Muut Hageleyn kukat ovat yksinkertaisia mutta tämä yksi on saanut vähän runsaammin terälehtiä
Muut Hageleyn kukat ovat yksinkertaisia mutta tämä yksi on saanut vähän runsaammin terälehtiä
Minun kärhössäni ei vain ole nupun nuppua =( Punaista lantaa ja vettä olen kyllä reippaasti antanut
Kyllä se varmaan kukkii ja kerkiää vielä. En ihan aina usko että se kukkiminen on lannasta tai vetestä kiinni kyllä se auttaa monensti ja tekee paljon. Nämä 4 mitkä siirsin viimeksi eivät koko keväänä ole saaneet mitään voimaa ja vettäkin ainoastaa mitä taivaalta on tullut ja kavaneet pitkin maata rikkaruohoissa ja vadelmissa kiipeilytuki hajosi lopullisesti viime syksynä nyt on hyvät nupun aluut, mutta ovat kasvaneet ja kukkineet 7v melki ilman mitään lannotusta ja kastelu vettä ja ihan pintaan istettuna, nyt kun olen laittanut 25cm syvään hiekka multaan ja paljon hevonp alleen hyvään salaojitettuun maahan uskon vahvasti että nyt ottavat nokkiinsa ja kuolevat.
Voihan hitsi. Nyt presidentti kituu ruukussa, lehdet ihan veltot. Voiko olla, että on saanut liikaa vettä, kun sitä tuolta taivaalta on aika reippaasti tullut viime aikoina? Ruukussa on kyllä pohjassa reikä, joten ei sentään ui siellä..
Jutitan Hagleyssä eri hieno kukka!
Marhonen, onko kärhösi aikaisin vai myöhään kukkiva suurikukkainen? Myöhään kukkivassa en välttämättä odottaisi näkyviä nuppuja ihan vielä. Itse käytän vain tomaatti- tai sen puutteessa ruusulannoitetta kärhöille.
mumimyy, toivottavasti ei sentään!
jalomi - on ollut niin tuulisia kelejä, että itse olen tosissani pelännyt, että kärhöt saavat viotuksia varsiinsa tuulen riepotellessa. Näin kirjoittelen, kun omat kärhöni eivät koskaan ole lerpattaneet muutoin kuin verson katkeamisen tai lakastumistaudin takia. Kerro kuulumisia pian!
Huomasin kun kärhöjä siirtelin että menee tosi helposti juuren niskasta poikki tai siittä kohtaa mistä on tänä vuonna lähtenyt kasvuun.
Tässä uudelleen Multiblue, jolla tänä vuonna paras kukinta koskaan.
Jösses Merlin, tuo on aivan upea! Oma vasta tekeilee ekoja nuppuja (jos kukkii ollenkaan
)
Merlin, saat olla tuosta ylpeä ,kyllä on mahtava, niin sininen, että silmiin ottaa ;D
Jalomi hei! Vaikka ruukussa on pohjassa reikä, jos ruukku on maata vasten se voi pysyä näillä sateilla liian märkänä. Yritä laittaa ruukun alle jotkut, vaikka vain pari kolme senttiä paksut kiilat. Ystäväni kärhölle meinasi käydä huonosti, mutta se auttoi kun hän nosti ruukun sen verran maasta irti.
Kiitokset irrille vinkistä, tätä kokeilen!! Ja nostin nyt ruukun aurinkoiselle paikalle, katsotaan mitä tapahtuu. Poikki verso ei ole mistään. Huoh..kyllä se siitä vielä! Ja merlin..kärhösi on
Wau!!
Kiitos kauniista sanoistanne. Hassua tietenkin on, että tälle en ole ehtinyt muilta hommilta tehdä mitään, leikata tai lannoittaa tai puhua kauniisti. Eilen lisäksi huomasin, että yksittäisetkin kukat ovat kauniita, ennen en ole sitä havainnut, terälehdillä on nyt sellainen satiininen hohde ja ja kukissa on oikeastaan sinistä väriskaalaa kaikista sateenkaaren sinertävän osan sävyistä. Osaisinpa sen kuvata tai vaikka akvarillein maalata...
Presidentin istutus aurinkoiselle lämpimälle paikalle on nyt suoritettu. Toivottavasti homma meni oikein. Ensin kaivoin syvän kuopan (ainakin 50 cm syvyys, jonka alla sorakerros). Mullan pohjalle lisäsin reippaasti kanankakkaa (kosteudesta johtuen pehmennyttä lantaa). Aukaisin juuret hellästi juuripaakusta ja istutin taimen hieman kenolleen seinään päin kuopan pinnan tuntumaan, en syvemmälle. Kärhön varren pujotin varovasti muovitötterön sisään (1. kuva). Lisäsin multaa tötterön ympärille yläreunaan asti, ja hiekkaa + soraa putken sisään. Laajensin kohopenkkiä ja istutin maksaruohoa ja vuorenkilpeä kärhön suojaksi. 
Istutusleikkaus on tekemättä - en millään raaskisi leikata, kun köynnöksessä on yksi nuppukin
. Olisiko se pitänyt tehdä ennen istutusta, ja mistä kohtaa?
Merlin, uskomattoman upea Multiblue sinulla ![]()
Juu, taidan lykätä köynnöksen leikkausta myöhemmäksi. Kärhön voi varmaan ainakin aluksi kastella suoraan putkesta, menee vesi nopeasti hiekan läpi alas juuristoon. Vai pitääkö juuren niskaa välttää kastelemasta?
Viime kesänä istutin kaksi Rouge Cardinalia suoraan kukkapenkkiin ilman tyven suojausta. Kärhöt ovat näyttäneet viihtyvän kasvupaikallaan hyvin tähän asti, kasvaneet ja tehneet nuppuja. Olen lannoittanut kanankakalla ja ravinnetikuilla. Nyt, juuri ennen kukintaa, toisessa köynnöksessä on nuukahtamisen merkkejä
Toivottavasti se menee ohi ja saamme nauttia kukinnasta. Ellei, leikkaan molemmat syksyllä ja laitan muoviputket tyven suojaksi. Mistähän voisi olla kyse? Vedenpuute tai liika auringonpaahde ei voi olla syynä.
Rapsuta vähän multaa varsien luota ja pane hiekkaa tilalle vaikka.
Täytyy kokeilla, jollei nuukahtaminen ole väliaikaista.
Eilen tutkiskelin kärhösivustoja. Jalokärhöt näyttävät olevan hyvin arvoituksellisia, voivat jopa menehtyä yks''kaks ilman syytä hyvistä kasvuoloista huolimatta.
Juuu, kärhöt menee tosiaan helposti
poikki siitä kohtaa mistä uusi kasvu alkaa. Multiblue teki tempun kesäkuun alkupuolella ja nyt lykkää uutta versoa Jee.
Pitäisiköhän, raaskisikohan poloista enää latvoa haarautumisen toivossa?
Herttinen miten upea Multiblue
tuossa edellä, taustakuvaksi oli ihan pakko laittaa koneelleni.
Presidentti otti ja kuoli, tuota kuuluisaa lakastumistautia veikkaisin. Ostin lohdutukseksi uuden, nyt tällä kertaa laitoin maahan. Saa talvehtia siellä..tai no..toivottavasti tekee sen![]()