Jätevesijärjestelmä

Onkos kellään kokemusta/tietoa siitä, että minkälainen jätevesijärjestelmä (harmaat vedet) pitää haja-asutusalueella rakentaa tontille, joka on niin vetinen, ettei mikään imeytyskenttä toimi kuin päinvastaiseen suuntaan?

Olen yrittänyt markkinoilta etsiä semmoista järjestelmää, joka biologis-mekaanisesti puhdistaisi veden, siten, että sen voisi laskea taas suoraan ojaan. Ei vaan löydy muuta kuin se Biolanin järkyttävänhintainen hirviö. Saako semmoisen vastaavan härvelin tehdä itse?

Millään en haluaisi kaivaa mitään sille tontille, 90 vuotta huolella vaalittua pihamaata on kertaheitolla pihalla kun ensimmäinen kuoppa pitäisi kaivaa apea

Nanikka, useilla valmistajilla on tarkoittamiasi järjestelmiä. Oletko kokeillut hakea sanalla pienpuhdistamo? Kannattaa myös kysyä suoraan LVI-liikkeistä ja rautakaupoista.

Meillä on ollut käytössä Green Rock -puhdistamo 2,5 vuotta.

Tähän hätään minulla ei ole muita nimiä antaa, mutta voi etsiskellä myöhemmin avuksesi :) Joka tapauksessa kuoppa täytyy kaivaa ja kalliiksi tulee! Tosin yhtä kalliiksi tulee imeytyskenttäkin, kun se tehdään kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Enkä oikein usko, että kotitekoisia järjestelmiä hyväksytään...

Hups, täytynee tarkentaa tarkoitustani. Olen siis löytänyt markkinoilta vain tuon yhden maan PINNALLE asennettavan järjestelmän.

Mulla on pihan perällä odottamassa paikalleen asennusta ja sitä myöten käyttöön ottoa Green Rockin IISI. Se on toimivien sakokaivojen lisäkkeeksi tarkoitettu biologos-kemiallinen pienpuhdistamo ja laitetaan kolmannen sakokaivon päälle. Puhdistetun veden saa laskea vaikka avo-ojaan. Meilläkään ei "vanhanaikainen" imeytys oikein toimi hiesusaviseen maahan.

Jos ihan väärin en muista, niin Maaonni joskus vanhan pentin puolella aloitteli keskustelua tästä aiheesta ja nyt minäkin innostusin, kun olin kuunteluoppilaana eilenköseoli.

Säädöksiinhän olette varmaan jo tutustuneet (sitä sun tätä pitää vähentää niinjaniin monta prosenttia siihen ja siihen mennessä).

Koska asumme ypöyksin peltolakeuksien keskellä, niin pakko rakennella oma jokin. Maahanimeyttämö on poissa laskuista, koska meidän pihat ja pellot taitaa olla liian savisia siihen.

Tulin siihen tulokseen, että vuoden 2004 aikana taloudessa asuneet jälkeläiset pitää saada muuttamaan pois kotoa vuoteen 2014 mennessä, jolloin nuo päästöt varmaan laskee radikaalisti noin niinkuin ainakin teoreettisesti laskeskellen. (No miettikää nyt kaikki turhamainen pyykinpesu ja hampaiden harjaaminen ja suihkussa kuppaaminen, mitä teinit tekee.) Mulle ja isosällille rakennetaan navetan lantalaan puucee (mulle oma styroxrenkaalla ja hän saa tyhjentää omansa).

Tost ajattelin aloittaa suunnittelun.

Hei!

Mites teillä menee tämän uuden jätevesilain tuomat muutokset? Kuinka moni joutuu kaivaa pihansa auki, ainakin osittain, minkä systeemin sitten laittaakaan? Meneekö kukkaistutuksia nurin, kaivaako kaivinkone puskia nurinvihainen

Minä jo tuskailen, kun tuossa likakaivojen ympärillä on suuri kukkapenkki hyvässä iskussa, että sen kai joutuu ainakin jossakin muodossa vääntää ylös. Tuskin millään ilveellä saa mitään tehtyä, etteikö siellä jotain vahinkoa tapahdu.

Vielä ei meilläkään ole täysin selvillä, mikä systeemi otetaan käyttöön, mutta tuskin imeytyskenttää sentään. Joko pienputsari tai sitten useamman talouden yhteisputsari. Aikaa on vielä vuosia, mutta lähestyy se silti.

Meillä ei kaiveta kuin pellolla. Pienputsari on ostettuna, ollut pian kaksi vuotta odottamassa asennusta…

Meille tuli toukokuussa pienpuhdistamo, maksoi vajaa 14000 ekee. Pienpuhdistamon koko on riippuvainen asuinpinta-alasta ja kannattaa ottaa huomioon myös perheen koko.

