jalomi, minulla meni myös viime kesänä Valge Daam ja luulin, että se kuoli, vaan tänä keväänä nousi uudet versot ihan normaalisti, joten älä vielä luovuta.
Ja meillä ei näkynyt viime kesänä jälkeäkään ville de lyonista, tällä viikolla se taas löytyi paikaltaan!
Josko laittaisin tuon “kuolleen” pressan nyt maahan, ja katsoisin josko sieltä vaikka ensi keväänä vielä jotain tulisi?
Hei onko kellään muulla tullut kärhöihin mustia laikkuja varsiin? Onko ne merkki jostakin jota voisi hoitaa vai annanko olla vaan?
Minun viime vuonna istuttamani mahtavajuurinen (isompi kuin ostokärhöt)pistokaslisäykseni ‘Toki’ ei ole ilmestynyt näkyville tänä vuonna, nyyh. Istutin sen viereen toisen Walenburgin, ja kyllä sillä kunnon juuristo on, kun vähän tuli sitä näkyvin toisen kuoppaa kaivaessani. Saa nähdä kumpiko nouseee ensi vuonna, toivottavasti molemmat…
Myöskään Nikolai Rubtsov ei ilmestynyt tänä vuonna, eikä tainnut viime vuonnakaan. Kaivoin varoen juuristoa, onko elossa, ja olihan se, joten otin ja nostin koko juurakon ylös ja istutin ruukkuun tokenemaan. Se oli vähän liian kosteassa paikassa rannassa metsäruusun juurella.
Sain talvehtimaan tämän "Matka Ursula Leb..." (puolalainen tms nimi) ja ensimmäisen kerran se kukki oikein kunnolla! En raaskinut leikata alas keväällä
mutta kokeilu onnistui. Jopa niin hyvin, että alkuviikosta yksi auto pysähtyi ja rouva tuli varovasti kysymään saako häiritä ja että mikä on tuo isovalkokukkainen joka näkyy tielle... Olin oikein imarreltu
ja kerroin toki.

Kyllä on upean näköinen kyllä minäkin toppaisin ja ihailisin on se niin komia
On tosi upea! Mitä sinä sille oikein syötät? ![]()
Jestas sentään, onpas komia! Nyt mää en kyllä killaa, mun kaikki kärhöni on ihan ruipeloita. Nyt on myönnettävä, että ei minusta ole kärhöjen kasvattajaksi. Yksi ohut suiru varsi ja muutenkin ovat tosi surkeita. Miten ihmeessä tuommoisia saa kasvamaan? voi hömppis, mua ihan ahistaa, on tuo niin ällistyttävän upea.
Memuli näköjään ei killaa, kun meilläpäin ei illata.
Hömppis, kerro nyt syötätkö tuolle kaunottarellesi sitä vaaleanpunaista vai hevonpeetä vai jotain vielä muuta?
Eipä voi moittia Hömppiksen kärhöä, tuosta jos paremmaksi niin pilalla
Hui "kauhistus" hömppis, miten upea puolalaisrouva teillä! Prenikan ansaitset tuollaisesta ![]()
Ostin honkkarialesta Madame Le Coultren ja sitä silmällä pitäen kyselen, minkälainen tuo sinun rouvasi asumus on, ts. miten olet sen tukenut pystyyn? Meidänkin rouva kun tulee perennapenkkiin,hopea- / valkoisen penkkini nurkkaan.
Tuo on ihan varmasti joku feikkikuva. Ei noin upeata voi oikeasti ollakaan. ![]()
Ihan on oikea kuva, ei käsitelty. Epäilevät voi tulla laskemaan jäljellä olevat höytyväpallerot ![]()
En ole sen kummemmin lannoittanut paitsi mitä silloin istuttaessa kanankakkarakeilla ja pari kertaa niitä valkoisia hajuttomia Kek*** puutarhayleislannoiterakeita, eli nyt on kai syytä aloittaa.
Tuki näkyy ekassa kuvassa ja viime vuoden "kukkarunsaus" toisessa. Tuki on tehty 6 tai 8 mm (en muista kumpaa) harjateräspystyihin punomalla naapurin puolelta haettuja pajunoksia. Pallo on tehty kaaospunonnalla myös naapurin pajuista.

Hömppiksellä tosiaan mahtava kärhö!
Mun Presidentillä on tosi isot kukat tänä vuonna.
Laitan tännekin kuvan vaikka on tuolla galleriassa jo.
No niin, tällä yksi tyhmeliini on ihan pellolla… Voiko noita jalokärhöjä istuttaa esim. männyn juurelle? En niitä oikein seinustallekkaan laittaisi, kun sitten on se katolta putoava lumi… tai räystäältä tippuva vesi…
Hömppiksellä myös komea köynnöstuki - ei haittaisi, vaikkeivät versot yltäisi kuin puoleenväliin.
Kukkiiko se sitten niillä uusilla versoilla, jotka keväällä tulee…
Nuo tavallista suuremmat kukat Presidentissäni saattavat selittyä sillä, että viime talvelta ensimmäisen kerran sailyi elämää vanhoissa versoissa, joista silmut puhkesivat. Yleensä kuoleentuu aina maan rajasta ja uutta pukkaa sitten keväällä.
Ja jos ei parina kesänäkään näy mitään, niin ei kannata kaivaa poies. Mulla huili yksi kärhö kaksi kesää ja sitten taas näyttäytyi parilla kukalla.
Kärhön juuristo kannattaa “suojata” auringon paahteelta (kuulema sitä joskus kesäisin on) esim. istuttamalla jokin matala kasvi kärhön tyvelle.