Joulukaktus, Schlumbergera x buckleyi

Apua,kertokaa miksi joulukakaktus,samoin kuin marraskuunkaktus tiputtaa oksiaan/haarakkeitaan,Tykkään niistä,mutta nyt on neuvot tarpeen.Onko kastelussa vikaa? Liian märkiä ei pitäisi olla.Olivat kesän piihalla.

Marraskuunkaktukset kukkii,jotenkuten,joulukaktus taas on se murheenkryyni.Kukkimista en edes oottanut,mutta miten saan elämään eteenpäin.

Sama vika. Kaikki paitsi yksi pudottelevat oksiansa, ovat lerpallaan ja kaikin puolin huonovointisen näköisiä. Osa kukkii silti.

Minun marraskuunkaktukset ei tiputtele oksiaan mutta ei ne myöskään kuki,ei edes nuppuja.Luulisin silti että jossain vaiheessa ollut liikamärkyys voi aiheuttaa niiden oksien tiputtelua,ehkä.

En tajua näitä nykyajan kaktuksia.Ne ei kuki eikä kasva.Naapurin emännällä oli valtava joulukaktus,siis oikea vanhanajan kukka,oli puolimetriset varret,kukki kovasti,oli tuvan ikkunalla,melkein uunin kupeessa,sai valoa pitkään illalla,ei mitään pitkää yötä niinkuin suositellaan.Varretkin paksut kuin mikä.Tämä oli -70 lukua.Sitten muuttivat kirkolle,kukka jäi kylmään taloon,sain sen ,mutta oli ehtinyt jo saada kylmää liikaa.Kuoli pois.Olikohan niillä erilaiset sitkeät geenit.Sellaisen kun saisi jostain.

Minä muistan kans mummolla olleen komean joulukaktuksen ja siitä tais olla äiteellä pistokkasta kasvatettu vähän pienempi kasvi, jotka kukki talvisin komeasti.

Minä olen useamman taimen hankkinut näitä uusia, mutta en vaan saa niitä kukkimaan sen jälkeen kun ne kaupasta hankittaessa olleet nuput ja kukat on pudonneet ja yleensä saan koko kasvin tapettua parin vuoden sisällä.

Ennenmuinoin käytettiin vain hehkulamppuja, joiden valon aallonpituus ei ole kasveille optimaalista, oisko nykyisillä energiansäästölampuilla vaikutus tuohon sisäkasvien valojakson pituuteen?

Vain muutamia kukkia on tänä vuonna tässäkin joulukaktuksessa, vaikka kokoa kasvilla on paljon.

kuva

Voi kuinka komea.

Jatuuli, kuinka vanha toi on?

Jadetsu, tarkkaa ikää en osaa sanoa, mutta epäilen, että ikää on jo toistakymmentä vuotta. Olen saanut joulukaktuksen alun aikoinaan työkaverilta, joka oli omansa saanut äidiltään, eli vanhaa kantaa on.

Tässä hieman tuoreempi versio, mutta taitaa tälläkin olla ikää jo kymmenisen vuotta. Harmillisen vähän vain kukkia tänä vuonna.

kuva

Mullakaan ei kuki, mutta se on ekaa talvea. Kookas on, roikkuvat oksat tai lehtiäkö ne on, on yli puoli metriset. Sitten niitä tikkumaisia vihreitä kasvaa uusina osina, mitä ne on? Tuleeko niihin lehtiä?

Onkohan sulla, tarhaleidi, lehtikaktus? Niille on oma ketjunsa.

Onko niillä noita pitkiä osia? Muutoin lehtien perusteella on joulukaktus. Ja kukat punaiset entisen omistajan aikana oli. Ja samannäköinen kuin Jatuulin kuvassa.

Katselin lehtikaktuskeskustelusta kuvia. Niillä oli pidemmät lehdet kuin tällä mun ehkä-joulukaktuksella.

Lehtikaktus mulla on ja siinä on erilainen, isompi lehti. Mutta se on vasta nuori, viime keväästä lähtien juurutettu.

Panepa kuva näytille

Katselin tarkemmin ja kyllä ne lehdet onki aika pitkuloita. Ne kiertyy silleen, että nopeasti katsomalla näyttävät pikkulehdiltä. Ja olin verrannut marraskuun- vai joulukuun kaktusmielessä niitä enkä huomannut! Mikä viherpeukalo sitä luuleekaan olevansa :slight_smile:

Eli se on lehtikaktus. Kiitän ja kumarran tarkkasilmäisyydestä ja siirryn lehtikaktusosioon.

Nyt on kaktukset sekaisin. Joskus olen saanut täältä vanhanajan joulukaktuksen pistokkaan. Ja nyt on neljä ruukkua joissa se on, joko yhtenä tai kahtena kappaleena. Olen saattanut pistokkaan siitä kasvaessaan ottaa. Mukana näissä kai vielä kevätkaktusta? Eli ainakin kahta tai kolmea eri kaktusta neljässä ruukussa ja kaikki vallan sekaisin. Nyt tarvisin tunnistusapua, mikä/mitkä näistä on vanhaa joulukaktusta, mikä kevätkaktusta? Monet kerrat ovat muuttaneet, nimet hukannet ja joku saattaa olla toisensa pistokas :Whistling:

Eka

Toka

kolmas

neljäs

Kolmannessa kuvassa on ainakin joulukaktus…

Ylimmässä on joulukaktusta ja kevätkaktusta sekaisin, joulukaktus on kapeampi ja pidempi lehtinen kuin kevätkaktus…

Kakkonen ja nelonen taitaa olla kevätkaktusta.

Tästä on hyvä kattoa mikä on mitäki

http://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/9cbe6643-83c7-4abd-81d5-f970.jpg

Kilppu onpas tavattoman terveen ja elinvoimaisen näköisiä “kevät/pääsiäiskaktuksen” taimia. Kaunista.
Aivan erikoisen pyöreät lehdet tuossa kakkosessa. Viehättävä ilmiö. Neloskuvan yksilöllä on hiukan kolmiomaisempi tuo lehtimuoto. Hieno kokoelma kevätkaktuksiakin.
Mielestäni nuo kevätkaktukset ovat paljonkin ronkelimpia ja herkempiä hoidokkeja kuin vaikkapa marraskuun kaktukset. Pakko arvostaa suoritusta kun näkee noin moitteettoman hyvinvoivia yksilöitä. 

Olen muuten Suokukan tunnistusarvion kanssa samaa mieltä mutta lisäksi olin katsovinani että kolmoskuvassa Joulukaktuksessasi vaikuttaisi olevan mahdollisesti kahta erilaista Joulukaktus-tyyppiä. Eli se toinen on tuollainen suippo/kapea/pitempilehtisempi muoto. Se ei siis haittaa ollenkaan vaikka ovat yhdessä. Tuo on tilaratkaisultaan ihan järkevää, mutta jos joskus uusit kasveja, niin koita huolehtia säilyttää molemmat muodot jatkossakin.
Sinulla on siinä super/hyper perintökasvi. 

Kiitos Jadetsulle omastakin puolestani tuon valistuskuvan esiinkaivamisesta. Hyvää työtä!