Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Voi miten iloinen olen, Multibluen piippa pilkisti jo, vaikka eilen ei varmasti vielä ollut siellä!

Luulin että ‘Nelly Moser’ on kuollut ja kaivoin sitä ylös, hupsista, siellä olikin silmun alkuja , laitoin hiljaa takas multaan :wink:

Sisareni pihassa Espoossa on Jackmannii, jota hän ei ole leikannut, eikä se ole paleltunutkaan koska kukkii sekä edellisvuotisilla että uusilla versoilla. Ei tietääkseni jalokärhöjä eteläisemmissä maissakaan leikata automaattisesti. Suomessa usein vanhat versot paleltuvat ja leikataan siksi mataliksi.

Kyllä niitä saa aina keväällä odotella. Minulla ei kaikki ruukkukärhötkään ole vielä näyttäytyneet, vaikka ihan varmasti hengissä ovat, kun kellarissa kasvaneet versot leikkelin pois. Mutta sitten kun ne alkavat kasvaa, tuntuvat välillä kasvavan silmissä…

Puutarhakeiju on tietty oikeassa, aikaisia isokukkaisia vain siistitään keväällä. Minulla osa aloittaa kasvun noin puolen metrin - metrin korkeudesta, jolloin poista siitä ylöspäin olevat kuivuneet versot. Koskaan ei ole meillä käynyt niin, että koko edellisen kesän kaksimetrinen ´oksa´ olisi ollut elossa ja jatkanut siitä, mihin edellisenä kesänä jätti.



Pink Fantacy aukaisi ensimmäisen kukan tänään. Ostin sen tänä keväänä, muutama nuppu vielä ja toivottavasti lisää tulee.

Onpas kaunis. Sinulla kärhö kuin kärhö kukoistaa. Joko olet istuttanut ne maahan? Minun keväinen ostos on alkanut vähän lerpahtamaan. surullinen

Minä se sitten madamet kävin kaivamassa ylös kun en kestänyt enää jännitystä. Toisessa ei ollu edes alkuja mutta oikein hyvännäköinen juuripaakku, toisessa oli useita lyhyitä alkuja. Vaihdoin ne paremmalle paikalle. Istutin ne viime syksynä paikkaan johon haluan kärhöt, en paikkaan jossa kärhöjen voisi olettaa menestyvän.

Kaikki kolme ostamaani kärhöä on vielä isoon ämpäriin istutettuna koska puun kuorinta (kärhötelineeksi aijottu) on kesken. Tahtoo tulla noita sivuhommia niin ettei ehdi omia pihahommia tehdä.

Olen tehnyt kierrosta muutaman kärhön kohdalla on arvelluttavaa tulevatko, yleensä tässä vaiheessa ovat jo kasvussa, mutta kaivuu hommiin en ala.

Montako kärhöä sulla nemesia oikein on? Mulla on nousseet nyt ne kaikki, jotka ovat takavuosinakin kasvaneet ja kukkineet. Muutama vanha isokukkainen ei kukkinut kuin kerran, eli ostokesän. Nyt olen siirtynyt enemminkin pienikukkaisiin.

Vastaan nemesian puolesta, että Monta. Ja kaikki on komeita. Mun kärhöt lähtevät niin hitaasti käyntiin. Isokukkaisia hommaan, vaikka eivät kasvaisikaan. Tänään tein pienen "kukkapurkin" pyöreästä kestopuuaidasta. Istutin kärhöjä kaksi. Nyt on pari pitkäksi kasvanutta oksaa vähän lerpallaan. Kiipeilytuet ovat vielä hakusessa. Jos noita rautakierteitä laittaisi?

Kiitos memuli, vastaus on aivan oikea. En ole koskaan laskenut, en edes kuolleita ja ylös kaivettuja ja kaivamattomia joiden vielä odotan heräilevän joskus hamaassa tulevaisuudessa. Muutama tosi iso on joista olen onnellinen ja sydän syrjällään pelkään että joku niistä kupsahtaa pakkastalvena. Yhden ison lumikärhön olen siten menettänyt.

No, ni… Nyt sitten kaivoin multakasan sisältä esiin Kärhö taimet. Viime vuonna alesta ostetut, olivat hengissä ja taimet alkaneet kasvaa. Ajattelin laittaa ne noin 20.l. ruukkuihin. Montako kesää mahtuu moiseen kasvamaa? Tarkoitus on sitten syksyllä kaivaa ne hiekka kasaan talvehtimaan… Lajikkena on Dr.Ruppel ja Ville de Lyon…

Minulla on sellainen käsitys, että multatilaa pitäisi kärhölle olla vähintään 10 litraa per taimi. Voin olla värässäkin.Itse en ole koskaan kärhöä ruukussa kasvattanut. Viisaammat korjatkoon…! :slight_smile:

Mun viidestätoista kärhöstä ainoastaan yksi Pink Fantacy on jättänyt ilmestymättä maan pinnalle. Ei huonosti siihen nähden, että suurin osa on vaan kaivettu johonkin ja osa vaihtoi paikkaa viime kesänä kun alkuperäinen paikka ei ollutkaan hyvä. Ei ne niin kranttuja kasvatettavia olekaan kun olen luullut naurua.

No, kyllä kai sitten mahtuu olemaan, siis laitoin 1/-ruukku…

Onkohan Pink Fantasy erityisen kranttu ja vaikea? Minulla on niitä kaksi, kummastakaan ei näy jälkeäkään. Toisen juurta hiukan kaivelin, ja elinvoimaisia juuria se oli kasvatellut viime kesänä versoihinsa hiekan seassa. Joten elossa on, saisi tuo nyt ylöspäinkin tulla. Toisen vieressä samassa montussa on Rouge Cardinal, ja se kasvaa kuin viimeistä päivää. Vieköhän se heikommaltaan voimat…?



Kärhö pärjää monta vuotta 20 litran ruukussa ja vieläpä vallan mainiosti, kunhan muistat lannoittaa. sitä aika reippaasti. Minä annan omilleni punaista kastelulannoitetta melkein joka kastelukerta. Ja istutusvaiheessa laitoin ruukun pohjalle hevonpeetä. En ole yhtään ruukkukärhöäni vaihtanut uuteen multaan tai isompaan ruukkuun, ja on siitä sentään… no jaa. En muista milloin kärhöihin hurahdin, mutta epäilisin että viisi tai jopa kuusi vuotta sitten. Ja aina kasvavat ja kukkivat.

Aika mukavasti ( = upeasti, ei saa pröystäilläsilmän isku ) ovat kärhöt lähteneet kasvuun, pätkäisin kaikki viimevuotiset varret pois vaikka olisivat näköjään niistäkin lähteneet kasvuun. Pisimmät varret ovet jo metrin mittaisia joten enpä usko että kukinta sen ihmeemmmin viivästyy ja mihinkäs tässä nyt olisi kiire.

Tilannetiedotus: Neljässä vanhassa kärkössä ei elonmerkkejä.surullinen Mutta yksi vanha kasvattaa juuresta uutta komiaa vartta. hymyKaksi uutta kasvaa kohistenhymy.

Äsken kävin oikein tarkastamassa, miten tämä asia meillä on. No, kuudessa viime vuonna istutetussa ei ole elonmerkkiä. Sen sijaan Maiden''s Blushin alta löysin yhden hyvässä kasvussa, josta ei ole merkintää muistiinpanoissa - eikä muistikuvissa =o.