Joulukaktus, Schlumbergera x buckleyi

Löysin Nummen Kasvihuoneilmiöstä suurikokoisia kaktuksia. Tuolla lilakukallisella on vaaleammat lehdet, saattaisiko se olla oikea joulukaktus? Tuo vasemmanpuolimmainen on enempi marraskuunkaktuksen kaltainen. Mitenköhän saan nämä nyt pidettyä, etten tapa niitä. Minulla on käynyt aikaisemmin kaktuksien kanssa aina sama juttu: alapuoli lehteä muuttuu harmahtavaksi, korkittuu ja lopuksi tulee ruskeita läikkiä. Ja ei kuitenkaan vaikuttaisi ötököitä olevan niiden ruskeiden näppyjen sisällä, kun olen yrittänyt niiden sisään katsoa. Ajattelin, että tämä on viimeinen kokeilu, jos ei onnnistu, en kyllä enää osta näitä!

kuva

Tällaisia täpliä minulla tulee lehtikaktuksiin (myös selenicereukset meni samasta syystä pilalle), kaikkiin, vuodesta toiseen. Ruskeat täplät valtaavat kasvin, varsi puutuu, kasvista tulee haalean vihreä, harmahtavan samea väriltään. Olen yrittänyt käsitellä täpliä torjunta-aineilla, laittanut pussiin ja myrkkyä josko joku ötökkä... en tajua miksi tämä tapahtuu. Nyt haluisin niin pitää nuo ihanat marraskaktukset hengissä :)

kuva

Molemmat näyttäisivät olevan marraskuunkaktuksia, koska lehdyköiden reunoissa on terävää sahataa.

Ostin viime marraskuussa tarjoustalosta samanlaiset kaktukset kuin Kuningattarella tuossa ylemmässä kuvassa, mutta niitä mainostettiin joulukaktuksina :smiley: Eivät sitten tainneet ollakaan.

Kaupoissa joulunaikaan myytävät kaktukset ovat poikkeuksetta kaikki marraskuunkaktuksia, mutta niitä myydän aina joulukaktuksen nimellä, koska kyseessä on joulusesonki. Tavalliselle ostajalle ne ovat tunnettuja joulukaktuksina, koska niitä myydään joulukukiksi. Se on siis ns. kansanomainen nimitys. Aitoja joulukaktuksia ei taida nykyään löytää kaupoista lainkaan (en ainakaan itse ole nähnyt).

Kuningatar tässä pari mieleeni juolahtavaa, kenties lehtivaurioon johtavaa asiaa. Täpliä voisi tulla vaikkapa jos, pitäisi marraskuun kaktuksia liian kuumassa ja paahteisessa paikassa. Jos, sumuttaisi auringon paisteessa. Tai, jos kastelelisi liikaa viileinä ajanjaksoina.  Tai kenties antaisi ylipäätään liikaa, tai liian väkevää lannoitusta.

Tosiaan varo nyt tuon kastelun kanssa. Näidenkään ei tarvi olla aina läpimärkiä vaan ne saavat kuivuakin. Erityisesti nyt lepoaikana. Älä ikinä lannoita kuivaan juuripaakkuun. Lannoita mieluummin liian pieniä määriä kuin liikaa. Jos nestemäisiä käytät, mittaa aina lannoite, älä hulauta. Tulee muuten todella helposti yliannosteltua lannoitteet.

Yksi vielä. Ei kai kasvisi saane kylmää. Avoin parvekkeen ovi talvella ja kukat siinä jääkylmässä vedossa. Näinkin, harmittomasti tuulettamalla, voi helposti päästä eroon kasveistaan.

Hää tais hättääntyä, ku mie kohtelin vähän huonosti.

kuva

kuva

Upia :slight_smile:

Todella kaunis

Olisiko jollakin Joulukaktuksen pistokkaita?

