Jättiverbena, Verbena bonariensis

Ne venyvät pituutta tosi nopeasti tähän aikaan vuodesta, metrin kuukaudessa, ainakin nuo itsekylväytyneet. Toivottavasti saatte kukkia!

Täällä myös on samaa kokoluokkaa. Zipulin siemenistä itäneet.

Mitenkä mä nyt vasta honasin tämän ketjun. Olen ajat sitten ihallut tuota jättiverbenaa luettuani siitä yhdestä englantilaisesta puutarhalehdestä. Jostakin täytyis siemeniä saada ensi kevääksi. Olen pitänyt ilman muuta selvänä, että se ei kerkiä ainakaan täällä Lapissa kukkimaan. Mutta eihän se siltä näköjään vaikuta.

Vähän vastaava on sinitähtönen pitkävartisena. Ei se nyt korkeudeltaan tuon verbenan veroinen kylläkään ole. Ihmettelen vain, miksi puutarhat eivät kasvata sitä myyntiin. Olen sitä jonakin vuonna kasvattanut kyllä itse.

Onko kukaan yrittänyt talvettaa jättiverbenaa esim. kellarissa tai muulla tavoin? Kokemuksia?

Ei vielä, mutta ensi talvena yritän. Mietin juuri samaa, pistäisikö sen kosteaan kellariin vai valaistuun talvetuspaikkaan? Ehkä jälkimmäiseen, koska se on yksi hienoimmista kasveista.

Nimi jättiverbena kyllä huvittaa, koska se on tuottanut ahtaassa kukkapenkissä vain pari pienen pientä kukkaa.

Kiitos, Peltomyyrä! Minun täytyy tyytyä pimeään kellariin, mutta aion yrittää. Minun verbenani ovat kyllä nimensä veroisia, n. kaksimetrisiä ja täynnään kukkia. Ostin keväällä Raumaltta 3 terhakkaa taimea, joten ansio ei ikävä kyllä ole minun.

Mun taimeni oli tavallinen pieni laiheliini ja tuontitavaraa, mutta ei sekään huono ollut vaan yritti kukkia. Ensimmäinen nuppu homehtui ja toinen meni poikki, ja lisäksi kasvin lehdet ovat niin matalat että se olisi pitänyt laittaa aivan eturiviin. Nyt isommat jyräsivät sen täysin!

No taas oppi jotain uutta.

Meillä oli viime talvena jättiverbenat talouskellarissa ja ihan hyvin säilyivät pimeässä lyhyeksi leikattuina.

Kesäloman poissaolon jälkeen taas kitken kourakaupalla jättiverbenaa. Menin aiemmin kesällä levittämään penkkeihin katteeksi avokehikossa muhinutta kompostia, joka tietenkin oli täynnä verbenan siemeniä. Nyt penkit puskevat metristä tainta ylivuotisten sekä keväällä itäneiden, nyt jo pitkään kukkineiden jättisten seuraksi. Onneksi juuret ovat matalat ja irtoavat kevyellä nykäisyllä ilman työkaluja.

minulla ei talvehtinut jättiverbenat sisällä eikä ulkona!tänään huomasin kukkivan jättiverbenan keskellä autojen peruutuspaikkaa!on ihme että ei ole jäänyt autonpyörän alle!eikä siinä ole yhtään multaa.pelkkää hiekkaa!

Ja minä ihmeekseni löysin jättiverbenan kukkapenkistäni täällä 6-vyöhykkeellä! Viime kesänä istutin.

MoonRiver, onko ehtinyt siellä kuutosella kukkaan myös? Siementaimiko - ei kai sentään talvehtinut yksilö?

iesteri, peukkua tuolle karkulaiselle siis, ei talvehtimattomuudelle. Eipä jättis tosiaan maalta paljoa vaadi.

Ei ehtinyt kukkaan. En tiedä yhtään onko siementaimi vai talvehtinut yksilö. Samasta penkistä bongasin, missä sitä oli viime kesänä.

Harmi jos ei ehdi kukkaan edes tällaisena kuumana kesänä. Siementaimessa on yleensä vain yksi kukkavarsi, talvehtineessa useampi.

Ostin alesta perennana 3 kpl Tarhaverbena?! luki lapussa V.bonariensis

nimen alla.Se ei siis oikein talvehdikaan täällä, taidan laittaa silti kokeeks maahan ne kaikki huomenna.Ja vaikka peitellä hyvin lehdillä.

Tarhaverbenahan taitaa olla kesäkukka, joten toivottavasti sentään tuo lattarinimi on oikein. Laita maahan, eihän sitä koskaan tiedä vaikka talvehtisikin, mutta talveta yksi vaikka jossain autotallin nurkassa jos voit. Keväällä siitä saisi varmaan pari pistokastakin.

Joo, kun googlasin tarhaverbenaa tuli just niitä kesäkukan kuvia mutta tää on korkea ja violetti, niissä oli kuihtuneehkot kukat vielä jäljellä.Täytyypä yhdelle koettaa jokin sisätalvipaikka löytää.

Me olemme jo useamman talven saaneet säilytettyä jättiverbenan talouskellarissa muiden talvetettavien kukkien kanssa.

No olinhan jo edellisellä sivulla sanonutkin sen. :wink:

Tässä kukintaa tältä kesältä.
Verbena bonariensis & Stipa gigantea

Teenkin niin että istutan yhden maahan ja laitan kaksi talvetukseen.

Muistinkin siellä rautiassa että joku iso verbena ei kestä talvea mutta en saanut päähäni sitä nimeä, toivoin että tää olis joku muu, kestävä, kun kerran perennana myydään.Hinta ei ollut paha, 1,13 e kpl.

Toivottavasti olis jokin kestävä kanta, vuoden päästä ollaan viisaampia.

Ja se tarhaverbena, mielestäni sitä on täällä myyty pelkkänä verbenana, ja olisko joskus jossain ollut nimellä rautayrtti.