Jättiverbena, Verbena bonariensis

Jättiverbena, Verbena bonariensis, syn. Verbena patagonica

Perustan jättiverbenalle uuden ketjun, kun tästä ei näytä olleen puhetta tällä palstalla kuin tuolla kesäkukkien tunnistuspuolella (ja sielläkin paljolti minun yksinpuheluani). Vanhassa pentissä on jonkin verran keskustelua aiheesta. Kasvattaako kukaan muu tätä tänä vuonna?

Tämä on perenna, mutta ei talvehtine Suomessa, onko siis kesäkukkapalsta sopivin? Alan Titchmarsh luokittelee tämän How to -kirjassaan hämmentävästi kaksivuotiseksi, mutta kyllä tämä ehtii kukkaan kylvämisvuonna.

Korkeus n. 150 cm, yksivuotisena kasvatettaessa vie tilaa vain 15-20 senttiä, vanhemman yksilön leveys jopa n. 50 cm. Lisäys siemenistä tai talvehtineen/ talvetetun kasvin pistokkaista. Ohuet, jäykät varret eivät yleensä vaadi tukemista, ja niiden "näkymättömyyden" ansiosta kasvi sopii myös kukkapenkin etuosaan. Kukat näyttävät leijailevan ilmassa.

Esikasvattelin kolme ja kaksi kautta sitten ja viime alkukesällä nousi aivan itsekseen juuri sopivasti taimia. Tänä kesänä en ole nähnyt, viime syksynä lisäsin aika reilun kerroksen talvensuojaturvetta ja keväällä kompostia. Vaikuttaisi siltä, etteivät idä, jolleivat jää melko pintaan. Luonteikas kasvi, tykkään kovasti. Zibulilla oikein hyvä kuvakin siitä!

Kuva ei oikein tee oikeutta voimakkaan violetille värille, mutta siitä välittyy mielestäni se, miten kukinnot suorastaan hehkuvat iltahämärissä, sopivasti kasvojen korkeudella.

Tämä sopii mielestäni hyvin monenlaiseen puutarhaan cottage gardenista preeriatyyliin. [Näyttäkää minulle englantilainen puutarhaohjelma, jossa tätä ei ole.] Sointuu kauniisti esim. laventelin sävyihin tai pinkkeihin ruusuihin.

Tässä vielä pikkutaimia:

Yhden taimen löysin tänään, viisi-kuusi metriä siitä penkin osasta, jossa ovat kasvaneet 8 ).

zipuli,olisiko niitä taimia myytäväksi asti?tai sitten myöhemmin siemeniä???

Tämä kylväytyy minulla niin, että taimia pitää välillä kiskoa kaksin käsin pois (mutta kuten Merlin todistaa, ei tarvitse pelätä, että pohjolan ilmastossa aivan näin villiintyisivät ;-). Onneksi niillä on matalat juuret.

Nyt vaan en valitettavasti ehtisi postitella taimia, kun olen lähdössä viikkokausiksi kesälomalle lauantaina (ja laukut pakkaamatta!).

Siemeniä ei ole tallessa, mutta tarkoitus on kyllä syksyllä kerätä - niitä riittää! Aiemmin en ole tätä kerännyt, kun luonto on hoitanut kylvöt.

Veemusa kyseli tuolla toisaalla jättiverbenan kasvatuksesta. Tuolla vanhan penan puolella asiasta oli viestejä jonkin verran, mutta en onnistunut tekemään sinne linkkiä yrityksistä huolimatta. Toisaalta siitä oli se hyöty että jouduin ottamaan tietoja sieltä ylös ja kirjoittamaan ne nyt tänne - onhan se hyvä että ne on tässä heti nahtävillä.Tämän löysin:

Itää nopeasti parin viikon kylmäkäsittelyn jälkeen. Myynnissä olevat siemenet ovat esikäsiteltyjä joten niitä ei tarvitse kotona enää kylmäkäsitellä. Suositeltu kylvöajankohta on vkolla 9, mutta vkolla 3 kylvetyt siemenet kuulemma tekevät paremmat kasvit mikäli on viileä ja valoisa esikasvatuspaikka.

