Jättikarhunputki, Angelica gigas

Onko kellään tietoa Jättikarhunputken (ANGELICA gigas) ärhäkkyydestä? Sellaisen siemeniä on myynnissä joillain puutarhaliikkeillä, ja mehän tiedämme miten aikanaan komeaksi koristekasviksi tarkoitetun Kaukasianjättiputken kanssa on käynyt..:

http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=88211

Onko kellään tietoa Jättikarhunputkesta Suomen oloista monen vuoden ajalta?

Täällä asti siemenet eivät ehdi edes joka vuosi kypsyä -jos ehtivät niin se siementaimien runsaus seuraavana vuonna on ainoa mikä ko kasvissa on vaarallista.

ElokuunSylvesteri, kuukkeloin tätä jättikarhunputkea tuossa kun jouduin etsimään viestillesi oikean paikan, ja sen lyhyen katsauksen perusteella jäin siihen uskoon ettei se ole vaarallinen kasvi. Asiasta toiseen, laitoin sinulle tuossa myös privaattiviestin tulemaan, katsopa postiasi :slight_smile:

Ok kiitos tiedosta. Itse aion tyytyä perhosten houkuttelussa kuitenkin kotimaiseen tavalliseen karhunputkeen. Mutta hyvä tietää että myynnissä olevat siemenet ovat turvallista tavaraa… :slight_smile:

Täällä on näköjään käyty tällainenkin keskustelu. Mulla on ollut Angelica gigas viitisen vuotta. Sehän on 2 - vuotinen, joten, kun en ole riittävästi huolehtinut , en ole joka vuosi voinut nauttia sen kauniista kukasta. Siemeniä tulee suuret määrät, mutta ei ainakaan täällä kuutosvyöhykkeellä ole pelkoa kasvin ryöstäytymisestä. Se on ollut vähän niinkuin "konjakkikasvi" pihassani harvinaisuutensa vuoksi. Tässäpä jonkinlainen kuvakin.

tuo on kyllä komea!

Karhunputket (Angelica sp.) ei tosiaan ole pahoja leviämään, ei tämäkään vaikka tämän voisi nimen perusteella sekoittaa jättiputkiin (Heracleum sp.). Selvitin tuon asian perusteellisesti ennenkuin niitä takapihalle kylvin. Jättikarhunputki on yksi parhaimmista hyönteiskasveista, joskin kiinnostaa enemmän kuoriaisia ja kukkakärpäsiä kuin perhosia.

Mutta mikäli jollain olisi kuvakokoelmissa lajin taimen kuva, niin voisitteko laittaa tänne? Netistä en ole löytänyt ja tekstikuvausten perusteella muistuttaa epäilyttävästi koiranputkea… Tuolle olisi hyvä saada varmistus, itse olen todennäköisesti jo vahingossa ne kitkenyt jos ovat samanlaisia.

Zaltys,(vaikka huomaan että viesti onkin vanha, niin vastaan jatkoa ajatellen) ikävä kyllä nämä putket muistuttavat taimina toisiaan.

Eniten tämän karhuputken ekan vuoden lehdet muistuttaa ikivihokkia vuohenputkea. Ainakin minun silmääni.

Tummanpunainen Agelica gias on, paitsi komea puutarhakasvi kuten aikaisemmassa kuvassa näkee, myös hyödyllinen pieneläimille. Kelpaa mm. ritariperhosen toukalle, joka varmasti on toivottu vieras jokaisessa puutarhassa.

Tämmöiseen ihanuuteen törmäsin Mikkelinpuistossa. Aivan ihana.

Suhtaudun epäillen noihin kovasti siementäviin, eihän jättipalsamistakaan pitänyt harmia olla. Olen saanut sen kuolemaan tontilta, jos ei sitten siemenet säily montaa vuotta maassa.

Minullakin on jättikarhunputki toista vuotta, mutta vieläkään ei kukkaa näy. Kovasti odotan.Uskoisin että jättikarhunputki ei ryöstäydy, jos se nyt vähänkään elelee niinkuin sukulaisensa karhunputki.

Ai vitsi, tuo tumma kaunotar Kurpan kuvassa muistuttaa sitä, jonka siemenet eivät ole mulla ekassa kylmäkäsittelyssä itäneet…no, ensi kevättä odotellessa.

Kylvin kolmisen vuotta sitten tavan angelikaa ja tätä gigasia samaan aikaan (loppusyksyllä) ja samalla tavoin (tomaattirasioihin maan päälle). Archangelicat itivät hyvin, gigasista ei tullut yhtään tainta. Eiks se tartte kylmäkäsittelyä ollenkaan vai pitääkö se kylvää huhtikuulla, että saa pikkuisin kylmää? Vai mikä sen juttu on?

Mäkään en ole saanut itämään, maaliskuussa viileälle terassille normaaliin tapaan…

Itse ostin myös pari vuotta sitten siemeniä jotka eivät itäneet. Viime vuonna ostin sitten kasvin, josta sain tuoreita siemeniä. Kylmäkäsittelyn jälkeen itivät oikein hyvin (talven kylämässä varastossa, maaliskuussa ruukkun ulos ja lunta päälle). Se on siis helppo siemenestä, mutta pitäisikö siemenet olla tuoreita? Sama juttu on ollut esim. alppipiikkiputken kanssa.

Nyt kun muistelen, on myös väinönputki ollut vähän kranttu siementen tuoreudesta. Kaupan siement ei näköjään sitä välttämättä ole. Jos sulla on tai tulossa tuoretta siementä, et haluais lähettää muutamaa? Vastineesta saisit itse päättää.

Miten paljon tilaa jättikarhunputki vie vaakasuunnassa maan tasalla -> n. polven korkeuteen? Tekeekö se siis ison lehtiruusukkeen, joka mahdollisesti peittäisi ympärillä olevat kasvit?

Kertakaikkiaan upea kasvi, mutta kaksivuotisuus mietityttää. Jos en saisikaan uusia taimia nousemaan, jäisikö penkkiin taas iso aukko täytettäväksi? Tästä sanotaan, ettei ole yhtä kova siementämään kuin muuta samansukuiset.

Siemeniä varmaan tulee enemmän kuin itse tarvitsen (neljä kukkii tänä vuonna). Viime kesänä otin vain yhden kukan siemenet talteen. Niistä nousi kai jotain 50-100 pikkutainta, josta koulin talteen n. 20. Tästä voi ehkä päätellä että tuoreista siemenistä saa takuuvarmasti uusia taimia. Kasvin äärimitat vaakasuunnassa lähenee kyllä 50cm, mutta ei se eritysen peittävä ole. Muut kasvit voi laittaa varsin lehelle, ja kannattaakin. Kukkahan siinä se ihailun aihe on, ei lehdet. Yritän pistää jotian esimerkkikuvia hieman myöhemmin…

Jos on huolissaan kasvin leviemisestä, niin voihan siitä aina napsia kukkkiineet kukat pois… Puutarhamme kolme punaista lupiinia saavat sellaisen hoidon, eikä näytä leviävän :slight_smile:

Noita punaisen siemeniä meinasin pistää tilaukseen. Ihana!