Meille olisi käynyt perheen koon mukaan pienempi puhdistamo, mutta pinta-alan mukaan piti ottaa isompi järjestelmä. Omistamme kaksi taloa ja ne yhdistettiin samaan puhdistamoon. Nyt olemme tyytyväisiä, sillä tutulla on pienempi ja henkilömäärä suurempi, niin heillä on ongelmia. Varsinkin jos kaikki murkut ovat yhtäaikaa kotona ja tyttö ja poikaystävät myös yhtäaikaa kotosalla, niin pienemmän puhdistamon kapasiteetti ei riitä.

Tämä puhdistamo on kuitenkin ollut meillä niin vähän aikaa, että ei osaa vielä sanoa, kuinka hyvin toimii.

Meillä systeemi hoidettiin avaimet käteen periaatteella, eli kaikki ympäristöluvat suunnitelmineen kuului hintaan.

Niin tosiaan jäi vastaamatta. Kaivuri ei kaivanut yhtään pensasta ylös, eikä yhtään istutusta mennyt pilalle. Tietenkin, jos istutukset on likakaivon ympärillä, niin ainakin meillä pienpuhdistamo tuli likakaivon kohdalle. Osa renkaista otettiin pois ja osa murskattiin paikoilleen. Kyllä siinä koko istutusalue olisi pilalle mennyt. Reikä oli kuitenkin varmaan 3x3 m.

Meille on tehty uuteen taloon haja-asutusalueelle maasuodattamo. Onko kellään tietoa, millaisia kasveja suodattamoalueelle voi istuttaa. Meneekö pensaiden juuret liian syvälle, tukkivatko suodatuskentän?

eikös maansuodattamo pidä aukaista tietyn väliajoin (10 vuotta tms) Eikös siinä pidä maatkin vaihtaa. Saako siihen istuttaa yhtään mitään.

Jätevesi-illassa olin pari vuotta sitten ja siellä sanottiin että maasuodattamon hiekat pitää vaihtaa käytöstä riippuen 4-6 vuoden välein. En minäkään siihen mitään kovin kummoista istuttaisi.

Vaikka meillä on vaan suodatuskenttä tällä hetkellä, päälle en ole istuttanut mitään juuri ylöskaivua ajatelleen. On tylsästi nurmikolla.

Miten on, rantasauna veden päällä, mitenkä mukamas jätevedet säiliöön? siis onko jossakin joku laki/asetus jossa vuosisadan vaihteessa rakennettuun rakennukseen pitäisi nyt saada joku säiliö? saunassa ei sähköjä eikä juoksevaa vettä, vanha puulämmitteinen juttu jossa saunotaan kesäisin mökillä käydessä. Googlettamalla en löydä kohtaa jossa puhuttaisiin vanhoista saunoista taikka siitä miten pitäisi toimia.

Tietääkö kukaan? linkkejä, vihjeitä?

Lakipykäliä jätevesistä.

Kesämökkijuttua.

"Asetuksen vaatimukset on täytettävä heti kiinteistöissä,
jotka rakennetaan 1.1.2004 jälkeen.
Jos kiinteistö on rakennettu ennen 1.1.2004, siirty-
mäaika on 10 vuotta, eli asetuksen vaatimusten on
täytyttävä 1.1.2014."

noinhan se teksti kuuluu. ei ole väliä, onko sauna rakennettu tämän vai jo peräti edellisen vuosisadan alussa.

Kiitoksia linkeistä ja vinkeistä.

Täytynee todellakin lueskella lakipykäliä miten on sitten näitten vuosisadanvaihteen saunojen laita. Niitähän toki löytyy varmaankin jokaisen suomen järven rannalta, jolleivat ole lahonneet taikka palaneet. Kiinnostava juttu sinänsä, ensi kesää miettien, pitääköhän hankkia palokunnan sukeltajat asentamaan joitain letkuja veden pohjaan…

Linkki

Linkki

Kiitos, olipas hyvät linkit!

En katsele nykyään ollenkaan televisiota ja siksi en noistakaan ohjelmista tiennyt mitään. Saapa nähdä, että minkälainen soppa tuostakin laista loppujen lopuksi syntyy.

(Linkinlaittajan kannattaisi keksiä itselleen oikea nimimerkki.)

Onpas taas kansaa huijattu.

Onko teillä kokemuksia näistä pienpuhdistamoista? Pitäisi äidin talolle asentaa tuollainen järjestelmä, mutta hinnat hirvittävät. Tukeahan siihen voisi saada, mutta itselle jää silti kovasti maksetavaa.