Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Valkoisen kärhön minäkin hommasin sekä sinisen ja lilan. laitan samaan isoon kuoppaan, joten jos joku menehtyy niin sitten jää varakasvi tai sitten ei sitäkään. Istuttamisen tuskaisin vaihe iski nyt. Pitikö leikata 20-30 cm korkeudelta nupuista huolimatta? vaikka sydän särkyy... muistelen ohjeen täältä lukeneeni. Nämä hankkimani ovat loistokärhöjä: The President, Daniel Derondal ja Madame Coultre jotka kukkivat edellisen vuoden versoilla ja niitä leikataan siis niukasti jookos? Kukinta-aika pitäisi näillä kolmella olla vuorottainen toukokuusta alkaen syyskuuhun ja sehän meidän korkeudella riittääkin. (onkohan loistokärhöille oma ketju? en nyt löytänyt tähän hätään, jos on niin poistan täältä)

Hoyabellan sanat ovat palsamia sielulleni. ei riitä sydän leikaamaan nupullisia versoja. entä jos paleltuukin/likoaa sateessa ensi talvena hengiltä koko the President niin kukinta jää kokematta. ruukut leikkelin pohjattomuksi ja täytin lecaroralla, joten kaik on tehty.

Hei, luin taas oikein klematistietokirjaani, missään ei mainita, että istutuksen yhteydessä olisi tarvetta leikata. Mutta jos kasvilla on vain yksi hujoppi-verso, suosittavat kärjen nipistämistä pois (pinching-out), että kasvi tuuheutuu. - Täälläpäin ei ole ollut mitään uutuuksia tai mielenkiintoisempi lajeja nyt myynnissä : ( .

Haittaako jos kärhön tyvikin saa auringonpaistetta? Meinaan että yleensä kehoitetaan tyvelle/eteen istuttamaan jotain varjostavaa kasvia, esim jotain perennaa. Tarkoitus kyllä jossain vaiheessa olisi mutta toistaiseksi ei ole mitään varjostamassa.

Ratera, suojaa tyveä katteella.

Niin sitten kasvaa meidän pihalla ekat kärhöt, Diana ja Madame Coultre! Hulluus hiipii, kolme iltaa istunut nenä kiinni näytössä, lukien kärhöjuttuja. Minä, maailman laiskin kukkapenkkien perustaja, kaivoin metrin montun! On kompostit, lekasorakaulukset ja hallaharsot… Katsotaan kuin akan käy…

Mulle kerran Pihamessuilla sanottiin, ettei lecasora ole hyvä kärhön juurella. Eristää hyvin, mutta hidastaa myös roudan sulamista.

Tuo sulamisen hidastuminen on aikas jännä juttu ja siihen törmää usein. Mun ajatuksenjuoksullani se lecasora tai mitä nyt sitten käytetäänkään, myös hidastaa/vähentää routaantumista kyseisellä kohdalla. Paitsi jos se kate levitetään jo routaantuneeseen maahan.

Se on vähän näiden kattamisjuttujen kanssa muutenkin että kumpaa tekee. Jospa kompromissaisi ja keväällä silittelee kädellä lecasoraa juurelta pois niin että tumma maa lämpee paremmin ja roudan lähdettyä siirtäisi lecasoran takaisin?

Ostin edelliskeväänä kärhöjä, joiden laji oli aivan muuta kuin lapussa. Olivat kai Piiluja. No, ilman mitään kommervenkkejä näyttävät kaikki kolme elossa olevan! Sen sijaan helppo ja varma Rosy O Grady näyttää hiukan jälkeenjääneeltä yhdessä kohtaa, kahdessa muussa on jo isot lehdenalut. Ja alppikärhö on ihan kadonnut, oli katkennut aivan juuresta jollain ilveellä mutta eiköhän sekin vielä juuresta uudelleen ala.

Lidlinkärhö, sekin ilman nimilappua, on kovasti vauhdissa. Pari lumihiutalekärhöä ovat vauhdissa myös.

Ensimmäisen kerran Jackmanniin 10-vuotisen elämän aikana on ollut niin lämmin talvi, että se tekee uutta kasvua muualtakin kuin juuresta! Tähän mennessä on aina palelluttanut kaikki varret. Kasvaa ritilässä talon seinästä 90° ulospäin, siis ilman mitään seinän antamaa tuulensuojaa, enkä talveksikaan mitenkään erityisemmin suojaa.