Marraskuun kaktukset innostuivat jälleen kukkimaan, oranssi valkoinen keltainen vaalea lila ja punainen(teki yhden kukan mutta kumminkin). Olen tarpeeksi huonosti hoitanut.:slight_smile:

Tuo emon kaktus on kaunis!!

kuva

Onko nämä nyt sitte marras vai joulu vai mitä kaktuksia ja mistä erottaa minki, nämä tullu joltaki pistokkaana, eikä nimeä tiedossa. Ovat kovia kukkimaan, monta kertaa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu

Olisikohan öljylampun kaktus marraskuunkaktus. Mielestäni tämä on joulukaktus, kun "lehdet" ovat tällaisia pyöreäreunaisia.

kuva

Elikkäs lehdistä tunnistetaan, entä kukkien väri, vai onko näitä marraskuunkakt. useammankin värisiä?

Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu

Marraskuunkaktuksia on lukuisissa eri väreissä. Niitä jalostetaan jatkuvasti lisää, koska kysyntä joulun alla on suurta (kaikki ns. joulukaktuksina myytävät kaktukset ovat todellisuudessa marraskuunkaktuksia). Marraskuunkaktuksilla on sahalaitaiset reunat, kun taas joulukaktuksilla ne ovat piparimaisen pyöreät. Lisäksi marraskuun oksat ovat pystymmät, kun taas joulukaktuksen oksat roikkuvat alaspäin. Myös kukan muodossa on eroja: joulukaktuksen kukat ovat symmetriset, marraskuun eivät. Eli Jatuulin kuvassa on joulukaktus ja öljylampun marraskuunkaktus.

Mullakin näkyy sitten olevan joulukaktus.

Tuo mun pikkuinen on ihan samanlainen lehdiltään ja kukiltaan kuin jatuulin kuvissa, ehkä vielä hieman räväkämmän värinen pinkki, tai sitten kuva vaan hämää.

Vähän arvelinkin tuon olevan joulukaktus, mutta en ollut varma.

Tuo on otettu hyvin vanhasta yksilöstä pistokkaana muutama vuosi sitten.

Se kukki ennen joulua ja nyt on enemmänkin uusia nuppuja tulossa.

Koirat pudotti tuon ikkunalaudalta jokin aika sitten ja sen johdosta tuossa on jo toinenkin yksilö kasvamassa.

Se ei ole kunnolla edes vielä juurtunut, mutta siinä on nuppuja, pitäiskö ne napsaista pois?

kuvakuvaLöytyisikö joltakin joulukaktusta tai vanhan kannan marraskuun kaktusta, jossa on hieman oranssiin vivahtava kukka? Ehkä lähinnä lohenpunainen. 
Mulla oli mummovainaalta vuonna -85 saadusta pistokkaasta komeaksi kasvanut yksilö, mutta se rupesi toissasyksynä nuutumaan ja oksat lahosi juuresta. Ilmeisesti olin löräyttänyt liikaa vettä :( Otin pikapikaa pistokkaita, mutta ajankohta oli epäsuotuisa (loka-marraskuu) enkä saanut pistokkaita elämään kevääseen asti. Ei koskaan ikinä milloinkaan ole kukan menetys harmittanut niinkuin tämä! Olisi pitänyt ottaa aiemmin pistokkaita.. nii-in

Kuvassa kaktus silloin kun se vielä oli voimissaan eli 2012, valitettavasti kukista ei tullut koskaan otettua kuvaa. Joku varmaan lehdistä tunnistaa, kumpi laji tässä on kyseessä.

Joulukaktus oli vuosikausia kukkimatta, niin, että ehdin jo värinkin unohtaa. Viime jouluna se sitten kukki ja nyt tekee taas nuppuja. Marraskuunkaktus kukkii jo toista kertaa tänä keväänä.

Nostin noin viikko sitten marraskuun kaktuksen parvekkeelta sisään ja nyt näkyy nupun alkuja😊