Jättigunnera, Gunnera manicata

JElitto ainakin myy Gunneran siemeniä, ja Jelitton siemenet itää kans.
https://www.jelitto.com/haupt_en.html

Kiitokset Havinalle ja viherpeukalolle, nyt on jo oma vika jos ei siemeniä löydä.

Kyl se taimena kannattaa mieluummin ostaa, siemenistä menee 2-3v jos ees itävät.

Tässä vielä linkkiä…http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/40059/

hitsi tollainen gunnera on ensi kesänä pakko saada!

kuis isoks annaw, sun gunnera kasvoi viimekesänä,?

gunnerat on märänpaikan kasveja,ja wettä satoi ainakii meilä kuin esterin peestä.

Onkohan tuolla Rara Växterillä siemenluetteloa? Laitoin sinne pyynnön mutta sain vasta kiitokset.

Tuo on uljas kasvi.

Onkos kenelläkään siemenestä kasvatettua ? David tuossa kertoili, että vie pari vuotta ainakin, ennenkuin on jonkin kokoinen, siis siemenestä kasvatettu. Vai onkos kaikilla ostotaimet, siis jotka ovat saaneet meneen talvien yli hengissä.

Aattelin, että siemenestä kasvatettu vois olla vaikeampi talvettaa ???


Monsterit selvis talvenyli maakellarissa. 1 pitäisi jättää talveksi ulos, jos selviisi, kunnonsuojan alla.

Hola David, millaisessa kokoluokassa tällä hetkellä mennään Gunneran kanssa?

Itelläkin pitäisi sitten huomenna olla kyseinen Gunnera, jonka Paratiisin Taimitarha hommasi Hollannista. 


Noit Gunneroit ois myynnissä Piriläs, ja Lappeenrannas:sa Tirilän puuutarha:lla. Mun omat on viel pienii, ku viimevuona eivät kerenneet kasvaa oikein yhtään. Ja viimeviikolla vein ne vasta ulos. Keväthallat on niille myrkkyyyy,  
Ostin yhdestäliikkeestä, vanhoja yksilöitä 4kpl saattavat olla G. tinctoriaa. Jonkin tiedon mukaan, olisi vielkii arempi kuin manicata. ZoomInto: Pictures, Images and PhotosZoomInto: Pictures, Images and Photos

Annaw, osaisitko sanoa, kuinka syvään on tämän Seinäjoen Gunnera miehen styroksit upotettuna maahan ? Kuvan perusteella ei kovin syvään, max about 30cm, vai onkohan sielä urassa jo yksi styroksi levy?

Entä osisiko joku sanoa, että kannattaako turpeet huuhdella pois juurakosta ja vaihtaa johonkin ns lämpimämpään, esim soraan, hiekka multaan tjs ?

Hola David, en ole huomannut viestiäsi, sori. Kahden gunneran onnellinen omistaja olen, ei kyllä mitenkään ihmeellisesti kesän aikana kasvaneet. Toista ainakin yritä saada meneen talven ulkona, pitää alkaa pian kaivamaan monttua, jota sitten yritän parhaan taitoni mukaan eristää.

Mutta toiselle olisi paikka tuttavan maakellarissa. Sinä olet talvettanut kellarissa, joten miten minun pitäisi toimia? Misä vaiheessa sisälle siirto, onko se gunneran menoa, jos hiukankin saa hallaa kylkeen ?

Mä oon pitänyt gunnerat ulkona siihen asti kun ekathallat vähä kärväyttää lehtiä.
Sitten maakellariin. Kaikki on lähes ämpärinkokoisessa ruukuissa. Sitten maakellariin. Voi ne aikaisemminkin viedä sinne. Mä veisin molemmat talveksi maakellariin, ja istuttaisin toisen ensikesänä vasta maahan. Ja se kerkeisi juurtua maahan. Jos sulla on hyvä kielipää niin göögläämällä/kääntämällä, siellä olisi lisä tietoa. Etenkin Euroopassa kasvatus. Keväthallat on niille myrkkyä, helposti kuolee keväällä kylmään. Yhden jonka aikanaan talvetin ulkona maassa, niin kevätkylmät vei sen sit.

Fargesia, en tiedä, mutta styrox menee maan sisälle sivussa, ei alle. Mullan syvyys varmaan jotain 60 cm. Ja luntahan täällä sataa päälle. Kannattaa suhteuttaa kylmänkesto siihen tietoon, että Gunnera on sademetsän kasvi.

Tieahon gunnerat 26.6.2013:

Kiitoksia molemmille, Annaw ja David. 

Just tarkoitin tuota, että sivuille styrox, sitä vaan että mitenkähän syvälle se styrox pitäisi viedä, ilmeisesti lähes samaan syvyyteen kuin kuoppakin. Ja ilman muuta olisi järkevämpää vasta keväällä laittaa mutta ihan mielenkiinnosta jo laittaisin syksyllä, hommaa sitten vaikka keväällä uuden, jos maassa ollut delaa.

Noit Gunneroja on ALE:ssa piriläs -60% jos jotai kiinnostaa.

Onkos David sun gunnerat jo sisällä kellarissa? Itellä kasvihuoneessa, yksi upotettuna maahan. Pikkasen on toisen lehdet saanut siipeensä. Kuihtuvatko nuo lehdet syksystä vai laitetaanko kellariin lehtinensä ?

Ne voi viedä maakellariin jos haluaa. Mulla ne on vielä ulkona ikkunan edessä ruukuissa. Täällä ei ole hallaa ihan vielä ollut. Monesti kun lehdet vähän kärvähtää vien ne maakellariin. Olen paleltuneet osat leikannut pois. Kokeile siihen ulosjäävään gunneraan lämpökaapelia 2-4m Jos edullisesti löydät, voisi pitää juuret sulana.

David, mikä on lämpökaapeli?