Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Ja sitten jos hankkii eri korkuisiksi kasvavia, niin nehän mahtuu sitten lomittain kasvamaan, etteivät ihan kuki toistensa päällä… Minulla on Piilu ja Tartu siinä ryhmässä matalia, ja Blue Angel ja Södertälje korkeita, ja Westerplatte siltä väliltä.

Minulla on 2 Jackmaniitä, ostin ne Agrimarketista. Istutin kukkapenkille toukokuun loppupuolella alla olevien ohjeiden mukaan. Silloin ne oli noin 30 cm pituiset ja jokaisella oli 4-5 nuppua joo valmiina. Kukinta päättyi 3 viikkoa sitten.

Mutta minua huolestuttaa se, että kärhöt eivät kasva ennää, sama 30 cm pituus edelleen…

Teinko minä sitten jotain väärin kun istutin? Jossain luin, että ei saa laittaa istutuskuoppaan kanankakkaa, koska se poltaa juuret. Tietääkö kuka, mikä lanoite soppii kärhöille ja kuinka saisin ne kasvamaan…

Kärhön lannoitus on melkein tiedettä, näin se menee: keväällä hyvin kompostoitua karjanlantaa tmv viiden cm:n kate kärhön ympärille juuristoalueelle. Katteeseen sekoitetaan annos yleislannoitetta ja kourallinen luujauhoa. Koko kasvukauden ajan kerran viikossa annetaan veteen liukenevaa lannoitetta. Paljon potassumia (mitä-se-onkaan-suomeksi) sisältävää tomaattilannoitetta voi antaa yleislannoitteen sijaan, edistää kukintaa.

Kun nuput ovat avautumassa, lopeta lannoitus. Kun kukinta on ohi, aloita jälleen. Lannoituksen kukinan aikana sanotaan nopeuttavan kukintaa, menee siis ohi nopeammin. Kukinnan jälkeen lannoitetaan, koska toivotaan toista kukintaa.

Näin sanoo kirjani. Minä sen sijaan teen niin, että kevällä saavat kompostia ja yleislannoitetta
(ruusun tai tomaatin). Juhannuksena annan uuden satsin, sitten aikaisin elokuussa syyslannoitteen. Ja tämä vain isokukkaisille ja viinikärhöille.

Ihana yllätys odotti tänään kotiin palaajaa - meinasi vain koko kärhö karata tornistansa, siksi narut.

Minua odotti vähän ikävä yllätys tänään kun menin parvekkeelle, kissat (luultavasti, anteeksi että syytän ilman todisteita) olivat katkoneet warzawska nikesta (en jaksa tarkistaa kirjoitusasua) oksan. Siinä meni kaikki kukat ja nuput! Noh, ei noin söpöille riiviöille voi olla vihainen.

Fiora, ota kukat ja nuput pois ja laita katkennut oksa multaan. Lähtee kasvamaan tai sitten eikasvava kasvi.

Merlin, kaunis on kärhösi! Mitä merkkiä? Tuollaisen huolisin itsekin!

Sitä piti kuitenkin kysymäni, kun sanoit levittäväsi kompostia kärhöille. Itselläni kasvavat jalokärhöt ekaa kesää (istutettu viime kesänä), niin etten ole tuosta lannoitustieteestä perillä, mutta en ole uskaltanut antaa niille muuta kuin kastelulannoitetta, kun jouduin ensi töikseni keväällä katkaisemaan kaksi kuihtuvaa versoa pois ja varoitellaan, etteivät versot saisi koskettaa mihinkään orgaaniseen aineeseen. Istutin ne kyllä syvälle ja paksulti hiekkaa juurelle ja sitä hiekkaa olenkin nyt varjellut, ettei mikään sitä saastuttaisi. Voinko siis syksyllä kompostia levitellessäni jakaa kärhöillekin osansa? Ihan siihen hiekan päälle?

Minä ostin keväällä Blue Angelin, kasvaa kyllä pituutta mutta nuppuja ei näy. Olenko hätäinen vai menikö jotain väärin… vai kukkiiko edes ekana vuotena?

