Koska olen asiaa selvitettyäni kallistumassa sille kannalle, että tämä pöheikköni (halkasija n. metri) onkin joulukaktus, laitan siitä vielä kuvat tällekin palstalle. Kuten marraskuunkaktus-palstalla (s. 156) kirjoitin, nykymuotoisilla joulukaktuksilla on mm. Wikipedian mukaan pientä sahalaitaa, vaikka oksat ovatkin yleismuodoltaan marraskuunkaktusta selvästi pyöreämmät. Tosin vasta kukinta tuo varmuuden asiaan, sillä erilaisia muunnoksia ja hybridejä on nykyään niin paljon.

Otin eilen yhdestä vanhasta rouvasta pistokkaita. Hänellä oli leveyttä yli puolitoista metriä, jos ei sitten kahta metriä. Ikää yli 50 vuotta. Paksut, puutuneet oksien tyvet, aivan mahtava kasvi. Ollut kesän ulkona ja vielä ei näkynyt nupun aiheita, mutta jos kukkii vasta talvella, ei kai sitten vielä pidäkään olla.
Lehtinivelet oli selvästi pienet verrattuna johonkin sekaristeymään, joka parhaillaan minulla tekee paljon nuppuja. Ja reunat oli kauniin pyöreämuotoiset, ei kulman kulmaa. Toivon näkeväni sen kukkivana vielä talvella.
Nyt vähän askarruttaa saanko pistokkaat juurtumaan. Laitoin ne hätäpäissäni vesilasiin. Laitanko kuitenkin multaan valojen alle vai mitä neuvoa tarjoaisitte??
Olen aina tökännyt pistokkaat suoraan multaan, ja hyvin ovat lähteneet kasvuun.
Kaktuksen pistokkaat kannattaa antaa olla kuiviltaan tovi mieluummin kun laittaa veteen.Ainakin minusta.
En ole mikään ekspertti tässä asiassa, mutta olen lukenut, että Schlumbergerat ym. kannattaa tökätä suoraan multaan. Niiden ei tarvitse edes kuivahtaa ennen sitä, toisin kuin aavikkokaktusten. Vesilasia en kyllä suosittelisi.
Minä olen kans laittanu suoraan multaan ja sitt lasipurkin päälle "kasvariksi". Tosi nopeesti juurtuu ja alkaa pukkaan juurta ylempääki varresta.
Ok, kiitos. Katson huomenna multavarantoni!
Annoin pois valkokukkaisen joulukaktukseni, koska sille ei ollut tilaa. Otin kuitenkin siitä pienen alun, ja tökkäsin multaan. Nyt se on innostunut kasvamaan, ja avaa vielä näköjään nupunkin kohtapuoliin 

Eikös tuo ole marraskuunkaktus eli Schlumbergera eikä joulukaktus, kun on sahalaitaiset lehdykät?
Kiitos tiedosta Meritähti. On mukava tietää kasvin oikea nimi
Eikös ole outoa, että se kukkii nyt, jos marraskuussa on sen kukkimisen aika.
kakapo, käy katsomassa Schlumbergera truncata -palstaa (s. 163-164). Siellä on kuvia mun lähes metrin kokoisesta marraskuunkaktuksesta, joka kukki marras-joulukuussa ja heti perään maalis-huhtikuussa. Tällä viikolla putosi pois viimeinen kukka. Eli kyllä ne kukkivat aika usein myös keväällä.
Mun joulukaktus teki SALAA yhden ainokaisen kukan… 

Niin onko se joulukaktus sellanen vähäsen aniliininpunaisin kukin kukkiva ja lehden reunat sileät vai onko sitä muitakin värejä. Näissä menee pikku pää ihan pyörälle kun mullakin on sekä valkoinen marraskuun kaktus että valkoinen pääsiäiskaktus. Kukissa niissä on ainakin vissi ero.
Jos jollain ois oikeasta joulukaktuksesta pistokasta antaa, niin saapi heittää viestillä. Sellaisesta vaaleanpunaisesta oisin erityisen innostunut. 
Vieläköhän ne kulkis postilla tälle syksylle? Meilläpäin ei ainakaan ole pakkasia tiedossa, kaktuksen luulis kestävän nämä lämpötilat jos kietaisee lämmikettä ympärille vai mitä olette mieltä?
Tämä pikkuinen kukkii täällä… 
Mutta kumpi mahtaa olla? Marraskuun tai Pääsiäiskaktus?
Purkissa lukee Schlumbergera weiss, Weihnahtskaktus - onko siihen luottamista?
Tette tuo on marraskuun kaktus. Minulla on samanväri kukkainen mutta isompi.
Bobbie… aivan! Arvasin että tämä kulkee väärällä
nimilapulla. Kiitos!![]()
Tette, nimilappu on sinänsä ihan oikein. Siinä lukee Schlumbergera valkoinen. Marraskuunkaktus on (Schlumbergera truncata) ja tuo on valkoinen versio siitä. Weihnachtskaktus tarkoittaa kai ennemminkin joulukaktusta, mutta en tiedä millä nimellä Saksassa marraskuunkaktusta kutsutaan ja myydäänhän niitä täälläkin ns. joulukaktuksina.
Tette; pääsiäiskaktuksen kukka on eri mallinen, tähtimäinen ei tollanen kerroksittainen pitkänomainen. Ei niissä kovin paljon eroja ole lehdistössä.
Vanhanaja helluntaikaktuksen (Hatiora rosea) haluaisin vielä joskus löytää mutta taitaa olla kiven alla. Se on niin söpö hempukka.
Tämä ei nyt ihan kuulu tähän osioon mutta jatkan kun laitoin. Kumpituo helluntaikaktus on hatiora vai rhipsalidopsis kun mun mielestäni siitä oli molempia nimityksiä.