Joululeivonnaiset

Onneksi jätin puolet suklaapiparitaikinasta leipomatta, muuten olisi ahneet sukulaiset syöneet kaikki:)Kiitokset ohjeesta, se on tosiherkkua!

Minä nostin jo piparipurkin kaapin päälle ettei tarvitse alkaa lisää leipomaan ja juu, ei ne sakarat kyllä meilläkään eilen(kään) palaneet vaikka nuoriso veteli kulmat auki suoraan kärjestä:)

Tässä meidän tämän joulun kämppä

Ja tässä mun versiot niistä sulavista lumiukoista. Eivät ole niin sileitä ja kauniita kuin Paapelon, mut onkin ihan eka kerta, kun kokeilen mitään tämän tyylistä väkästelyä. Leivon kyllä paljon, mutta sellaista ihan perushuttua. Nyt sitten oon jotenkin innostunut kokeilemaan jotain erilaisiakin, kun miehen veljen vaimokin tekee aina kaikkea tosi jänskää:) Näitä on siis tulossa vielä lisää, mutta tässä kolme ekaa, kun ajattelin ensin ihan kokeilla, et tuleeko yleensäkään yhtään mitään.

Nämä ei nyt ole varsinaisesti leivonnaisia, mutta enpä muutakaan paikkaa keksinyt. Tällaisia suklaa-joulunameja tein äsken valmiiksi. Taikinan (sula suklaa, siirappi ja tomusokeri) tein eilen ja äsken pyörittelin ja päällystin osan tuttifrutti rakeilla ja osan Wiener nougat rouheella.

Tulin tänne katsomaan Emon piimäkakun reseptiä tarkoituksena ruveta nyt leipomaan ennen kuin pitää lähteä ostamaan jouluruoat. No, muistin, että siirappi meni eilen kaikki. Sitten ajattelin, että jospa sitten teen edes kääretortun charlottaa varten ennen kauppareissua. No, ne kananmunatkin loppui eilen. Taitaa sittenkin jäädä kaikki illaksi tai huomiseksi.

Eipä ole käynyt mielessäkään kuinka monenlaisia pipareita voi leipoa! Täällä on viitseliäitä taiteilijoita piparien koristelussa.

Tällaisia joulukuusileivoksia värkkäilen parhaillaan huomiseksi vietäväksi vanhempieni luokse, minne suuntaan huomenna joulunajaksi. Nyt kyllä ketuttaa (oikeasti ihan sitä v:llä alkavaa). Olin laittamassa leivoksia kakkukuvussa jääkaappiin, niin eikös ne tipu lattialle ja tietenkin väärinpäin. Kaikki leivokset sikin sokin kupua ja siis täysin pilalla. uudelleenkaan en voinut niitä kasata ja koristella, kun ei ollut yhtään aineksia. Enkä kyllä olisi viitsinytkään, sen verran ottaa päähän. Eipä ole nyt äidille viemisiä :frowning:

Nyt on kolme kakkua uunissa. Kaksi maustekakkua ja yksi piimäkakku.  En kovasti ihastunut kakun tekoon, varmaan ensijouluna leivon seuraavan kerran. 

Sain kaksi erilaista maustekakun taikinaa, minulta se onnistuu. Suussa mausteiden kitkerä maku, kun jostain syystä pistin maustelusikan suuhun. 

Aikamoinen sotku pöydällä ja iso kasa tiskiä. Yhden erän voita sulatin kattilassa ja se paloi sinne kattilaan suht ruskeaksi. 
Poika teki ruokaa just siinä hellalla ja minä laitoin kattilan siihen kuumalle levylle sulattelemaan voita. Levyn tyrkkäsin vielä päälle ja hetkeks vaan unohdin. 

Parasta oli taikinan kaaliminen kiposta. Toivon nyt että moni ei maustekakusta välitä, saan itse maistella onko onnistunutta. Joulun tuoksu on toinen plussa, kakun onnistuminen olis se paras. 

Niin ja joulumieli 

Emo, uunin lämpötila ja paistoaika piimäkakulle? Onko tuo yksi satsi suurinpiirtein minkäkokoiseen vuokaan?

Meleko mestari suoritus. Tein kaupan valamiista lehtitaikinasta torttuja iliman mittään märskettä ku niihin tullee sellanen kylymä kylymäsavulohi märske. Kaikki ei nousseet :O. Osa on oikein pullevia mut osa sit niin ku tiejyrän alle jääneitä

Anita, en tiiä vuoan kokoa, sellanen tavallinen, ei mikään iso. 175 astetta noin tunti. Mie en juur kattele aikoja, ja leivinuunissa paistaessa lämpötilakaan ei aina vakio. Mut noin ohjeessa lukee.

Oisko sulla Jade kuvaa niistä jyrätyistä ;D

muoks: huomaa että mulla on toosi tylsää töissä

Ohan niistä ku otan :smiley:

Tuommosia oikeenpuoleisia lituskoja on monta .Miten son mahollista ku taikinaki jämptisti sama

no, kakku on jo uunissa.

Joo, ei nuo ihan verisukulaisilta näytä, mutta haitanneeko tuo. Laitat vaan enemmän “märskettä” noihin litteämpiin :wink:

Pakko son laittaa ku nuita pullevia ei riitä kaikille

Jadeliila eihän nois oo mitään eroo, onko sulla toisenpuolen silmäs jotain vikkoo.

Uskaltauduin tänään leipomaan. Eilen tein piparitaikinaa aika paljon valmiiksi. Tänään sitten pullataikinaa ja eikun leipomaan.
Piparitaikinaa laitoin aikamoisen annoksen pakkaseen niin saan lähempänä joulua tehdä lisää pullia ja pipareita.
Se minua harmittaa suuresti kun nykyiset liedet ovat polttopaikkoja ja jos paistaa vähemmän aikaa saa raakaa leivosta. Ekat pullat nytkin paistuivat liian tummiksi.

Pullat, piparit ja pasteijat paistoin tänään.