Kiitokset kannustuksesta :). Jos Valtsulla kerran ovat jo itämässä, niin taidanpa minäkin laittaa…(säästän osan kevättä varten ja laitan ne sitten suoraan multaan, jos nyt eivät osoita elon merkkejä). Tuossa olisi turveruukkuja idätykseen. Toimivat kai näillekin, kun eivät estä juurten vapaata kasvua?
Laitanpa kuvan presidentistä... tulisipa pian taas kesä!!!
Autotallissa kasvaneessa Clematiksessa (joko Ville de Lyon tai valkea, valkea joku Le Coultre?) näyttää olevan nuppuja ja sielläpä kasvaa köynnösruusun (joko keltainen Golden Shower tai valkea Elfe) kanssa kilpaa. Juurella kukkivat valkoiset krookukset. Että taitaa olla kevät! Varsinkin, kun uusissa ruusukasvustoissa oli tuhottomasti KIRVOJA! Kiva ruveta maaliskuussa myrkytyshommiin… Miten ihmeessä nuo saa vielä pysymään elossa kesään asti? No, saavat oleskella tuolla autotallissa vielä huhtikuun lopulle -luulen mä.
Veera04, olisko Madame Le Coultre?
No olihan se. Minulla kasvaa em. yksilöä myös maassa, mutta kun pätkii, pätkii… En vain nyt muista, laitoinko villen vai madamen em. ruukkuun, joten ehkä tässä sen ehtii nähdäkin (jos eivät kyykähdä vielä viime metreillä ennen kevättä!).
Varastossa talvehtivat miniruusuni saivat viime talvena kirvoja. Leikkasin ne lyhyiksi ja suihkutin mäntysuopavedellä. Kirvat lähti mutta ruusut eivät olleet moksiskaan. Taitaa olla hitusen liian lämmin tuo varasto.
Minulla on ollut koko talven president pihalla ruukussa, kunnes pari viikkoa sitten armahdin jo kuolleeksi oletetun, siis paleltuneen, kasvin ja raahasin autotalliin, joka on lämmin. No niin, eihän se mitään kuollut ole, siellä se nyt kasvattaa täyttä häkää uusia versoja, niin multarajasta kuin vanhoista versoistakin, taidan olla pulassa
Mulla oli tämä kärhö kai liian länpimässä varastossa joten kasvu oli aika hurja jo, joten toin tuon sisälle,valoon ja länpöön.kasvu on edelleen aivan mahoton ,mitähän pitäis tehä senkassa,pitäisiköhän tuolle näyttää saksia ja parturoida vai nitä tekis.tuolla edellisellä sivulla on tämä samainen kärhö.
Ohoh, eikös tuo ole vielä kukkimaan alkanut?
Pahus kun kävin katsomassa tuota tarkemmin niin olipas yllätys siinä on jo 16 nuppua kaksi on jo melkein pikkusormen päänkokoiset,juu siirsikin tuon isonikkunan eteen olkkariin,leikkaan kai vasta kun on kukkinut en raski nyt sitten mennä sitä leikkamaan.
Minäkin nauttisin nyt vain ihanista kukista. Varmankin sen joutuu keväällä alas leikkaamaan, mutta todennäköisesti saat vielä sitten toisetkin kukat syksymmällä. Mikäs sen mukavampaa, kuin kaksi kertaa vuodessa, kauniisti kukkiva ihanuus!
Onko kokemuksia mitä klematis tuumaa siirtelystä? Jouduin syksyllä remontin tieltä valeistuttamaan yhden ja nyt keväällä sitten siirrän sitä (Purpurea Plena) taas, nyt toivottavasti lopulliselle paikalleen. Jackmanniin joudun niin ikään kaivamaan nyt keväällä ylös ja toimittamaan rakennusmiesten jaloista pois.
Tässä mun Purpurea Plena ja Jackmannii viime kesältä. Molemmat on aika nuoria, 2 ja 3 vuotta istutettuna olleita. Tänä keväänä aion hankkia lisää näitä ihanuuksia!
Itse kaivoin muuton yhteydessä pari vuotta maassa kasvanee Jackmanniin ylös ruukkuun, eikä se ollut moksiskaan uudesta elämästään, siellä ruukussa on edelleen.
Olen lukenut, että pidempään paikallaan olleita (ja viihtyviä), voi olla hankala kaivaa ylös, sillä juuret voivat olla monimetriset . En usko että tuo kasvi on ehtinyt niin jykevästi juurtua.
No hyvä, sitten vaan rohkeasti toimeen aikaisin keväällä.
Joko teillä on uusia silmuja pihalla olevissa kärhöissä?
Omiani en ole leikannut mataliksi ja ainakin näissä näkyy Nelly Moser, Ville de Lyon ja Rhapsody.
On ollut niin leuto talvi, kun maanpäälliset oksat eivät ole paleltuneet ja nyt jo näkyy uusia alkuja. Muutenkaan en ollut suojannut kärhöjä talven ajaksi.
Oho. Onpa aikaisessa. Eipä puhettakaan meillä vielä… en kyllä ole edes katsonutkaan kun ovat lumivallien takana.
Leikkasin eilen kaikki alas. Vihreitä versoja oli ainakin Violassa, Jackmanniissa, Mikelitessä, Romantikassa ja Rüütelissa. Niin ja purpurea plena elegansissa. Silti vedin ne maata myöten poikki. Parempi pari viikkoa myöhempi kukinta, mutta terve kasvu ilman tyvien halkeamisia. Näin päättelin itse.
Valoisassa varastossa talvehtivat kärhöt on jo yli puolitoistametrisiä. Pitääkö ne pistää lyhyeksi?
Muoks: yksi kärhöruukku talvehtii varaston kaapissa, jonka ovi on vähän raollaan. On kasvattanut oven raosta toistametrisen verson joka kipuaa iloisesti jakkaran päällä. Haluaa näköjään valoon vaikka väkisin
Jokohan sen kalmankalpean nuppuisen valkoisen minkälie-kärhön voisi tuoda sisälle? Se on venyttänyt varttaankin jo liki parimetriseksi pimeässä kellarissa.