Mun tietojen mukaan “Johnsons Blue” on steriili.
Muutamia vuosia takaperin tein rivi tuota poimulehti-kurjenpolviyhdistelmää. Tässä kuvassa, vaikka onkin huono, pitäis olla juuri tuo lajike 'Johnsson's Blue'. Mutta tein sen virheen, että jätin liian pienen tilan kurjenpolvelle. Kohta tuo poimulehti sysää sen syrjään kokonaan. Pitäis uusia koko rivi.
Muuten, suuri ero luonnon ja jättipoumulehdellä on se, että edellinen homehtuu herkästi, mutta jätti pysyy syksyyn saakka freesinä.
jättipoimulehti, puutarhan peruskasveja
Onpa kaunis!
(Syvä huokaus) …ihana
Nyt minäkin haaveilen sellaisesta pitkästä piiiitkästä poimulehtipenkistä Eli poimulehti reunustaisi penkkiä ja taustalla voisi juuri olla jotain kaunista kurjenpolvea jne. Sopisikohan pionitkin tauastalle? Penkki olisi noin 10-15 metriä eli montako poimulehden taimea pitäisi metrille laittaa? Myöhemmin voisin toki niitä jakaa ja täyttää aukkokohtia.
En laittaisi pionien taakse,ovat kohta valtaamassa pionin herkät juuret.
Alkuun kannattaa laittaa tieheään,jos haluaa vain yhtä sorttia kasvavan? Myöhemmin voit jakaa niitä siitä huoletta. Aika pitkä penkki?en osaa taimien määrää sanoa?
Leviääkö ne poimulehdet ihan valtoimenaan, vaikka jättäisi pionien ja poimulehtien väliin yli metrin tilaa? Mikä sopisi pionin kaveriksi?
Leviää ja ei leviää,riippuu paljolti maan laadustakin kuinka siemenet siinä itävät. Itelläni on pionien kanssa aina ollut vain narsisseja ja peiniä sipulikukkia,niiden lehdet jäävät hyvin kukkimisen jäkeen pionien alle,jossa sitten kuihuvat aikanaan. On varmaan muitakin ihania perennoja ja yv. kukkia pionin seuraan. (katso mun pihakuvai sivu 2)
Ok! Ongelma on se kun tämä 10 metrin “penkki” on vielä täysin tyhjä. Olisin halunnut penkin reunaan sitä jättipoimulehteä ja sitten jotain kaunista kukkivaa ja koreampaa sinne poimulehden taakse väriä tuomaan. Paikka olisi suurimmaksi osaa päivää aurinkoinen ja hiekan sekainen maa. Maanparannusta siis täytyy tehdä.
Näitä sipulikukkia voisi toki myös laittaa kyseiseen penkkiin, niin olisi kaunista kevääksi.
Poimulehdelle täytyy varata leveähkö tila, mutta minulla ainakaan se ei ole levinnyt mitenkään hillittömästi, puska vain on tuuhettunut siinä paikallaan. Eli se ei tee juurivesoja kauas itsestään eikä edes siementaimia sinne tänne. Itse asiassa tuuheasta penkistä en ole löytänyt taimen taimenta, vaan sorapolulta muutaman siitä kohtaa missä jättipoimua on polun vieressä.
Minusta se kävisi oikein hienosti pionien kaveriksi, mutta olenkin vähän tällainen lue ohjeet ja tee sitten kuinkas itse lystäät -tyyppi eli pionit eivät ole erikseen omassa penkissään vaan juhlistamassa sekaistutuksia8)
Kevät tarjosi poimulehtiyllätyksen.
Marsuille kävin ulkoa etsimässä vihreätä, vain vuohenputkea on kasvanut mutta sillähän siitä pääsee kun syöttää marsuile. Voikukat on jo edellisinä vuosina näköjään syöty sukupuuttoon pihalta
Pensasmaan reunassa tapasin tosi pontevia poimulehtiä, kukkavarsikin on näköjään talvehtinut ja on kuin paksu mehupilli. Vieressä oli pari muutakin tainta.
Poimulehti taisi olla ensimmäisiä syyskylvökokeiluja muutama vuosi sitten, eikä itänyt yhtään tainta. Tuonne pellon reunaan tulee kipattua mullat.
Heippa kaikille.
Kävin tuossa tarkastamassa plantaasini ja taas jättipoimulehti rehottaa yli penkkien. Viime syksynä nyhdin ja kaivoin omasta mielestäni kaikki juurakot pois mutta väärässä olin!!! Sieltä niitä tötteröitä nousee taas. Millä minä pääsen niistä eroon? Kaikki atomispommia pienemmät vaihtoehdot on käyny mielessä.
Tuossa aikaisempia viestejä lukiessa joku oli laittanut niitä ruukkuihin, se tietysti olisi yksi vaihtoehto, mutta kun en oikein perusta koko kasvista, niin…
Miten muuten RoundUp?
^Kuulostaa siltä että poimis olisi hyvä korvike pensasmaan vuohenputkelle
Vuosia sitten jossain vanhassa puutarhan rikkis esittelyssä poimulehdestä sanottiin että on puutarhan kaikkein hankalampia rikkiksiä. Ei siihen aikaan kenellekään edes olisi tullut mieleen moista vapaaehtoisesti pihaansa istuttaa
En kyllä vertaisi jättipoimulehteä vuohenputkeen. Jättipoimulehden kanssa ei ole ollut mitään ohgelmia, mutta vuohenputkesta ei voi sanoa samaa...
No höh, täällä yksi joka rakastaa poimulehtiä. Toin pari vuotta sitten pihan perältä yhen kukkapenkin laitaan ihan tavallisia poimulehtiä ja ne ovat kasvaneet jopa paremmin kuin jättipoimulehti, ovat todella kauniita pikku puskia, aion tänä vuonna laittaa niitä muuallekin. Niin että vai rikkis..
Se oli ennen se nyt niitä on kaiveltu penkereiltä ja ihan rahalla ostettu kaupasta, maailma ja makuasiatkin muuttuvat. Nätti puska en vain tiedä miksi eivät oikein kukkineet viime kesänä jospa uusi lämmin kesä saisi ne vauhtiin