En tiedä Pink Fantasy´n vaativuudesta. Minulla kumminkin nousi mukavasti viime kesänä istutettu. Alesta sen ostin ja oli vähällä kuolla kuivuuteen talon seinustalle sillä aikaa kun pähkäilin, minne sen istuttaisin. Kun ei oikein paikkaa tuntunut olevan, kaivoin sen tuhkapensaan juurelle, niin saa siitä sitten kiipeillä ja on ihan nähtävillä. Juurelle, siis siihen pinnalle laitoin ihan puhdasta hiekkaa, suojaksi, joka ei seiso vetisenä. En edes tiedä oliko hyvä ratkaisu, mutta nyt ainakin on noussut uutta kasvua.
Rupesin eilen ihan kunnolla tutkimaan yhtä kärhöäni, joka ei vielä näyttänyt mitään elomerkkejä. No ei kai näyttänyt, kun oli joku kalunnut sen juuresta melkein poikki
Ei näkynyt uuttakaan kasvua, joten ei auta kuin odottaa ja toivoa, että se on vain loukkaantunut, kun häntä on näin kohdeltu, mutta leppyy ensi kesään mennessä.
Ehhh ostinpa tänään neljä kärhöä. Tarton, kaksi Piilua ja yhden punaisen jonka nimeä en just nyt muista. Saapas näkee mihin ne menee. Todennäköisesti yksi menee pönttöön, kellarissa kuolleen köynnösruusun (New Dawn) tilalle. Loput eteläseinustalle, josta siirsin pois alppikärhön. Kivaa. Siihen seinustalle olisi kaksi entistäkin, mutta kovin ovat hitaasti versojaan venyttäneet, kun on ollut niin viileää. Pitää vähän odotella istuttamisen kanssa.
On nuo kärhöt kummallisia. Viime kesän jäljiltä julistin jo Warsovan Nikken kuolleeksi kun ei kasvattanut kuin pätkän vartta elokuussa. Nyt se on noussut kuolleista ja on taas jo metrinen varreltansa.
Semmoisia ne ovat, ihanat ryökäleet… Minun Jackmanniini on tehnyt ihan samaa. Samoin Nikolai Rubtsov, kuolleeksi luulin, kunnes kaivoin ylös ja laitoin ruukkuun, nyt kasvaa kuin höperö.
Siksi meinaankin laittaa tosi monta kärhöä vieretysten tuohon seinustan penkkiin, että sieltä aina edes pari nousee, jos toiset pitää välivuotta, hih. Ja sitten jos kaikki kasvavat niin minulla on mahtava kärhöseinä. Pitäisi kyllä vielä saada muutama lisää, viisi ei oikein riitä, mutta kun täällä on valikoimat mitäsattuu ja ihan tavallisia. Olisin eilen käynyt Viherlandiassa (ja samalla Peukkulassa lasten kanssa) mutta onneksi soitin ensin ja kysyin kärhötilanteen, oli nyt tosi huono.
Jihhuu! Elämäni ensimmäinen jalokärhö Nelly-rouva availee ensimmäistä nuppuaan... Melkein yhtä suurella jännityksellä tätä odottaa kuin perheenlisäystä konsanaan!
Aloitteleva puutarhuri osaa ottaa ilon irti pienestä...
Mikä toi hauska kirjavalehtinen on tuolla taustalla?
Se on kokonainen iso pensas: kirjolaikkukanukka (tai jokin sellainen, olen huono muistamaan nimiä täsmällisesti). Sisääntulo talon edustalle tapahtuu syreenin ja tämän kanukan välistä ja siihen olen köynnöskaaren nellyineen sijoittanut.
Kärhö innostui kukkimaan,lapussa lukee Ville de lyon, mutta ei oikein siltä näytä
Mieluummin voisi olla Hagley Hybrid tai sit joku muu. Ei ole Ville ainaskaan.
Ostin sen viime kesänä Honkkarista muutamalla eurolla,pienessä ruukussa se kasvaa ja kova on kukkimaan.On se tässä koko kesäkuun kukkinut.Ville de Lyon kasvaa kukkapenkissa vain pituuta eikä ole tietoakaan kukista,no nupuja siellä taitaa olla.
Ihastuin täällä Multi Blueen ja etsin jo kaupankin mistä niitä pitäisi löytää. Mutta, mutta… Siellä sanotaan kukinta-ajaksi tuolle tapaukselle vain heinäkuu (kun muut yleensä heinä-syyskuu). Eli onko MB tosiaan kukinnassaan noin nopea kaveri muihin verrattuna?
