Millaisiin kylvöastioihin tämä jättiverbena kannattaa kylvää? Tuleeko korkeutta taimille nopeasti? Sitä ajatellen, ettei tarvitsisi montaa kertaa uudelleenistuttaa.
Taimet kehittyvät nopeasti, mutta viihtyminen on parempi kun juuristo ei missään vaiheessa ole liian kookkaassa ruukussa… uudelleen istutus tarvittaessa!
Minä kylvän jättiverbenat aina kaupan rypälerasioihin. Niissä niillä on tilaa kasvaa eikä tarvitse koulia. Kylvän ne niin harvaan että saavat kasvaa omassa rauhassaan siihen asti kunnes siirrän ne ulos penkkiin. Heti kun ovat itäneet niin siirrän ne viileään, autotallin ikkunalle. Se hillitsee kasvua ja näin niistä kasvaa jämäkät taimet.
Jaa, sitten kylvänkin ne rypälerasioihin, koska olin jo tuolla piharakennuksessa täyttämässä muutaman astian kylvömullalla, ja kaksi niistä on rypälerasioita! Odottavat vain homman loppuun asti hoitamista. Minusta rypälerasiat ovat käteviä taimikasvatusastioita: on pohjareiät, kansi ja ilma-aukot.
Eipä ole kukaan käynyt tässä ketjussa vähään aikaan. Sain kesän kasvattelun tuloksena vaivaiset kolme jättiverbenan tainta, jotka eivät ole mitään jättejä vaan muutamien senttien korkuisia taimia. Ne ovat nyt kukkamaassa, mutta mitä teen kun syksy/talvi tulee vastaan? Ne eivät kai toistaiseksi ole Suomessa perennoja? Vai onko jonkulla talvehtineet ulkona?
Olen saanut talvetettua neljä juurakkoa perunakellarissa jo muutaman talven yli. Itse kasvi jäätyy ensimmäisistä pakkasöistä, joten olen yleensä kiikuttanut ne juuri ennen pakkasia aluksi mökille suojaan. Myöhemmin ilmojen todella jäähdyttyä vien juurakot suojaan pakkaselta perunakellariin. Meinasin tappaa juurakot liikakastelulla talven aikana, mutta ne alkoivatkin lykätä kasvua juuri ennen juhannusta talvetussäkissään. Olin jo ns. luopunut toivosta. Istutin juurakot syviin muoviruukkuihin, joissa aion kasvin jatkossa talvettaa.
Tänä vuonna kasvu on ollut vaatimatonta. Kesäkuun kylmyys hidasti kasvua ja heinäkuun helteet toivat kuivuuden. Jättiverbenat alkoivat kukkia reilut viikko sitten muutamalla latvalla kukin. Korkeutta ei ole kertynyt reilua metriä enempää. Joku™ on aiemmin tässä säikeessä kertonut kasvin siementäneen ympärilleen, josta sitten nousee siementaimia seuraavana kesänä. Ite myllään penkin joka vuosi, joten tätä ihmettä en ole havainnut.
Melko aneemista on täälläkin jättiverbenojen kukinta tänä vuonna. Yleensä ovat tässä vaiheessa olleet jo hirmuiset puskat. Minä talvetan omat verbenat autotallissa ja onnistuu kyllä kunhan niitä ei kastele liikaa talven aikana. Mulla oli viime kesäiset verbenat siementäneet talven aikana autotallissa pasuunakukan juurelle ja nyt pasuunan kaverina kasvaa kaksi ihan hienoa jättiverbenaa jotka alkavat aivan näinä päivinä kukkimaan
No hyvä, aion tehdä kuten LeonM ja nostaa verbenat muoviseen ulkoruukkuun verstaaseen talveksi. Sinne ei tule pakkasta.
Tänä vuonna on Jättiverbenojen kylvö onnistunut hienosti ja taimia on tammikuun alun kylvöistä parikymmentä.
Mullakin on itänyt jättiverbenan siemenet, vaikka jo ehdin luulla ettei mitään tule. Pääsiäisenä ilmestyivät pintaan eli ovat hyvin pieniä vielä. Pidän niille peukkuja että saan niistä jopa kukkivia kasveja ensi kesänä! Mutta kukaan ei vielä tiedä, millainen kesä säiden suhteen tulee...
Kulunut kausi ei ollut jättiverbenalle kovinkaan menestyksekäs. Keväällä itäneet taimet eivät ehtineet lainkaan kukkia ja jäivät puolen metrin korkuisiksi viherkasveiksi istutusruukkuihinsa. Ainoa talvetettukin teki vain yhden varren. No, onneksi sentään edes se on kukkinut reilun kuukauden ajan. Uusia kukintojakin on tulossa, vaikka epäilen niiden avautumista. Dahliat ja ruusut jaksavat vielä kukkia, kun halla ei ole vielä ehtinyt vierailla.
Kannattaako jättiverbena kylmäkäsitellä? Ristiriitaista tietoa löytyy. No, muutama siemen lautalla ja muutama purkissa odottamassa jääkaappiin laittoa.
Olen muistaakseni pitänyt siemenruukkuja kostutettuina ensin päivän sisällä ja lykännyt sitten muutamaksi viikoksi pihalle. Siemenet ovat sen verran pieniä, etten ole sitä pölyä koskaan lautalle asetellut.
Kasvukaudella 2020 siementaimet ehtivät kukkia, mutta jäivät vajaan metrin korkuisiksi. Talvetetut kukkivat puolitoistametrisinä.
Kuvassa kukintaa 13.9.2020
Tykkään tästä kovasti, mutta mun siemenkasvatukset ei ole onnistuneet. Kaupan siemenistä ei itänurkkaan yksikään silloin kun viimeksi koitin. Ostan valmiit taimet lähipuutarhalta niin säästyy hermot.
Kylvetty tänään kahteen purkkiin, toinen purkeista päässee jääkaappiin ja toinen jää aluksi ainakin huoneenlämpöön, katsotaan miten käy. Jotensakin en luota hankikylvökykyihini.
Silloin ennen, kun noita siemenestä kasvattelin niin huomasin jo muutaman viikon kylmäkäsittelyn parvekkeella riittävän tasaisemman itämisen saamiseksi. Viimeiset vuodet olen talvettanut vanhoja juurakoita kellarissa ja saanut niistä aina kukkivia elokuusta alkaen. Vanha juurakko ei kuki yhtään sen aiemmin kuin siemenkylvöt.
Pari siementä itänyt ihan huoneenlämmössä, toivottavasti selviävät kesään.
Viime talvi kellarissa ei suosinut talvetuksia ja menetin loput vanhat juurakot. Mulla on muutama hippu vanhoja siemeniä jäljellä, joista sain kasvatettua uusia kukkia. Tällä kertaa en laittanut taimia maahan, vaan istutin ne ruukkuun, jonka siirrän liki kuivana talvetukseen kellarin kosteuteen.
Selvästi tuntuvat viihtyvän paremmin lämpöisessä ruukussa kuin kukkapenkissa. Korkeutta 1,5 metrin verran. Ovat kukkineet heinäkuun puolelta saakka.
Onnistuuko jättiverbenan siementen keräily?
Jättiverbena, Verbena bonariensis
Jättiverbena on komea ilmava kukka jota Suomessa kasvatetaan huonon talvehtimisen vuoksi yksivuotisena kesäkukkana. Taimien juurakot voi talvettaa viileässä.
Sen lilat kukat ovat pitkien, yli metrin pituisten varsien päässä. Lehdet ovat miekkamaiset ja tummanvihreät. Kukinta heinä-syyskuu.
Sitä voi kasvattaa itse siemenistä.