Jättipoimulehti, Alchemilla mollis

Pomulehtilajeja on Suomessa tosiaan aika monta, vaikkakin monet muistuttaa aika läheisesti toisiaan (poimulehti lisääntyy apomiktisesti kuten esim. voikukka = siemenistä ilman hedelmöitystä)

Minulla on penkissäni sekä jättipoimulehteä että itsekseen tullutta luonnon poimulehteä, suurin ero on minusta kukinnassa jättipoimulehden eduksi.

Merlin, minäkin olen joskus ajatellut, että onkohan niitä eri lajeja. Joskus on myös, että tietyllä paikalla ei joku vaan menesty.

Minun piti mennä myös tutkimaan omia poimulehtiäni. Niissä on kyllä eroa lehtienkin muodossa. Tällä hetkellä kasvavat ihan samma tahtia, joten koosta ei voi sanoa vielä mitään.

Terävämpi lehtisessä oli kyllä paljon kukan alkuja, mitä pyöreämi lehtisessä ei taas ollut.

Minä en tiedä omaa ostolajiani, ei kuitenkaan jätti-sellainen, vai onkohan? Täytyy tutkia omia ja niiden lehtien muotoa. Nyt keväällä on monta pientä alkua emotaimen lähellä. Vihreitä ja elinvoimaisia. kasvava kasviSaivat heti siirron muualle. Ihmettelin, että siementää ja tekee näitä alkuja. Mutta jätänkin kaikki kukkavarret syksyllä törröttämään ja siistin vasta aikaisin keväällä.

Tässä luonnonvarainen itsekseen ilmestynyt. Melkein täydessä varjossa ja olemattomassa maassa kasvaa.

Nuppujakin on

Sitten ostoversio

Lehtien muodossa näissäkin eroja kyllä.

Tässä luonnon omaa poimulehteä, jota en ole kylläkään oppinut vielä perennana arvostamaan, opinkohan? Meillä on tätä rikkaruohona pihan joka kolkka täynnä, ihan joka paikka. Katselin taimistolla jättiperennan pienen pieniä alkuja purkeissaan ja hymyilin, hinta oli korkea ja minulla nämä luonnon omat ovat multavassa maassa paljon isompilehtisiä kuin ne purkeissa myytävät. Eilenkin meni neliökaupalla tätä maanmöyhintäkoneen alle silpuksi.

Olen siirtänyt nurmikolta poimulehteä kukkapenkkiin ja nytkin kukkivat. Ja täytyy sanoa, että oikein ostettu jättipoimuehti on pienempi kuin ne luonnonlapset.

Olen ostanut nämä jättipoimulehdet VP:n tarjouksesta juurakoina muutama vuosi sitten (muistaakseni 10 kpl 6 €). Tässä ovat ensimmäistä kesää toisesta paikasta siirrettynä, joten eivät ihan rehevimmillään. En ole koskaan tavannut luonnonvaraisena isompia. Eikö niitä täällä susirajan takana kasva? Kuva on muuten viime kesältä, vielä ei näy edes nuppuja, mutta lehdistyö on tuuhea.

Eilen koiran ulkoilutuslenkillä huomasin soraisella ojanpenkalla jättipoimulehtiä vaikka kuinka monta tainta, isoja ja pieniä. En usko, että voisivat olla luonnonvaraisia, sen verran kookkaita olivat. Päivänä jonakin hipsin lapioni kanssa siihen tienvarteen.

Sateen jälkeen…Photobucket

Sateen jälkeen tämäkin - aika leveän kanttausreunan yli makaa hän nyt ruohikolla…

Photobucket

Jättipoimulehden tunnistaa helposti luonnonkasvista, kun koettaa lehtiä. Jättipoimulehden lehdethän ovat ihan pehmeät.

Trekooli, tässä sinulle näyte ihan luonnonvaraisesta poimulehdestä, osaavat nekin isoksi kasvaa :)

No tuon kokoisia ne olivat. Olen vaan tottunut, että luonnonvaraiset ovat puolen pienempiä, kasvoivat ne missä hyvänsä. Oletko belgi havainnut mitään sanottavaa eroa.

Minäkin olen tässä ihmetellyt kokoeroja ja mietin, että oliohan pihan edellisellä omistjalla jättiversio tuolla rinteessä, kun niin isolehtisen sieltä pusikosta löysin. Olen reunustanut syreenin alustaa poimulehtirivistöllä.

Minä ihmettelin kanssa alkukesästä miten eroittaa luonnossa kasvavan ja ostetun poimulehden. Nyt ne erottaa selvästi kasvutavaltaan. "Villi kukki aikaisin kesällä ja jää huomattavasti matalammaksi. Viljelty kukkii pitempään ja tulee korkeammaksi.

Minun pitäisi tehdä kaksipuolinen kujanne n. 80 m pitkä

ja ajattelin vuorotellen jättipoimulehteä ja loistokurjenpolvea.

Mitenköhän onnistuisi edullisimmin? Siemenistäkö?

Mistä niitä saisin?

Loistokurjenpolven siemeniä ainakin saat tilattua monesta paikasta kun laitat googlen hakusanoiksi: loistokurjenpolvi + siemen.

Sama homma jättipoimulehti + siemen.

Varmaan edullisimmaksi tulee sinun tapauksessa siemenistä kun pitää täyttää 80 metriä. Tietenkin voit aluksi kasvattaa siemenistä osan, ja kun ne vähän kasvavat niin jakaa, ja täyttää jakotaimilla osan matkasta.

Jättipoimulehden lisäys siemenestä onnistuu toki helposti, loistokurjenpolven (jos tarkoitetaan tuota Geranium ''Johnsons Blue'' ) siemeniä lienee vaikea löytää tai jos löytää, ne ovat jotain muuta. Eikös tuo ole steriili risteymä?