Jättihibiskus, Hibiscus Moscheutos -ryhmä

(huonekasvit)

Jättihibiskuksen (Hibiscus Moscheutos-ryhmä) kukkien koko voi olla jopa yli 15 cm.

Täällä voi jutella noista kukista.

Kiitos Raakki, olitpas nopsana

Tänään laitettu itämään ja kokemuksia kaivattaisiin tästäkin. Jos jollakulla on tätä ollut niin kertoilkaahan jotain

Minäkin näitä idättelin viime keväänä. Hyvin itivät. Tiedä sitten mitä heille tällä hetkellä kuuluu.Sen paremmin ei tullut perehdyttyä heidän hoitoonsa tai kasvutapaan. Jostain vaan luin että pärjäävät Zone 5, joten iskin heidät kukkapenkkiin. Saapa nähdä keväällä onko heissä elämää. Ajattelin kyllä laittaa Kauppilasta yhden tilaukseen. Muistaakseni viime vuonna heillä yhden hinta taisi olla jossain 20-30€:n kiepeillä ja nyt alle 10€.

Kerrohan sitten keväämmällä näkyykö näitä vielä

Täällä sanotaan tämän selviävän USDA 4 vyöhykkeellä, joten mahdollisesti voisi meilläkin talvehtia.

Gardens North sanoo näin:

HIBISCUS moscheutos ssp. palustris

Native from Massachusets to North Carolina. Ovate to rounded leaves, often 3-lobed. Showy pink, rose or white mallow flowers, without a red band at the base. Prefers a moist situation in full sun. This species has shown exceptional hardiness over the years here, enduring at least a few winters to -40C or colder.
Germination Instructions: Seed requires sandpapering.

Juu, kyllä minä kerron jos heitä vielä jostain löytyy… Ongelmana vaan etten ole ihan varma mihin penkkiin ne istutin ja samaan paikkaan meni pari Hibiscus lasiocarpos taintakin

Hoh. Mitäs tälle nyt pitäisi tehdä? Sain taimitilauksen kylkiäisenä H.moscheutos-juurakon ja olen ihan ymmällä. Olen yrittänyt välttää kaikkea mikä yhtään viittaa hibiskukseen ja tälleen sit kävi…multiin kai pitäis iskeä mut kun ei oo mitään hajua onko tämä edes ulko- vai sisäkasvi.
eli pärjääkö talven ulkona vai pitääkö kyörätä syksyllä kellariin daalioitten kaveriksi??
Kokemuksia kellään?? jmi? auttakee

Vai kaksimetriseksi…HUI. Pakkauksen kuvassa on ihan sievä pikku ruukkukasvi…no mut kokeillaan. 
Ei se ota jos ei annakaan. 

Ne taimet ainakin jotka itse aikoinaan penkkiin iskin hävisivät sen siliän tien. Ei siis ainakaan 2-vyöhykkeellä selvinneet.

Tänä keväänä näyttää olevan tätä saatavilla taimina (Luna Pink Swirl) Suomen kamaralta.

Jättihibiskus "Luna Pink Swirl"

Edellisen viestin jättihibiskus kukkii nyt.

Tässä toisessa kukassa näkyvät ne swirl-kuviot paremmin :slight_smile:

Nostellaampas tätäkin ketjua…

Mitä kuuluu muiden jättihibeille? Viime loppukesästä ostin nimittäin omani viherpeukaloilta, ja nyt olen hieman huolissani siitä… sain ohjeet leikata sen lyhyeksi syksyn tullen, nyt toin sen alakertaan viileämmästä talvetuspaikasta, ja siinä ei tunnu olevan mitään elonmerkkejä :frowning:

Vai on näillekkin oma ketjunsa. Kylvin tänään uusiks, kun edellisestä erästä iti vaan 2kpl. Nimi tais olla jotakin Rose Mallow Giant Mix

Kyllä se tästä… Uusintakylvöistä iti kanssa vain 2.

Ihan huisisti kasvettu 3 kuukaudessa :smiley: ei hitto nauroin itekin

Nyt kasvetaan vauhdilla 

Eipä näy nuppuja (vieressä datura)

Jättihibiskus, phah!!! Minivihannespunkkiskus sanon minä

Millon jättihibiskus kannattaa kylvää, että kerkeis kukkia näin pohjoisessa? Pussissa lukee tammi-toukokuu… Melko haarukka.