Joululeivonnaiset

Joulupukin kuiskaukset , 

Taikinasta pitäisi tulla 60 kpl, mutta en ole onnistunut niin montaa saamaan varmaan kertaakaan.

200g voita

1 dl sokeria, vaahdota nämä ja lisää 

1 muna hyvin vatkaten.

1  purkki tai kuivana 90gr punaisia kirsikoita, valuta ja pilko, lisää taikinaan.

4.5 vehnäjauhoja

1 dl kookoshiutaleita

1.5 tl leivinjauhetta, loput kuivat aineet lisätään viimeisenä.

Ripota pöydälle kookoshiutaleita, pyöritä niiden päälle paksu noin 30cm pötkö. Pyöritä pötköä että hiutaleet tarttuvat kauttaaltaan. Kääri pötkö kelmuun ja jääkaappin tunniksi tai pakstimeen 15 min ajaksi. Leikkaa noin puolen sentin viipaleita, paista 200 asteessa noin 7-10 min. 

Tein tällä kertaa kuivasta kirsikasta, ei tullut niin hyviä kuin liemessä olevasta kirsikasta. Väri on hieman pinkki, kun kirsikka värjäsi taikinaa. Jos jättää kirsikat isommiksi paloiksi, väri on parempi ja valkoisempi.

Nuitahan pitää rätkässä.

Onnistu paremmin kuin minä!

Ihan hyvän näköisiä nuo minusta on. Taidan kokeilla, nyt ei ole kirsikoita mutta jos pilkkoisi sitä karpalonahkaa.

Nätti pullea tikru Jadella. Tuollaisella pyöreämallisella vuokalla tulee muhkeita kakkuja.

Piparien kans tuhertu 2 tuntia, mut nyt neki on jo matkalla 200 kilsan päähän pakastimeen :slight_smile:

No mulla meni kyllä enemmän kuin kaksi tuntia pipareitten teossa, mutta siinä taikinassa olikin kilo voita ja toinen sokeria. Ja auta armias, jos loppuvat tänäkin vuonna kesken.

kuvaHooo,näistä tuli ihania.Minun makuun,terveisiä Unokille :)

Jee, hyvä Karvari, sait ilmeisemmin parempia kuin minä. Ainakin laatu näyttää tasaisemmalta!Tykkään myös kirsikan ja kookoksen yhdistelmästä.

K-E, kilo meni voita munki piparitaikinaan, ja sokeria hilikkua vaille saman verran. Se pittääki tehä koko ajan, eikä jäähä välillä taivastelemaan :smiley:

Unokki,sain tuosta taikinasta 68 kappaletta.

Pelekään että jouvvun tekemään ennen joulua vielä uuven satsin,oli niin hyviä.

Oho, oletpas vatkannut kuohkeaksi. Minä taidan jättää liian paksuiksi piparit. Pitää hoikentaa laatua ensi kerralla.

Nuita pittää munki tehä. Näyttävät niin makosilta :slight_smile:

Unokki,vatkasin koneella.Tein tuosta kaks n.40 senttistä pötkylää.Tykkään että ovat pikkusia.

Jade,nuot on liian hyviä.Säilyvyys on olematon sen takia.

Kyl, kyl, sulavat suussa, ei tarvii edes pureskella, jos ei halua:)

Tein noita kuiskauksia kuivatusta karpalosta. Aika pikanttia, mielenkiintoisen makuisia.

Tein myös vadelmasilmiä ja neljä taatelikakkua. Ihan ellottaa kun on tullut maisteltua pitkin päivää kaikkea sokerista. Sen päälle suolainen voileipä Kallen mätitahnasta maistui oikein hyvälle.

Minä ostin pienen valmiin piparitaikinan, eka kertaa. Meillä kun on noita guteenittomiaja maidottomia immeisiäniin en viitsinyt tehdä piparia kokonaan alusta alkaen itse. Suklaakakun gluteenittoman tein tänään, et suklaisella mennään. Jotain gluteenittomin pikkuleipiä pitää vielä tehdä mutta niissä ei saa olla kirsikkaa ei kookosta ;( on se vaikeeta. Minä Fiia ja poika saadaan syödä “tavallisia” leipomuksia kunhan on laktoositonta (minulle) mutta toiset! Onhan tässä vielä aikaa jouluun :wink:

Tänään iski leivontapäivä. Kaksi suklaa-kurpitsakakkua, kuusi saaristolaisleipää ja rasiallinen Jokelan kartanon pikkuleipiä. Seuraavien saaristolaisten juuri on tekeytymässä ja huomenna, koska veli tulee kylään, aattelin tehdä piparitaikinapohjalle rahka-partajugurtti-karpalokakun, jonka ohjeen bongasin hiljattain lehdestä.

Hankalin - mistä bongasit ohjeen? Kerrotko meillekin, kuulostaa niin hyvälle.

Leivoin Nauvon limppuja, mutta haluaisin välillä tehdä jotain muuta jouluksi. Onko kenelläkään kokeiltua ja hyväksi havaittua olutleivän ohjetta?