Nyt sitten päätin mitä teen joulupöytään.
Vietämme siis joulun yleensä äidilläni ja olen saanut toiveen, että minä tekisin kahvipöydän tarjoiltavat ja vaatimus on ollut, että vähintäänkin porkkanakakku, kun se on niin nannaa
No päätin, että tänä vuonna teen myös jonkun juustokakun ja juuri löysin yhden reseptin mikä kolahti.
Mansikka-vanilja juustokakku, jonka täytteeseen tulee sekaan puuroriisiä ja pohja tehdään piparkakuista, sitten tietysti porkkana kakku ja keksejä sekä torttuja.
Eiköhän näillä herkkuhampaan kolotukset hiljennetä
Tässäpä ekat lahjapiparkakut. Nämä esittävät siis sulaneita lumiukkoja, tuli tehtyä pellillinen näitä
Voi paapelo, huoh ! Olen niin fani
Mitä noiden päiden sisällä on? onko syötävää? Hienot ja hauskat on!
Voi kiitos Nuu
kukkaistätsy, noiden sisällä on vihreänkuulan puolikas, joten syötäviä ovat, sikäli jos pitää hirmu makeasta
Voi Paapelo!!! Sä oot mestari, kuins voitkin olla noin kätevä ja vielä keksiväkin.
Kiitos vähänkaikkea! Idea ei ole ihan oma, jostain blogista sen vuosi sitten bongasin Mansikkamäen blogista veikkaisin, kun hän on minun idoli, vähän muuntelin oman tyylin mukaiseksi vain
Ai jessus ku o ihkut piparit. Oot kyl mestari. Mistäs noi hatut on tehty paapelo?
Voi kun hauskat piparit!
Ihania pipareita! Onko sulla tuollainen muottikin?? Et suinkaan käsin revi tuota muotoa?
Heh, en sentään piparkakun muotoja käsin tehnyt, muotilla on ne tehty.
Hatut, silmät sekä suut on tehty mustasta sokerimassasta ja valkoinen kuorrute on mitäpä muutakaan kuin pikeeriä Vielä on kuorrutettava linnunpöntön muotoinen iso piparkakku ja pari koristepiparia lahjapakettia varten
Tuli näistä joululeivonnaisista mieleen, että minoon varmaan ainutlaatunen tapaus siinäki, että vihaan ylikaiken känttyjen yms. munalla voitelua. Son sit niin ärsää ja en tiiä miks
Äääh, toitovvatasi mun sukulaiset on kuunnellut mua kun oon toivonut lahjakorttia ullanunelmaan, niin sais noita kaikkia muotteja yms ostaa mitä olen pitkään himoillut!
paapelo, oon muuten käynyt samassa blogissa katsomassa samoja lumiukkopipareita, mut en oo vielä saanut aikaiseksi tehdä itse
Onko kukaan ostanut’tavallisesta’ kaupasta kakaovoita, siis kyselen onkohan sitä saatavissa?
Jade, et todellakaan ole ainut tapaus tuon munalla voitelun suhteen… vihaan sitä ylikaiken, huono olen leipomaan mitään ja sit kun innostun, se lopahtaa reseptissä kohtaan: ja lopuksi voidellaan munalla…
Noita sulavia lumiukkoja minäkin ajattelin tänä vuonna tehdä. Tänään leivottiin tyttöjen kanssa pipareita, että alustoja on jo valmiina. Miehen veljen vaimo teki noita viime jouluksi, ja ajattelin minäkin niitä nyt yrittää. Ihania ovat!
lisäys: piparitalon osatkin odottavat liinan alla kokoamista ja tänä vuonna ajattelin myös muutaman sellaisen korkean kuusen kasata, mitkä tehdään monesta erikokoisesta tähden mallisesta piparista. Ja koristellaan tietysti pikeerillä ja muulla… Sellaisen ajattelin viedä äidille ja isällekin jouluksi.
toinen lisäys: ajattelin tuollaista lumiukkoa myös piprutalon pihaan, mutta saas nyt nähdä, että mahtuuko, kun taisin tehdä aikasta ahtaan piparialustan tönölle tänä vuonna.
Lumi, terveyskaupoista voi löytyä, mutta en ole varma.
Helpoimmin varmaan nettikaupoista?
Kaakaovoita on löytynyt ainakin ekokaupoista. Aika ihmeellistä tavaraa, kun ei tahdo löytyä, vaikka jo siinä mummun Keittotaidossa vuodelta -45 on resepteissä kaakaovoita. Samaisen kirjan resepteissä ihmettelin sanaa kasviydin, mitä lienee. Yhdessä kohtaa oli perässä mainittu suluissa kurpitsa.
"Joskus näkee kurpitsasta käytettävän nimeä kasviydin", sanoo raholan syötävät sanat-sivusto.
vuoden 1929/15 pellervo lehdestä löytyy juttu "Kasviydin eli kurpitsa"
kiitos