Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

formosa, IIIIIHANA. voitko mainostaa, mistä ostit?

Justiin ihan äsken näin Viherlassilassa samannäköisen kärhön kukassa ja lapussa luki: Clematis ‘Belle of Woking’ (Patens-ryhmä), loistokärhö I (II-III), kukat kerrotut roosaanvivahtavat laventelinsiniset, halkaisija 10-12 cm. Korkeus 2 - 2,5 m. Hinta oli 14,50 €.

Onpas hänellä kerroksia! Osalla kärhöistä on vanhoihin versoihin tulevat ensimmäiset kukat kerrottuja. Sitten loppukesällä ne uusiin versoihin tulevat ovat saman näköisiä kuin lapussa… Ruukkukasvatuksessa vanhoja versoja saa hyvinkin säästettyä, ja lämpimien talvien jälkeen maassakin, kuten viime talven jälkeen…

Wokingin Belle minullakin tuli mieleen. Taitavat tällaiset runsaat, ´tyllihameiset´ olla trendikkäitä kärhönkasvattajien keskuudessa.

Tässä vielä linkki kärhön tunnistukseen:

http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clemdetail.cfm?dbkey=84

mie pöllö luin ensin: working belle... mutta ihana hepenehamonenhan tuo belle on, ei mikään työn raskaan raatajasydän

Sofianlehdosta on tämä Louise Rowe. Kukka näytää tasoittuvan kun aukeaa enemmän - ei näytä enää ihan Daalia PomPommilta vai mikäsenyt on.

Onpa kaunis, kerrassaan komea. Clematis on the Webin mukaan tosiaan kauden ensimmäiset kukat ovat hyvin kerrottuja, sitten puolikerrottuja ja yksinkertaisia. Mutta myös kaikkia kolmea kukkatyyppiä voi nähdä yhdessä kasvissa yht´aikaa. Hieno värisävy - onko kuvan sävy lähellä oikeaa, D.formosa?

Kaunis, kerrattu… Eikä minuakaan saisi päästää irti puutarhaliikkeisiin… Heti tarttui kainaloon Clematis Pink Fantasy… kaksin kappalein. Vielä kun osaisi sen istuttaa oikein…

Ostin kesämmällä 2 tummahkon sinistä jalokärhöä terassin pajuritilikköön. Toinen lähti aika nopeasti kasvamaan mutta toinen kuoli melkein heti! Istutin ne mielestäni oikeanlaiseen multaan. Se joka lähti kasvamaan kasvaa ruusupensaan suojassa ja se joka kuoli kasvoi avonaisemmalla paikalla! Olisiko pitänyt suojata sitäkin? Iki-ihana puutarhan ABC ohjelman mukaan laitoin kärhön istutus kohtaan kiviä suojaksi eli ne tuli ympyrän muotoon siihen mullan päälle... Miten muut ovat saaneet kärhöt kasvamaan ja millaisessa paikassa?

Kiitos!hymy

Snate, viime päivinä ollaan täällä palstalla kovasti mietitty kertakäyttöotsakkeiden tekemistä.
Olet otsikoinut omasi kerrassaan valloittavasti, joten toivokaamme, että otsikosta on hyötyä myös
tulevaisuudessa oho.
Asiaan: välttämättä et ole tehnyt virhettä, ehkä kärhöjen lakastumistauti otti ja iski. Tekemällä kärhöille hiekkakauluksen tiedän joidenkin harrastajien onnistuneen pitkään välttämään lakastumistaudin. Jos juurakko on kunnossa, sieltä se nousee uudelleen kera uuden kevään.
Vinkki: paljon juttelua istutuksesta ja lakastumistaudista on ketjussa Jalokärhöt hymy.

Merlin, kuvan värisävy on tosi lähellä oikeaa. Aika erikoinen, kylmä minusta. Ehkäpä istutan sen läheisyyteen jonkun hersyilevämmän niin tunnelma korjaantuu:-)

Laitanpa tähän nyt kuvan tästä minun viimeisimmästä... Mokoma, luin vasta kotona, että vyöhyke 1-2... Ääk, mikähän tämän vyöhyke on, kun täällä on aina kaikki myöhemmässä, kuin muualla ja kylmempääkin.. Voiko tuota kasvattaa ruukussa ja jotenkin suojata... voiko näitä esim. laittaa talveksi alas ja peitellä?..

Tämän kevään uusi kärhö Piilu on avannut ensimmäisen kukkansa.

On se vaan niin ihana! Miksiköhän minä niin tykkään näistä punaisista, isoista kukista.

Varmaan siksi kun ne ON niin ihania!

Upeita!

Apua, apua, apua!! mulla oli jotain ötököitä kärhön yhdessä oksassa pitkä rivi… myrkytin niitä suihkeella… mikä varmin keino saada ne pois? rupesi kasvamaan siitä (luultavasti) lakastumistaudista huolimatta ja nyt ötökät meinaa sen viedä :frowning:

Oliko ne tällaisia, huomasin justiinsa ja ovat nakerrelleet jo paljon lehtiä. Monta vuotta ovat jo tehneet sitä hommaa. Inhoittavia ovat, mäntysuopaliuoksella olen niitä myrkyttänyt. Se auttaa vähän, mutta ei vie kaikkia toukkia.

ei ne oli ihan jotain kirvoja, pienen pieniä ja vihreitä…

Eilen hain loput 4 kärhöni pois vanhasta paikastaan. Saa nähdä tykkäskö ne kyttyrää kun oli jo nupun alkuja nyt olen siirtänyt niitä kaikkiaan 7 kpl, Osasta on mennyt latvoja poikki kun kasvoivat nyt ilman tukia pitkin maata oli muuten tosi kova työ irroittaa niitä juolaheinästä, villivaldelmasta, voikukista ja muista rikkaruohoista joihin olivat tarrautuneet kiinni. Laitoin kaikki poikki menneet latvat juurtuun jos kaikki lähtee on minulla jalokärhöjä poikki menneitä latvoja on yli 10 pari meni niistä poikki ihan alhaalta asti.