Ostin samanlaisen myös ja nyt siinä on yksi kukka auki. Nuppuja oli eilen 9. Talloin siitä vahingossa pari verson kärkeä poikki kun se odotteli istuttamista pari kuukautta allapäin Sen jälkeen se lähti kasvamaan ja tekemään nuppuja. Jos ei oo nuppuja näkösällä niin pätkäise latvoja poikki.

Täytyy kattoa ihan tarkkaan läpi…

Joo laitoin. En ole kyllä ikinä onnistunut lisäämään kärhöä pistokkaasta vaikka yrittänyt olen.

Olikohan se pahakin moka, kun laitoin semmoiseen päälle puoli metriä syvään kuoppaan kunnon kerroksen kanankakkaa pohjalle, kun tuo hevosen lanta loppui? Juurien ja lannoitteen välillä on kyllä nyt jonkinkokoinen suojaava kerros multaa, mutta kuolevatko kasvit sitten tykkänään kun saavuttavat juurillaan pohjan? :frowning: Voi kun olisi tämän asian jostain tarkistanut ennen istutusta.

Ei mittään hättää, ellet ihan senttikaupalla sitä pistänyt. Kyllä se kanankakka ehtii siihen mennessä liueta ja laimentua. Oon minäkin noin tehnyt, eikä ole yksikään kasvi kuukahtanut.

Tuo kaunokainen on ensimmäinen nimetön kärhöni. Hyvä ystäväni osti sen uskoen lapun mukaan siniseksi ja oli tyyten tyrmistynyt väristä, kun se paljastui. Sain häneltä, todella elinvoimainen ja hieno kärhö. En ole vielä yrittänyt tarkemmin tutkia löydänkö jonkun nimen. On sinisempi sävyltään ja kukat hiukan pienempiä kuin ´Nioben´.

Lämpökompostorista kun tyhjennän tuotosta, lappaan sen vanhoihin multasäkkeihin ja 3 - 9 kk muhitutan. Hirmuisen paljon sitä ei riitä vielä kasveille. Levittetty komposti ei saa koskea varsiin tai lehtiin, sievästi siinä mulloksella, ympärillä siis. Syksyllä en uskaltaisi kovin typpipitoista lannoitusta antaa, antaa liikaa spurttia kasvulle ja talveentuminen lykkääntyy.

Juu eipä tässä kai paniikkiin aihetta. Aika jytkysti sitä kyllä sinne laitoin varastoon, mutta turha sitä on enää katua. Onhan siinä vähän sentään maatakin välissä. Katsotaan kuin käy. hymy

Kiitti, Merlin, kerrothan jos löydät nimen kaunottarellesi?

Täytynee siirtää kompostin jakelu kevääseen ja virittää sitä ennen joku suojus, vaikka pohjaton muoviruukku varren suojaksi. Nythän sitä ei sinne saisikaan asennettua. En itsekään anna typpilannoitteita edes elokuussa, korkeintaan tuhkaa heittelen, jos pitää kiukaasta tyhjentää. Syksyllä tarkoitinkin ihan oikeaa syksyä, siis kun ei mikään enää kasva. Kasvuaikaan en osaa kompostia levittääkään sakeana kasvavan kasvuston juurialueelle, mutta olen olettanut, että ravinteet valuvat keväällä sulamisveden mukana kasvien käyttöön. En tiedä, tuleeko näin menetellen enemmän ravinnetappioita. Kahdesta kompostista vanhempi, se muhinut, tyhjennetään, kun uudempi alkaa täyttyä, ja seulotaan, seulaan jäävät purut tyhjennetyn kompostin pohjalle ja siihen sitten aletaan kartuttaa uutta. Voi sattua keväällä tai syksyllä tai sillä välillä, mutta jakelu tapahtuu kummiskin silloin kun kasvit eivät kasva enää (tai vielä).

(potassum on muuten kalia)

Tässä "Blue Angel". Lapussa ei lukenut sen tarkemmin kuin Clematis ja tuo nimi. On nätti, hyvin herkän oloinen pieni kaunotar

Mun jalokärhö madame le coultre heräsi talviuniltaan, neljä versoa pilkistää mullan pinnalla. Parempi lie myöhään kuin ei silloinkaan.

Oi! Jospa minunkin Madame lc olisi jo levännyt tarpeeksi ja heräisi, vielä hän ehtisi!

Ystävänsä nukkuu yhä…