Otan ruukkukärhöni syksyllä ruukuista pois ja hautaan kompostikasalle poikittain, siten, että juuristo on hyvin peitetty. Jos muistan, lisään vielä kuivia lehtiä kasan päälle. Näin esim. Rouge cardinal on talvehtinut jo kolme tai neljä vuotta. Juuri äsken kävin ruukuttamassa 3 kärhöä takaisin ruukkuihin. Voisihan nuo istuttaa maahankin, mutta kun kukkapenkit on liiankin täysiä. Ihan hyvin kukkii ruukuissakin, kun lannoittaa esim. vaaleanpunaisella tai kanankakalla aikasten reippaasti. Joka päivä aurinkoisella paikalla saa kastella.
Mun "The President" on jo lähtenyt kasvuun
!!! Muissa kolmessa ei vielä elämää näy....
Ostin elämäni ensimmäiset kärhöt eilen, kun ohikulkumatkalla poikkesin Mustilan arboretumin taimimyymälään. Mukaan tarttui kaksi nelly moseria, jotka olivat varsin komeassa kasvussa jo. Viime viikolla sain perennapenkkioperaation valmiiksi ja ensi viikolla voisikin aloittaa ihan uuden projektin: köynnöskaaren hankkimisen, pystyttämisen ja nellyjen istuttamisen. Paikaksi on tulossa sisääntulo talon edustalle, pihapolun toisella puolella on syreeni ja toisella kirjokanukka. Kaariportti kärhöineen istuisi näiden väliin kauniisti, mutta se hiukan askarruttaa miten nellyt menestyvät näiden pensaiden juurella? Toisaalta paikka on suojaisempi talvehtimista ajatellen kuin jokin täysin avoin kohta polun varrella…
Nellyt päätyivät tänään maahan, nimenomaan tuohon mainitsemaani paikkaan kanukan ja syreenin väliin. Yritin noudattaa viestiketjun alussa annettuja istutusohjeita sekä Mustilan myyjän vinkkiä laittaa savimaalla kohopenkki kärhölle. Vasta istutuspuuhien jälkeen kahlasin koko tämän viestiketjun läpi ja huomasin Poppiuksen piirroksesta, että yksi asia ainakin meni pieleen: olin käsittänyt, että se maahan upotettava muoviruukku tulee juuripaakun ympärille, mutta piirroksesta selvisikin, että se tulee juuripaakun yläpuolelle… Eihän sitä noviisi kaikkea tajua! Kerrassaan mahtavia kuvia kärhöistä tässä viestiketjussa, jospa omista nellyistäni tulisi edes jotain sinne päin… Tässä vaiheessa kyllä kaariportti näyttää kovin korkealta ja kärhöt niin pieniltä, että ainakin kasvunvaraa löytyy…
Minulla on jalokärhö, neljättä vuotta länsiseinustalla, kukki upeasti viime vuonnakin, mutta joku haara pääsi viottumaan, nyt juuresta on tulossa runsaasti uutta kasvustoa, mutta itse vanhassa kasvissä ei vielä näy lehden alkuja. Voiko jakokärhön leikata vielä nyt, haluasin saada sen vioittuneen osan kokonaan pois, vai odotanko, kunnes lehdet ilmestyvät, niin että näen, mikä osa on kuollut, mikä ei?
Onko kellään tietoa...![]()
Eevaliisa etkö ole koskaan leikannut kärhöäsi? Minä leikkaan omani aina keväällä 15-30cm tököksi ja jos ei tule silmuja niin niihin varsiin vaan kaikki lähtee maan alta niin leikkaan ne kuivat toköt pois. Minusta voit leikata kaikki varret pois missä nyt ei ole silmuja ne silmut olisivat jo tulleet kun juuresta pukkaa jo kasvua mulla tulee silmut ekas ja sitten vasta mullan alta.
