kotihommat kohtapian hanskassa.)
Olen huono näissä talvetusjutuissa, koska minulla kaikki on maassa. Fiilispohjalta sanoisin, että älä irrota nyt alkuperäisestä ruukustaan, juuret voivat viottua. Istuta toiseen ruukkuun, jossa pohjalla hiekansekaista turvetta. Kastele varovasti. Kunnon istutus ja kuivuneiden latvojen poisto sitten keväällä.
Kiitos Merlin, teen niin.
Sanokaas muuten, te joilla on muovipullo tai vastaava kärhön juurella kastelua helpottamassa, että otatteko sen talveksi pois? Sitä ei sitte varmaan saa keväällä siihen enää takasin, mutta eikös sinne juureen pääse kylmää, jos pullon jättää paikalleen?
Mie panen korkin kiinni…ei käy hotu juurille eikä mene myyrät märkänemään pulloon.
kesällä ostettu käherö ruukussa tämän upotin talveksi ruukkuineen maahan.peitin sen havuilla ja puunlehdillä saa nähdä ensi kevänä kuinka pärjäsi talven yli.
Neuvokaa kokeneet, kun en onnistunut viestipuusta löytämään vastausta... Sain syksyllä kärhön siemeniä. Milloin pistän itämään kevään istutusta varten? Olisiko ne hyvä laittaa hiekansekaiseen turpeeseen alusta asti? Talvetanko ruukuissa ensimmäiset 1-3 vuotta vai voinko istuttaa maahan jo ensi kesänä? Kauheasti kysymyksiä...
kikolla hirmuisen hyvä kysymys . Iskin osan siemenistä hiekkapitoiseen multaan ja kukkapurkin ulos (pitäisi jo suojata jollakin alituiselta sateelta kunhan keksisi millä, katiskaverkko on naapuruston pissiviä kissoja varten päällä) Osan siemenhahtuvapaloista laitoin maljakossa esille, ovat niin pörröisiä ja somia. kunhan viisaat vastaavat otan viestistä vaarin minäkin.
valtsu hei! Voisit kokeilla vaikka tyroksin kappaletta suojaksi ja vielä kivi painoksi,ettei tuuli vie. Keväällä tietenkin poistat sen tyroksin ajoissa:)
Jalokärhöt itävät hitaasti,aikaa voi mennä jopa pari vuotta. Taimista ei välttämättä tule emokasvin kaltaisia. Kruunukärhö,alppikärhö ja kiinankärhö ovat itäneet mulla ihan kevät kylvönä,taimet olen syksyllä peitellyt.
Teillä on kuitenkin nuo kasvuvyöhykkeet erilaiset kuin täällä,joten tämä taitaa olla yhtä tyhjän kanssa (siis tämä neuvo)? Onnea kuitenkin yrityksille
Asiaa Sannakaisa puhut, kokeillaan. totuuden nimessä alppikärhön siemeniä minulla on purkissa itämässä, ihan vain kokeeksi - ja pistokkaita koska niillä kärhöt lisääntyvät nopeammin. haaveena saada mökille kärhöjä, se tosin on jo vyöhyke 4/5 joten en edes minä taimikaupasta raaski kokeiluun hankkia, saaressa tuulee ja lumi karkaa pois ennen aikojaan. Etelä-Savossa Kikko todennäköisimmin onnistuu.