Ostin sitten eilen elämäni ensimmäiset Kärhöt. 
Istutus on suurinpiirtein selvä asia,mutta vielä kyselisin siitä miten kannattaa istuttaa korkeaa kartion mallista tukea vasten Jackmannii sekä Nelly "Jokin",jotta Kärhö tulisi parhaimmiten esille? Kartion sisäpuolelle vai ulkopuolelle?
Entäpä Alppikärhö;voiko sen laittaa kasvamaan ihan "maata myöden",tässä tapauksessa kivikkoa pitkin,vai tuleeko siitä ihan hölmön näköinen niin?
Onnea uusille kärhöille ja kärhönkasvattajalle. Kärhöt, kuten kaiketi kaikki kasvit, pyrkii valoa kohti,
mutta muutoin en ole itse kokenut eroa istutuksessa. Samaten kärhöt usein työntävät nuput ja kukat hyvin esille torneissa. Ainoa, minkä olen käytännössä huomannut on se, että osa kukista, erityisesti ns isokukkaisten, on mallia ´lautanen´ ja kukka asettuu ikäänkuin vaakatasoon. Omista kärhöistäni esim ´Huldine´ on tällainen lautasmainen ja viime vuonna sen kukat olivat niin korkealla, etten niitä ollenkaan nähnyt.
Peltomyyrät pistivät poskeensa sen, joten tänä vuonna en anna sen kasvaa niin korkealle. Osa kukista taasen enemmän kellomaisia ja roikkuvia, esim viinikärhöillä, ja ne ovat huolettomia.
Maanpeitteenä käyttävät eurooppalaiset ja amerikkalaiset kärhöjä paljon enemmän kuin me.
Rikkaruohottomalla alustalla ehdottoman hyvän näköinen.
Myyrä tai hiiri tai joku muu pe...leen öttiäinen on syönyt Arabellan kaikki versot poikki
. Huomenna Arabellan jäämistö saa muuttaa myyräturvallisempaan kukkapenkkiin eli vanhaan betonista valettuun , maahan upotettuun uima-altaaseen- siniseen penkkiin.
Muistanko oikein, että niistä versoista voisi saada uusia taimia juurruttamalla?
Olen tökännyt katkenneita verson pätkiä multaan ja osa on lähtenyt kasvamaan ja osa ei. Eilen laitoin Yhden Arabellan poikkijärsityn oksan multaan kasvin viereen ja tänään sekin oli syöty maahan asti. Ostin sen viime vuonna ja teki muutaman kukan. Täksi vuodeksi odotin tietysti huimaa kukkaloistoa. Kyllä jurppii pahasti.

Mrs Cholmondeley avasi tämän vuoden mahtipontisesti. Mittasin kukan halkaisijan - 25 cm. Sinistä on vähemmän mutta kokoa riittää. Onneksi muut nuput näyttävät pienemmiltä!
Onnittelut hienosta kukasta! Onko väri oikeanlainen kuvassa, lempeä vaalea liila?
Laitan vielä tännekin tämän kuvan. Kävin tässä pari päivää sitten ostoksilla Sofianlehdossa ja tarkoituksena oli hakea myös joku kerrottu tapaus (Multibluesta ja Prinsesse Alexandrasta haaveilin) mutta näin siinä sitten kävi... Hieman lähti lapasesta shoppailu kaikkien niiden kaunottarien keskellä
. Etoile Violette ja Snow Queen ovat nyt vieruskaverit ja toisella, varjoisammalla seinustalla ovat Omoshiro ja Romantika.
Merlin, väri on lähempänä haaleaa sinistä kuin lilaa. Kukka on tietysti erikoinen kun se on noin suuri mutta toivon todella, että se on joku poikkeus:-) Pienemmät on söpömpiä, ja ainakin viime kesänä sinisempiä.
Lasurstern on vasta viikon aikana noussut parikymmentä senttiä.
Eilen valittelin ettei mun kärhöt ole nousseet ollenkaan. Illalla näin muutaman verson puskevan maasta! Enpäs olisi uskonut että heinäkuussa on enää mitään toivoa edes jäljellä kun ei mitään näkynyt tähän mennessä.
Mullakin puskee muutama vasta nyt maasta, ei taida komeaa kukintaa olla luvassa. Alkukesän kuivuus kaiketi heitä kuritti, josko ensi keväänä kokeilisin muistaa kastella.
Voi kuinka kauniisti ne kasvavat toistensa lomassa!
Voi kuinka nätti väriyhditelmäsekoitus!
Oooh, laitahan kuvia kun ovat oikein kukassa.
hoyabella: Millaiset välit seitsemällä kärhölläsi ovat?
(Minulla on 3,7m aidanpätkä missä on nyt 3 kärhöä ja mieli tekisi laittaa ainakin joku lisää väliin)
Minulla taitaa olla vain 30 cm väliä uusimmilla kärhöilläni, ehhe. Ajattelin, että jos kaksi kärhöä mahtuu vuosikaudet kasvamaan ja kukkimaan kahdenkymmenenviiden litran astiassa, niin pohjattomaan ja reunattomaan maahan mahtuu ainakin yhtä tiukkaan. Kasteluputki on laitettu aina kahdelle kärhölle.
Ja olen minä samaan monttuun istuttanut muuallakin aina kaksi kärhöä… joissakin molemmat kasvaa kovasti, joissakin vain toinen. Olisiko niin että vuorovuosin on toinen vahvempi kasvultaan, ehkä.
Ihanaa Poppius, pääsen sitten ostoksille taas! Tosin nyt ei kyllä heti viitsi siirrellä ja leikellä nuppuja täynnä olevia köynnöksiä, joten jonkun aikaa pitää jaksaa odottaa
Niin, emmää tiedä mikä suositus on kärhöjen istutustiheydeksi, mutta ajattelin, että kun ne kumminkaan ei jokainen joka vuosi edes ehkä nouse, niin onpahan turvatumpi kukkaloisto… Tänä kesänä ne on vatsa istutettu, en voi puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Mutta varmaan tuo 40 -50 cm voisi olla optimaalinen istutustiheys. Minä ehkä vähän liiottelin.
Kasvu levenee vuosien myötä silloin voi tulla ahdasta, mutta kaivaa sitten jonku pois välistä. Minullakin on pienillä väleillä istettu, mutta vielä ei ole ahdasta kun vimme vuonna ostetut kasvaa vain kahdella versolla vanhemmissa on sitten versoja monta ja vievät leveys tilaa enämpi