(vanhan penan koristekasvipalstalla lisää juttua)

Kiitos Nuu:)

ja tässä kuitenkin vielä linkki vanhalle puolelle, jos joku tahtoisi lukea koko ketjun http://puutarha.net/keskustelu/keskustelu.asp?id=12930

Kaivoin esiin vanhan ostosiemenpussini, mutten valitettavasti ollut merkinnyt siihen kylvöaikaa. Tuskinpa kuitenkaan ennen maaliskuuta olen kylvänyt. Itse kerätyt kannattaa tosiaan varmaan kuitenkin laittaa jo nyt kylmäkäsittelyyn.

Sain ensimmäisistä kylvöistäni peräti neljä hentoa surkeaa taimea, joten olin aluksi vähän pettynyt tulokseen. Mutta sen jälkeen ei todella ole tarvinnut siemenistä sisällä kasvattaa, kun tässä ilmastossa se talvehtii ulkona ja kylväytyy runsaasti. (Leikkasin syksyllä aika paljon kuihtuvia kukintoja pois hillitäkseni vähän kylväytymistä, vaikka kasvi olisikin kaunis talventörröttäjä. Siemeniä kuitenkin kypsyy ja varisee jo siinä vaiheessa, kun kasvi on vielä täydessä kukoistuksessa.)

Kuten joku tuossa vanhan puolen ketjussa, talvettaisin myös Suomen oloissa juurakoita sisällä, jotta saisin kukkia enemmän ja aikaisemmin.

Tässä vielä tällainen talvehtinut yksilö viime kesältä. [ja iesterille hölöä]

Voi pahus, nyt vasta huomasin, että olen ilmeisesti auttamattomasti myöhässä tämän jättiverbenan kanssa? En ole vienyt kylmäkäsittelyynkään vielä…pah.

Minulla ei ole aavistusta, miten kauan noiden siementen pitäisi olla kylmässä. Mutta ainahan kannattaa yrittää, helmikuuhan nyt vasta on… pussista riittänee useampiin erilaisiin kylvökokeiluihin!

Olit laittanut niin anteliaalla kädellä siemeniä, että jos ne kaikki itäisi, niin niilllä täyttäisi jo pienen pellon.

Alan tekemään kokeiluerän 1.......

Moonis, en mielestäni ole kylmäkäsitellyt ja helposti itää tavallisessa kylvömullassa tavallisessa lämpötilassa (meillä khh on 16 - 18-asteinen). Et varmaankaan ole myöhässä, sillä minulla kylvääntyy nyt itsestään ja ehtii jotakuinkin kukkia. Jos saat hiukan etumatkaa, niin ehtii paremmin kukkia.

Kiitos Merlin lisätiedosta. Olisi todella ihanaa, jos se ehtisi kukkia.

Jättiverbena aloittelee. Onko kukaan saanut tätä itämään "minun" siemenistäni?

Kylmä talvi koitui muutaman vanhemman yksilön kohtaloksi, mutta pikkutaimia nousee joka paikasta.

Kukkien violettia on vaikea saada tallennettua, ne näyttävät kuvassa lähes valkoisilta.

Mulla ainakin iti hyvin! Tosin unohdin ne ja kylvin pienen osan kokeeksi, mutta auttamatta liian myöhään. Ne on nyt n. 10 cm korkeita.

Minulla kävi näin. Laitoin siemenet purkkiin silloin helmikuun loppupuolella. Ei näkynyt kuukauteen mitään, ei yhtään mitään. Turhautuneena kylvin toiset siemenet. No, tietenkin kävi niin kuin varmaan arvaatte; sieltähän ne nousivat sitten uusien kasvien kanssa.

Samoin kuin pärskiksellä, ovat noin 10 senttisiä, tuskin ehtivät kukkia, mutta siemenet ainakin itivät=)