Hömppiksen Matka Ursula on upea, ja hänen tukensa myös hieno.
Minä hankin tämän Ivan Olssonin (aikainen isokukkainen) tänä keväänä ja se on ilahduttanut minua nyt yhdellä ihanalla isolla kukalla. Useita pulleita nuppuja on tulossa! Tämä on suurikukkaisin kärhöni, enempi minulla on viticelloja.

Melkein kaikki täällä olevat jalokärhöt on mäntyjen, tuijien ja minkälie kyljissä kiipeilemässä. En ole niitä koskaan leikellyt ja aina ne hyvin kukkii. Katseltiin tänään LukinLiljan kanssa että nuppuja on joka puolella, jopa kiinankärhöllä joka on aina mattimyöhäinen. Kiinankärhön omat siementaimetkin on jo kymmensenttisiä ruipeloita. Lähtivät yhtäkkiä nousemaan vaikka laitoin ne vasta toukokuun lopussa multaan. 
Ohoh, Clematis armandiii 'Snowdrift' on tehnyt muutaman kesäkukan. Yleensä tämä kukkii helmi-maaliskuussa. Lehdet ovat ikivihreät, siitä harvinainen kärhö.
Tätä väitetään araksi (ja eihän tämä Suomen korkeuksilla pärjäisikään, anteeksi
), mutta on todella voimakaskasvuinen. Saan joka alkukesä leikata tästä metrikaupalla versoja pois.

Ei hitsin pillit sentään. Juuri vähän aikaa sitten valittelin kun Presidentti otti ja kuoli ruukussa. Nyt Hagley hybrid riiputtaa lehtiään. Ei sentään koko kasvi, mutta osaksi kuitenkin
Ehkä se Presidentti sieltä vielä herää henkiin. Noita ylösnousemuksia on sattunut näemmä itse kunkin kärhöille (aikaisemmat viestit).
Mullakin on keväällä istuttamissani jotain häikkää. Joku riiputti ensin joitakin versoja jotka sitten kuolivat pois mutta muuten kasvit jatkoivat elämää normaalisti, onneksi.Pari tuossa etupihalla ei riiputa lehtiään mutta eivät oikein jatka kasvua ja yhden versoissa on ihmeellisiä mustia laikkuja. Olen sumuttanut mäntysuovalla ja puutarhasumutteella (“raidintyyppinen”)ilman sanottavaa tulosta.
Rouge Cardinal kukkii par''aikaa.

Tai siis pitäisi olla Rouge Cardinal, vaikka kukkien väritys on erilainen kuin tuotelapussa - itse asiassa parempi mielestäni
. Muistaakseni LukinLiljalla oli sama juttu kärhön kanssa?
Minusta oma Rougeni on saman värinen, kuin katajanmarjan kuvan kärhö. Nuppuja sisältänyt varsi oli katkennut minun huomaamattani, mutta nyt nousee onneksi toiseenkin varteen nuppuja.
Sand, onko tämmöinen ilmiö tuttu Rougenissasi?

katajanmarja, tuo näyttää sairaudelta, jonka aiheuttaa phytoplasma-niminen viruksen kaltainen organismi. Klematis-raamattuni (Toomey&Leeds: An Illustrated Encyclopedia of Clematis) mukaan tartuttajina ovat jotkin ötökät. Tarkkaile kasvia, jos ongelmaa ei ole enemmän, en itse tekisi mitään. Sen sijaan jos kaikkiin kukkiin muodostuu noita vihreitä alueita, on itkun paikka, sillä tautia ei voi parantaa. Silloin on poistettava kasvi, jotta muut kärhöt välttyvät taudilta.
Voi hitsi
Mutta kiitos, Merlin, tiedosta. Olen jo jonkin aikaa seuraillut tilannetta. Tällä hetkellä yhdessä ainoassa kukassa on tätä vaivaa. Voisikohan kirvat olla taudin levittäjinä? Viereisessä kurtturuusussa nimittäin on tänä kesänä ollut paljon kirvoja. Ai niin, jotain kummallista on saman penkin eräissä perennoissakin; maksaruohokin on kuin rokon saanut.
Ei kai ihan kirvat, kirjan mukaan tautia levittää ´leafhopper´, millään en saa sanotuksi mikä se nyt onkaan suomeksi. - Meillä myös kaikkien aikojen kirvakesä : I.
Onneksi en tuommoisia ilmiöitä ole omissani havainnut.

Tämä viimevuonna hankittu aloittaa kukinnan eka kukka jo auki

Tämäpäs kärho puotti kaikki terälehtensä jä vain tämä kaunis keskuskukka,nyt sitten tälläistä kukkaa.

Tämä kukkivana ostettu kärhöni sai oman paikan tuhkapensaan juurelta/ viereltä. Siinäpä saa kiemurrella ja kukkia tummaa taustaa vasten.
Multibluen kukista jää tosiaan hauskat pörröt, kun ulommat terälehdet putoavat. vuokkiksella kuvassa itse hempeys. Onko nimetön?
Minulla taasen hieman suru puserossa, sillä yksi viime syksyn kärhöistäni lurpattaa toista versoaan. Olen antanut lisää vettä ja siitä ei ole piristynyt. Lakastumistautia en oikeastaan pelkää, se etenee nopeammin (ja kasvi jatkaa muilla versoilla). Äsken huomasin toisessa penkissä myös ´Blekitny Aniolin´ toisen ison verson - ja monta nuppua siinä - lerpattavan samalla tavalla. Samaan tuskaan huomasin, että toisessa viime syksyn kärhössä on, totta vieköön, lehdissä tummia laikkuja. Oliko se D.formosa, joka aiemmin kertoi samanlaisista laikuista omassaan? Mitähän sille kasville kuuluu?
Päivän ilonaihe: Niobessa kolme nuppua avautunut. On niiden väri vaan niin hieno ja syvä, tumman samettinen. Kuva otettu ilman salamaa, hiukan kärsii tarkkuus.
Ei ole Nioben samettisuuden voittajaa. Se on vain niin upea!
Niobe on todella vaikuttava!
Mun vaivaisilla kasveilla on laikkuja enimmäkseen varsissa, lehdissä ruskeaa ja keltaista.Kasvit näyttävät kauempaa huonovointisilta mutta tarkemmassa syynissä versoista löytyy parin viikon jälkeen uutta kasvua. Olen sumuttanut raidin tapaisella suihkeella kun mäntysuopaliuos ei tuottanut mitään tulosta. Isot vihreät madot nypin sormin pois…On ollut raukkaparoilla kestämistä. Lisäksi vieressä yksi samaan aikaan istutettu ja samasta paikasta ostettu isokukkainen senkun kasvaa ja kukkii ihan kuin ei mitään olisi tapahtunut!
Meillä Varsovan Nikke vasta heräsi talviuniltansa, eli kuuluu myöhäisherännäisiin
Voiskohan johtua kuivasta paikasta? Viime vuonna ehti kukkimaankin kun oli piiiitkä ja leuto syksy.