Multiblue kuuluu aikaisiin isokukkaisiin kärhöihin. Kyllä sillä selkeästi on yksi pääkukinta, joka sitten vaihtelee laji- ja kasvi(paikka)kohtaisesti. Syksyllä, varsinkin lämpinä syksynä, voi tulla pielä pienempi toinen kukinta. Viime vuonna minulla on kukkinut 6.6. alkaen lähes kuukauden. Pitkän kukinnan saat yhdistämällä yhden aikaisen ja yhden myöhäisen isokukkaisen tai vaikka viinikärhön.
Kiitos Merlin, sinulta saa aina hyviä neuvoja kaikkeen
Vapaa paikka köynnökselle olisi 3,5m pitkää lauta-aitaa vasten, siellä on nurkassa uusi köynnöshortensia (sen tarkoitus kasvaa kyllä lähinnä nurkan toista seinustaa mutta levinnee aika paljon jossain vaiheessa) ja sininen alppikärhö tulee myös johonkin kohtaan. Aidan edusta on varjoisa kun aita on juuri etelän puolella. Tähän haaveilin kivasta sinisestä /vaaleasta myöhäisemmästä kärhöstä, joten pitää etsiä joku muu kuin Multiblue.
Minä istutin tänään kuusi uutta kärhöä, sulavaan sekalaiseen riviin eteläseinustan kukkapenkin takareunaan, josta otin alppikärhön aiemmin pois. Nyt siinä kasvaa kaksi Södertäljeä, sekä Blue Angel, Piilu, Tartu ja Westerplatte. Ja vielä Jackmannii, joka ei tänä vuonna ole noussut, vaikka juuristo on ihan kunnossa. Mikä lie jurotuskausi menossa hänellä. Jospa tuosta 7 kärhön porukasta joka vuosi edes pari kasvaa ja kukkii… ei luulisi oleva liikaa vaadittu. Jos taas kaikki nousee on siinä komea kärhöseinä! Ja onhan niiden kaverina toisessa laidassa vielä Paul Farges, varma tapaus.
Voi Poppius, kuusi uutta kärhöä =0 ! Laitatan sitten kuvia. Kertoisitko vielä, mitä pitkin kärhöt kasvavat?
Chantal, kiitos kauniista sanoistasi! Kärhöissä on niin paljon valinnanvaraa ja uskon kyllä yhdistelmien olevan parhaita, saa pitkän kukinnan eikä yhden lajin oikuttelu harmita niin.
Kuolleeksi julistamani Pink Fantacy nousi sittenkin. Vasta viisi senttiä maan pinnalla mutta kuitenkin
. Ei taida olla kiire köynnöskaaren maalaamisen kanssa.
Kai mullakin on vielä toivoa kun odottelen edes yhden kärhön nousevan!
Jackmaniissä on 5 senttinen kasvu. Viime kesänä Lidlistä ostettu "mikälie" kärhö on noussut parhaiten (olen suu auki, mutta tämän kasvun selittänee talon lämmin nurkka). Hagley Hybridistä ei näy mitään.
Merlin, kärhöt kasvavat betoniraudoitusverkosta tehdyssä leveässä tuessa, siinä on kaksi kaksi verkkopalaa päällekkäin, räystääseen asti. Olisikohan se pari metriä leveä yhteensä… Siitä on mun kuvasivuilla (Poppiuksen pihalta) kuvia jossain kohtaa. Kuvia tulee kunhan kasvavat ja kukkivat. ![]()
Tämä kylmä kevät ja alkukesä on ollut kyllä poikkeuksellisen huono kärhöille, ruukkukärhötkin reippaasti myöhässä muita vuosia, ja esimerkiksi Madame Julia Correvoneista, jotka yleensä kasvavat ihanaksi runsaasti kukkivaksi pehkoksi, on noussut vain toinen, ja siinäkin vain yksi vajaa puolimetrinen verso. Eipä se loista tänä syksynä, onkin kyllä puolivarjoisella paikalla alemmalla pihassa, vähän liian viileässä kärhöille. Mutta esimerkiksi Arabelloissa on ihan valtavan tuuheat puskat, ne eivät ole välittäneet kylmästä. Ja just ne mun pitää huomenna kaivaa likaviemäritöiden tieltä pois, yhyy… (Kiinaan astikohan pitää kaivaa että koko juuristo tulee ehjänä…?) Onneksi ne saa sitten heti parin päivän päästä takaisin. Pitää kai pyörittää harsoa versojen ympärille etteivät katkeille kaivaessa ja siirtäessä.