Jättiverbena, Verbena bonariensis

Onkos kellään onnistunut talvi maassa päin? Kew Gardenista ostetusta siemenpussista sain kolme tainta ja nyt arvon jätänkö talveksi maahan vai otanko sisätiloihin? Ehkä otan sitten yhden sisälle…

Kerran ovat taimet olleet aikaisin alkukesällä jo niin isoja, että luulin silloin kasvien talvehtineen. Mutta nyt jälkikäteen olen epävarma, oliko ne kuitenkin uusia siementaimia, sillä muina keväinä ovat selkeästi olleet aikaisempien siementämiä. Siementelee siis iloisesti itsekseen.

Kaupan siemenet tuntuvat itävän aika heikosti. Minä kun aloin tätä kymmenisen vuotta sitten kasvattaa, sain yhdestä pussillisesta neljä surkeaa tainta. Sitä seuraavana kesänä taimia olikin jo parikymmentä ja nykyään niitä nousisi liioittelematta tuhansia joka vuosi, ellei haraisi ja kitkisi.

Kyllä talvehtineen erottaa kun sellaisen näkee, tyvi on sen verran puutunut.

Mun piti viime syksynä laittaa 3:sta alesta perennana ostetusta ainakin yksi kokeeksi maahan, mutta talvi tuli pyytämättä ja yllätyksenä, joten talvetin kaupan ruukut sisällä, yks selvisi, muut kuivu, niissä oli niin isot juuret.Kokeilin juurruttaa pistokkaita multapurkissa, aika helposti juurtuvat, laitan pikkutaimia talvehtiin sisälle jos tila sallii syksyllä.

Täytyy  kaivella muutama taimi autotalliin talveksi, kukkaan ehti vain muutama…

Näitä toivokkeja kun saisi leviämään itsekseen

harmillisen heikko talvehtija täällä suomessa… parhain ulkonäkö tulee kuin tuleekin vasta toisena vuonna…!!!

jokos jättiverbenat on väellä jo kylvetty? Miten käsittelette siemenet?

Annaw, ei ole kylvetty kun luotan kellariin ja viimevuotisiin, mutta viime vuonna sain parhaan itävyyden, kun tein, kuten Weibullsin siemenpussissa on ohjeena: “Voi olla vaikea saada itämään, pidä vuorotellen eri lämpötiloissa (0-18C tai jopa pakkasen puolella) muutamia päiviä kerrallaan. Voit joutua vaihtamaan lämpöä jopa kolme kertaa ennen kuin siemenet itävät”. Eli nostelin purkkia ahkerasti kylmään ulkoeteisen ja takaisin sisälle lämpimään.

Pelkällä kertakylmäkäsittelyllä en ole aiemmin saanut itämään, tuolla em keinolla 100% - sattumaa tai ei.

OO, onneksi meillä on suht kylmää sisällä, juuri tuossa lämpötila-alueella! HRRR:)

Kiitos neuvosta. Viimevuonna en tainnut saada ollenkaan taimia aikaiseksi.

Talvetin 3 joista 2 pienintä kuoli, isoin teki verson, joka taittui, katkaisin sen ja kokeilin kuinka vedessä tulisi juuret, hyvin tuli.

Noista edellisen viestin aluista sain näin hyvät verbenat, vaikea kuvattava, tämä on otettu pimeässä.

Tässä kärryssä ne on olleet koko kasvukauden minimaalisella hoidolla,väri ei tule kuvassa oikeuksiinsa.

hyvä kasvi… kukkii paljon ja on korka…väri hieno lilan sininen!

Parina päivänä niissä on ollut amiraaleja ja neitoperhosia, kärräsin sen niin että näen ikkunasta osan kukista.

Turhaan olen mennyt kameran kanssa, perhoset leuhtoo heti tiehensä.

Vielä nuo jaksaa kukkia. Pitänee nostaa juurakot talveksi suojaan pakkaselta. Kesäperhosia ei enää tällä viikolla ole näkynyt, vaikka ekan kuvan takana kukkii perhosmagneetti, valkoinen syyssyrikkä.

Tässä yläpuolella oli viime kesänä jättiverbenaa, oli kylväytynyt katteiden väliin, siitä saa hyvän talvetettavan.

Jee, jee, kaikki viisi juurakkoa ovat selvinneet talvetuksesta (daalioiden tapaan). Otin ne viikko sitten kellarista kun huomasin kolmen niistä vesoavan ja nyt näkyy elonmerkkejä kahdessa muussakin. Onnisti!

Mulla myös on jättiverbenat selvinneet talvetuksesta :slight_smile: uusia taimiakin on kasvamassa.