Meni vähän pipariksi tämä tirpan tönä, kun ajatuksissani aloin tekemään viivoja, vaikka tarkoitus oli tehdä seinäkuvioksi pilkkuja, käsi oli jo turhan väsynyt puristamisesta ja käsi tutisi tuhatta ja sataa, lopputuloskin sen mukainen, mutta voin sanoa antaneeni tähän piparkakkuun kaikkeni
Sessa,hyvä, että en ole muna-asian kans yksin Pullat niinki mennee sinnillä mut kaikki tortut yms. jätän voitelematta
epäselväksi jäi, kumpi tökkii: kananmuna vai voitelu? jos voitelu ei töki, niin käyttäkää siihen vahvaa sokeroitua kahvia:-)
Ei mulla muna töki vaan se voitelu. Esmes joku joulutorttuki on tympiä voiella ku siinon niin monta sakaraa
Minäkään en tykkää joulutorttujen voitelusta, sitkeetä/venyvää tavaraa kun kananmuna on
Minen voitele joulutorttuja. Sihtaan niihin tomusokeria, kun laitan tarjolle, tai koristelen tomusokeri- vesikuorrrutteella.
jadeliila - älä tee tähtitorttuja (sakarat palaa ainakin minulla joka kerta:-)) vaan näitä: mahtuu paljon hilloa ja on helppo voidella…
Nuo mai-leen linkin tortut aukeaa usein, tai minulla siis ainakin. Voitelen vedellä reunat ja painan ne tiiviisti haarukalla kiinni mutta uunissa ne tuppaavat aukeilemaan ja sisältöä valuu ulos. Olen ollut huomaavinani että voitaikinaa käytettäessä aukeilu on vähäisempää.
Jos jollain on vinkkejä siihen kuinka reunat saa pysymään kiinni toisissaan paistettaessa niin kertokaa ihmeessä !
Jos tavara valuu ulos puoliympyrätortuista, sitä on tod. näk. liikaa. Ja tähtitorttujen teossa voi tehdä seuraavasti, ensin se "leikkaus" sit sipasu vettä tai kananmunaa keskelle, sit ne sakarat lujalla painalluksella kiinni, voitelu ja siihen "koloon" reilusti hilloa.
Jos kananmuna tuntuu sitkeältä liimalta, niin ruokalusikallinen kylmää vettä lasiin munan seuraksi, vatkaus haarukalla ja johan on notkeampaa tavaraa.
Erilaisia vaihtoehtoja…
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/kuluttajat/reseptit/makeat_leivonnaiset/piirakat_ja_tortut/makoisat_joulutortut___ideat/
Tässä ohjeita torttujen taitteluun
Ite teen usein noita kukkasenmallisia niin ei pala niin pahasti… ja onhan tuo kukkaisteema muutenkin sydäntä lähellä
Eihän tähtitorttuja tehdessä niitä nurkkia tehdä teräväksi jotka jäävät näkyviin. Ikinä ei ole palanut.
Meillä taitellaan usein enkeliversio joulutortuista, eikä myöskään voidella koskaan, koska pidän siitä pinnasta enempi semmoisena rapeana.
Nuu, meillä tehdään nuo puolikuun muotoiset tortut aina sellaisessta taikinasta, jossa voi vaahdotetaan, kerma vatkataan, sekoitetaan yhteen ja lisätään vehnäjauho jossa leivinjauhe. Eivät aukea paistettaessa.
Kurppa puhuu asiaa -nimittäin se viilto tosiaan tehdäänkin sillei että ei kulje suoraan nurkkaan ja siten ei niin terävä… itse en enää muistanut kun tehnyt vaan kukkasia monta vuotta
Tuolla kukkaistätsyn linkissä se leikkaa tähtitortun oikein, mutta kääntelee sitten ne tylpät päät sisään ja jättää terävät palamaan8O
Suklaapipparit oli tosi hyviä, ihan daimin makuisia. Ja luumukonjakkikakku on jo puoleksi syöty.
Inki -onneks me ollaan viisaampia ;D
Ei mulla pala koskaan ne sakarojen päät Miten tet niitä oikein paistatta?
täydellä teholla tietty!
Niin mää arvelinki