Joululeivonnaiset

Kyllä se siitä ja tosissaan, vaikka kaivaisi sisukset ulos ja löisi täytteen sisään niin varmaan syötävää tulee.

Juu, jos ei muuten onnistu, ni pappilan hätävaran tyylisesti sittenno.

Noissa leipomuksissahan on vain mielikuvitus rajana. Mallilla ei väliä kun vain maku säilyy.

Voiko piparkakkutaikinaan käyttää voin/margariinin sijasta rypsiöljyä?

Saako joulutortuista mitenkään terveellisempiä? Onnistuuko voitaikina käyttämällä voin sijaan esim. becel goldia?

Pitäisi leipoa sepelvaltimotautipotilaalle sopivia joululeivonnaisia.

Voi käyttää

Pane voitaikinaan margariinia :slight_smile:

Kun pitää käyttää niitä sydänmerkki-kasvimargariineja, onko niissä samat leivontaominaisuudet kuin tava margariinilla?

Vähänkö tumpelo leipomisessa olen…

Tee rahkavoitaikina! Minun mielestäni se on raikkaamman makuinenkin kuin voi/margariinitaikina.

Sen margariinipaketin kylijessä tahi kannessa lukkee soveltuuko se leivontaan :slight_smile:

Eli siis piparitaikinaan rypsiöljyä, ja joulutorttuihin rahkavoitaikina käyttäen sydänmerkittyä leivontaan sopivaa kasvimargariinia esim. Becel Gold ja rasvatonta maitorahkaa.
Kiitos.

Margariinipakkauksissa kerrotaan useimmiten mihin se soveltuu. "Leivälle, paistamiseen, leivontaan" lukee eräässä paketissa. Lisäksi pullovalmisteista useimmat taitavat sopia leivontaan.

Vsikka minulla on sepelvaltimotauti, en käytä enää margariineja, joissa kerrotaan niiden sisältävän "kasvirasvoja" sisältöä tarkemmin erittelemättä, se voi tarkoittaa mitä tahansa: palmuöljyä, kookosrasvaa tai sheavoita. Syön ennemmin vähemmän.

Teen "voitaikinan" oivariinin ja rahkan yhdistelmästä, se onnistuu erittäin hyvin. Esimerkiksi kevein Oivariini, jossa on yhtä vähän tyydyttyneitä rasvoja kuin Keijussa, sopii leivontaan.

Voiko rahkavoitaikinasta tehtyjä torttuja pakastaa?

Kyllä rahkavoitaikinaa ja siitä tehtyjä leivonnaisia voi pakastaa.

Äipän kans ku vielä tehemmä kaks kuivakkakkua ja piparit niin sit on joulun makiat leivottu :slight_smile: Piparitaikinaaki on melekein ämpärillinen :smiley:

Ihan itte tehin tikrun

kuva

Tikrut on hyviä! Lihoin 2,5 kg kun kasvuiässä oleva nuoriso niistä tykkäsi ja tein usein. Kukahan niitä söi ja oli kehuille perso?

Jääkaapissa tekeytymässä Joulupukin kuiskausten taikinapötköt. Saas nähdä teenkö valmiiksi yömyöhällä vai aamusella.

Tein appelsiini -suklaakakun. Ei ole kuulunut mun joululeivonnaisiin ennen mutta nyt kuuluu ja on glueenitonkin vielä.

Unokki,mikä on tuo tekemäsi taikina???

Saisko resettiä kehiin?

Karvari, kirjoitan hetken kuluttua.

Tässä valmiina, ei tullut tasalaatuista piparia, mutta syötyä tulevat.kuva