(Perennat)
Tarttui tänään poimulehden juurakot mukaan kauppareisulla. Onkos täällä kokeneita kasvattajia? Olisko vinkkejä istutuspaikasta, maaperästä tms.? Talvehtiiko hyvin?
(Perennat)
Tarttui tänään poimulehden juurakot mukaan kauppareisulla. Onkos täällä kokeneita kasvattajia? Olisko vinkkejä istutuspaikasta, maaperästä tms.? Talvehtiiko hyvin?
Omalla kokemuksellani sanoisin, että kasvaa missä vaan, mutta kukinta on parasta paikassa, missä saa aurinkoa ainakin osan päivästä. Ja talvehtii hyvin täällä nelosella ainakin ja näyttää kestävän pakkastakin, kun ennätti alkaa kasvamaan silloin lämpimillä ja on terhakka edelleen...
Lisään kyllä tuohon omaan kokemukseen, että en sitä ole yrittänytkään ihan kuivaan, vähämultaiseen paikkaan, kun on tosiaan aika jätti - juuriltaankin Mutta kestää se silti kuivuuttakin, mikä tuli todettua ruukkukasvatuksessa - ei kyllä sitten kukkinut
Ajattelin sen istuttaa kotikonnuille johonkin pellon nurkkaan tms. (äitin kukkapenkit on jo ihan täynnä) odottamaan ensi kesää, jolloi sitä tarvitaan kukka-asetelmiin. Meillä on savinen maa, mutta googlaamalla selvis, että kasvi pärjää siinäkin.
Miulla on pari jättipoimulehden taimea aurinkoisessa penkissä. Siirsin ne siihen vasta syksyllä. Penkkiin paistaa aurinko melkein koko päivän. Nyt vähän jännään, että miten ne siinä pärjäävät. Jännityksellä jään odottamaan. Toivottavasti ne kylväisivät paljon siementaimia.... nätti kasvi!
Poimulehti on tosiaan nätti, kun alkuun pääsee niin siememiä riittää ja sitä odotellessa voi ottaa tyvipistokkaita ja tökkiä kosteaan multaan, juurtuu niistä. Kasvaa englantilaisessa puutarhassani reunuskasvina (tuolla verkon alla on puutarhamansikat kukkapenkin sisällä, rastaille ei ole mikään salaista)
Jättipoimulehti on yksi lemppareista, sitä siirrän seuraavaksi metsäpuutarhaan kuunliljojen kanssa. Viime viikolla, kun oli leudot ilmat, kaivoin pikkiriikkisiä taimia ylös ja pistin kasvamaan, nyt jo ensimmäiset lehtiparit valmiina:)
Kylväytyykö poimulehti hyvin?? Taidan kokeilla noita latvapistokkaita...
Tyvipistokkaita käytän, siitä kasvin tyveltä, sivusta kasvavia versoja tökin multaan. Kylväminen oli jotenkin outoa, parit siemenet hankin eikä mitään tullut. taitaa vaatia kylmäkäsittelyn tai ainakin kuivuu helposti siementaimia, ei sitten tapeta janoon. sitten kun onnistui niin kyllä nöyrästi ja iloisesti kasvaa.
Samoin olen tehnyt kuin valtsukin. Vähän isommasta jättipoimulehden mättäästä otetaan siis sivuilta sieltä täältä tiukasti nyhtäisten uusia alkuja, jotka juurtuvat melkoisen helposti, kun istuttaa ne kunnolla maalla tukien ja kuivalla kelillä auttaa kastellen.
Kasvustot kannattaa aika ajoin kyllä jakaa, mutta jos tarkkaan katsoo, niin niitä pikku kylväytyneitä taimia on yltympäriinsä:)
Jättipoimulehden pitäisi olla sellainen kasvi, joka kylväytyy helposti, mutta en ole saanut kuin yhden siementaimen omistani monen monen vuoden aikana. Tyvipistokkaista lisääminen on sekä helppoa että nopeaa. Siementaimi kasvaa todella hitaasti.
Minkälainen poimulehti kasvaa, jos siirtää luonnosta lannoitettuun maahan. Onko kellään kokemusta? meilläpäin kun se kasvaa pitkin ojanvarsia ja nurmikon seassa. Nurtsilla lehdet ovat kyllä tosi pikkaset
Metsätähti, tuosta on joskus aiemmin keskusteltu - muistaakseni ei tule kovin jätti eikä edes aina menesty kovin hyvin…
Viime syksynä kaivelin tienvarresta kolme luonnonvaraista poimulehti puskaa ja ostin myös samanverran noita puutarha versioita.
Nyt niitä ei vielä ainakaan pysy erottamaan toisistaan paitsi että ne luonnonlajit ovat lähteneet reippaampaan kasvuun.
Katsotaan sitten jatkossa , miten käy , hevonpeetä molemmille aion tarjoilla. En kyllä keksi mitään syytä mikseivät molemmat voisi menestyä, eihän se mikään ronkeli laji mielestäni ole.
Minulla luonnosta siirretyt poimulehdet kukoistavat paremmin kuin muka hieno jättipoimulehti jota vaivaa joka kesä joku härmä. Yhteenkin penkireunaan siirsin pieniä poimulehtiä reunakasveiksi metsästä, niin eikös ne tänä keväänä ole paremmassa maassa kasvaneet jo melkoisiksi puskiksi. Tykkään tosi kovasti.
Sama huomattu täällä. Luonnonvarainen on jo reipas puska ja ostetussa versiossa pari lehteä
Minulla on sekä ostettua, että luonnosta otettua poimulehteä. Jossain vaiheessaa ne ovat kyllä olleet eri paikoissa, mutta niitä on siirrelty monta kertaa ja iloisesti sekoittuneet. Ainakaan minä en eroita kumpi on kumpi. Riippuu kyllä kasvupaikastakin lehden koko.
Katsoinkin tuolta vanhan pentin puolelta, ja useimmat olivat sitä mieltä että luonnonvarainen menestyy hyvin! Minulle jäi mieleen vain se yksittäinen huono kokemus. *lähtee itsekin kaivelemaan*
Minä olen nurmikolla kasvaneita poimulehtiä siirtänyt penkkien reunaan. Ne ovat pysyneet hyvin matalina, 10 - 15 cm korkuisina. Poimulehtiä on varmasti useaa lajiketta, saattavat käyttäytyä eri lailla.