Vanhempani olivat kahvilla vappuna, sain aikaan hätkähdyksen kun tulin kulman takaa ja totesin että presidentti heitti henkensä… Eivät huomanneet kädessäni sitä kuollutta raatoa… :smiley:

Minullakin on sinikukkaisessa jackmannissa kasvusilmuja metriin asti. En tiedä, miten nämä hyvin kylmät yöt niihin vaikuttavat, mutta hyvältä näyttävät vielä.

Olen joka kerta naapurikaupungissa puutarhamyymälöissä käydessäni (kaksi käyntiä) tänä keväänä hipelöinyt kärhöjä ja meinannut ja meinannut, mutta jättänyt kuitenkin ostamatta.

Pitäisi tehdä samanlaisia portteja lisää, kuin minulla tuolla takapihalla nuotiolle mennessä. Sellainen on hyvä paikka, kun pääsee läheltä katsomaan kukkia ja muutenkin tutkimaan.

Nyt on viisi uutta kärhöä, hihii ja nam! Albina Plena,

White Lady, Mrs Cholmondeley, Eximia ja Louise Rowe. Tuskin maltan odottaa kukintaa. Onko näistä kenellään kokemusta? Louise Rowe oli uutuus ainakin tuolla Sofianlehdossa.

Sanonko että olen kateellinen. En sano. Sanon. Minä haluan kans Sofianlehtoon! Byäääääh!

Täällä myös Piilussa, Jackmanniissa ja Ville de Lyonissa ovat versot säilyneet korkealle, yli metriseksi. Ainakaan ennen en ole moista talven jälkeen huomannut.

Kasvihuoneilmiö voimistuu! surullinen Eiku sattumaahan se... naurua

Nobile

Tutkin Jackmanniita ja versoa pukkaa täälläkin sille korkeudelle kuin sen syksyllä pätkäisin, eli noin metriin.

Onko kärhölle maan"peite"kasvina mitään erityisiä kikkoja - mietin, että jos istutan ja annan kiemurrella maata pitkin niin ympäröivää aluetta voisi varmaan kattaa jollakin, ettei rikkikset pääse sekaan. Kyseessä on istutusalusta jossa pensaiden vierustat on paljaina.

''Pressa'' tekee lehteä täälläkin , eilen istutin Nelly Moserin , saas nähdä tuleeko taas se lakastumistauti, mikä meillä on vaivannut ennenkin.

Ostin ‘The vagabond’-kärhön, josta löydän yllättävän vähän kuvia/tietoa… Vagabondini asustaa kuudennessa kerroksessa parvekkeella, 10-litraisessa saviruukussa ja sitä odottaa korkea kartiokehikko. Tänään laitoin sen ulos ja annan olla siellä ihan yönkin, ei kai siellä liian kylmä ole…

Kiersin tänään kaverini kanssa Kuopion puutarhamyymälät. Yllättävän paljon kärhöjä mutta ei niitä mitä etsin, eikä yhtään viticellaa. No oli Mme Julia Correvon, mutta niitä mulla on jo kaksi. Muutenkin sitä aika lailla peruskamaa tarjolla… Pah. No ostin yhden Ville de Lyonin, mutta enpä muuta. Kai ne pitää tilata Sofianlehdosta ihan suosiolla jo, kun ei täältä töydy. Voisi tietysti käydä Viherlandiassa, siellä on ollut yleensä aika hyvä valikoima, mutta tulee halvemmaksi tilata…

Mutta kaveriini olen saanut tartutettua kärhökuumeen :slight_smile: Hänellä oli jo viime kesänä kaksi kärhöä ruukussa, ja nyt osti kolme lisää, ja meinaa laittaa kaksi niistä maahan. Hihhih, tauti ON tarttuva!

Nyt ois taas neuvot tarpeen ;D Mul ois tuossa kasvamassa kiinankärhöä, se on nyt parikymmen senttinen. Kesän sen tietty voi pitää ulkon, mut uskaltaako viel jättää talveks? Ajois kyselen ;D

Kiinankärhö on yksi varmimpia talvehtijoita, varmasti uskaltaa ainakin maahan istutettuna.