Pikeerin tein näppituntumalla, mutta tuo koko pinnan pikeeri sisälsi yhden munan valkuaisen ja suunilleen 3dl tomusokeria sekä muutaman tipan sitruunamehua, tuo riipuu aika paljon munan koosta paljonko tomusokeria tarvitsee. Lisäksi tietysti laitoin sinistä pastaväriä.
HS:n Nyt-liitteessä myös ajankohtaisia piparivinkkejä.
Oi kuinka kaunis on Paapelon piparkakkutalo !"
Kiitos Nuu
Täältä Mansikkamäen sivuilta löytyy kyseisen piparkakkutalo kaavoineen, sekä paljon muita ihania piparkakku juttuja, muutamia linkkejä
http://ebetys.com/blog/category/Pipareiden+koristeluohje
http://ebetys.com/blog/category/Piparkakkuty%C3%B6t
http://ebetys.com/blog/category/Piparkakkuty%C3%B6t+%28kaavat%29
http://ebetys.com/blog/category/Fantasiapiparit
Ahaa, pastavärillä tulee noin soma. Pittääpä kokkeilla. Kiitos.
Nobile
Juu, mutta tuohon määrään pikeeriä riittää todella onneton määrä väriä, itse laitoin hammastikunkärjellisen, jonka siis vain tökkäsin väriin, eli se mitä tarttui riittää saamaan aikaan vaalean sinisen sävyn, riittoisaa tavaraa
Pakko aina tuosta mainita, kun itse en meinannut uskoa purkin ohjetta todeksi aikanaan ja sähäkät värit tuli tehtyä
Pigmenteillä on tullut leikittyä ja uskon helposti.
Olipas linkeissa katsottavaa. Onneksi ette näe mun piparkakkutaloa. Vaikka kuinka keskittyisin, en taitaisi noin hienoa saada aikaan.
Ihanan kamalia linkkejä nuo Paapelon laittamat. Olis ihana tehdä tuollaisia kaikkia kivoja pipareita (,vaikka kai se opettelu vaatisi oman aikansa) mutta kuka ihme ne kaikki söisi… Tänä(kin) vuonna koitan tehdä vaan pienen piparitaikinan ja siitäkin suurimman osan teen juustojen syömis-alustoiksi
Kyseisen blogin syytä on koukuttumiseni kakkuihin ja muuhun makeiden leivontaan ja löytyipä se oma alakin viimein, minusta tulee siis isona leipuri-kondiittori ja luulen haluavani erikoistua vielä joskus sitten kondiittoriksi, aika näyttää
Keksien leivontaa olisi luvassa lähipäivinä, sekä lahjoiksi menevien pipareiden koristelua
Jos jollain on tiedossa vanhan ajan maustekakun ohjetta, saisko sitä tänne. Muisto vaan on, mutta ei ohjetta.
olisiko vuoden 1955 keittokirjaan präntätty maustekakun resepti tarpeeksi vanha? semmoinen löytyy:-)
Eikö se piimäkakun ohje sivulla 32 kelpaa? Maustekakkuhan se on, ja vanha.
mai-lee, kelpaa hyvin. Laita vaan se tänne. Metsästän sitä mummon aikasta maustekakun reseptiä, jossa oli kaikkea mahdolista maustetta. Hän osasi sen tehdä ja haluaisin täksi jouluksi tehdä samaa.
Voihan olla että mummolla oli jotain omaakin siinä reseptissä, mutta kunhan saisin perusohjeen, siitä on hyvä alkaa. Kiitos etukäteen.
Emo, piimäkakku on toinen jota aion tehdä. Sen ohjeen kopsasin kiitollisena heti kun huomasin. Kiitos siitäkin. Oliko se sinun ohje?
Itse niitä varmaan syön, mutta tuo joulumielen se kakku ja muisto mummosta.
ookoo, tässä maustekakun resepti->
2 kananmunaa
1 dl sokeria
2 rkl siirappia
1 dl hapanta kermaa
1 dl sulatettua voita
1 tl kutakin maustetta: pomeranssin kuorta, maustepippuria, neilikkaa, kanelia, inkivääriä
¾ tl soodaa
½ litraa vehnäjauhoja
muna- ja sokerivaahtoon lisätään muut aineet. taikina kaadetaan voideltuun, korppujauhoilla jauhotettuun vuokaan ja paistetaan 200°C:ssa.
pointti on tuo hapan kerma. nykyisin kun on valmiita mausteseoksia myytävänä, taitaisi nuo erilliset mausteet voida korvata vastaavalla määrällä piparkakkumaustetta (sitä näytti olevan emonkin reseptissä).
Olin ystävän kanssa myyjäisissä ja tässä osa meidän leipomuksista. Hyvin menivät kaupaksi, itselle jäi kaksi pikkukakkua ja yksi hiivaleipä. Kolmena päivänä leivoin ja kun kaikki meni niin jouluksi pittää vielä itselle leipoa ja luultavasti sukulaisille myös.
Kiitos reseptistä. .
Laitan mieluummin mausteet erikseen, saa paremman, mausteisen maun. Maustepippuri on hyvä varmaan maustekakussa. Mietinkin mikä mauste oli siinä muiden lisäksi. Ei taida piparkakkumausteessa olla pippuria, vai onko?
Kardemumma sopii hyvin piimäkakkuun, siitä on makumuisto näköjään olemassa. Maustekakussa sitä ei onneksi ole.
Nyt vaan leipomaan.
Kuinkas kauan kakkua pidetään uunissa? Noin suurinpiirtein? Onko piimäkakussa sama lämpötila kuin maustekakussa. Mun on pelattava varman päälle ettei kakusta jää raakaa. En luota omaan tikkutestiin pelkästään.
Just paistoin kolme piimäkakkua 175 asteessa noin tunnin. Tai itse asiassa vähensin lämpöä 150 asteeseen varttia ennen uunista ottamista. Ihan kypsä tuli isossa vuoassakin (kaksi normaalikokoista ja yksi iso vuoka mahtuu yhtä aikaa uuniin).
Minun sähköuunissa on ylälämpönä grillivastus ja se on kyllä syvältä sieltä… Aina kakku palaa päältä mustaksi ja ei uskalla ottaa poiskaan vuokaa, kun muuten kakku on uusi. Nykyään ei saa mitään kodinkonettakaan kunnollista.