Kärhöjen leikkauksesta on täällä oma osasto siellä on leikkauksesta paljon juttua
Hei mumimyy, en ole vielä kertaakaan leikannut, kun mies sanoo että ei voi. Mutta nyt teen sen, vaikka salaa. Ajattelenkin jo, että täytyyhän näitä välillä leikata, kesän mittaan tulee niin paljon kuivaa oksaa, kärhöinen kun on, kesällä siitä ei voi poistaa niitä kuivuneita, ettei vanhingossa mene myös tervettä osaa mukana. Luen oikein ohjeet ensin.
Kiitos vinkistä ja hyvästä neuvosta![]()
Olipa nätti ja runsas, mutta selkeä raameiltaan tuo Sonjan piha.
Mihin aiot laittaa Ernestin, Bella?
Eevaliisa jalokärhöt leikataan joka vuosi alppi-kiinan- ym kärhöt niitä ei leikata ainoastaan kun on pakko tai tarvii uudistaa
Hoyabellan linkissa piha hieno siisti kukat hyvin hoidettu katsoin sitä sinistä kärhöä niin upeat isot kukat upea oli muuten paljon purkkikukkia.
Tuli mieleen se sähköpostivitsi mikä tuli jonkuaikaa sitten talosta joka ulkoseinä oli täynnä purkkikukkia ja piha, että kuka kastelee kukat minun loman aikana.
Tein elämäni munauksen, luulin White Swanin tehneen siementaimen (mutta eihän se edes siemennä?) sen suurempia miettimättä ajattelin siirtää sen ja hurautin lapiolla juureen. Siinä samassa tajusin ettei se voi olla siementaimi, vaan joku aikaisemmin istuttamani kärhö joka on vuosia huilannut ja niin meni juuri poikki. Voi itku! Se oli jo metrin mittainen, että voi olla tyhmä.
Laitoin sen multaan mutta toiveet on olemattomat.
Muovipussi päälle ja leikkaa lehtiä pois… Toivotaan parasta
Kiitos fiora, kokeillaan.
Toivotaan parasta Nemesia. Sillä tavalla hukkasin kerran kiinankärhön terhakan alun eikä ole enää tullut vastaan, lohdutus on vähän huono.
Tein tänään heräte ostoksen. Enkä nyt tiedä menestyykö se ollekaan minulla laji nimi Crysta Fountain olen nyt selannut ja katsellut mutta suomalaisia sivuja en löydä. Onko jollakin tietoa tästä kärhöstä. Olisi varmaan viisainta istuttaa purkkiin ja viedä talveksi kellariin.
mumimyy…täällä samoin jo kaksi kertaa olen huomannut tulevani taimikaupasta kärhö kainalossa jotta yläoksat vaan heiluu…
onkohan tuo minun Multi Blue kupsahtanut kun ei näy minkäänlaista kasvua vieläkään.eikös niissä jo pitäis olla kasvua
Kristallilähde on upean näköinen aikainen, isokukkainen kärhö. Sanotaan pärjäävän USDA-vyöhykkeillä 4 - 9. Kasvutapansa puolesta kompakti ja sopii oikein hyvin ruukkuun. En ole aivan varma, miten nuo vyöhykkeet menevätkään Suomen osalta - jos mumimyy sinulla on mahdollisuus kasvatella ruukussa, niin aarre varmasti viihtyy siinä.
Meillä peltomyyrät ja/tai koiran käpälät poikkasivat kaikki Multibluen versot eikä mitään näy sillä kohdin. En vain voi uskoa niin elinvoimaisen kasvin noin vain tuhoutuvan, joten uskon, että keräilee voimia. On tosin varjoisalla paikalla enkä tietenkään muista, mihin aikaan suhteessa muihin on noussut.
Meillä Multiblue on jo hyvässä kasvussa, tosin vanhoista versoista. Viime vuonna ryömi maan alta vasta kesäkuun lopulla. On ensimmäinen kerta tällä tontilla kun jalokärhö lähtee kasvuun viime vuoden versoista.