Joululeivonnaiset

Unokin kuiskaukset puhuttaa muakin..  blush

Mulla on pakkasessa vähän karpaloita.. taidan pilkkoa niitäkin kuiskauksiin.. ja lisään sokeria..

Tette, voisikohan karpaloita kyllästyttää yön yli vaikka tujussa sokeriliemessä tai konjakissa? Kuivattu karpalo taitaisi toimia parhaiten, ehkä…

No just noin.. konjakissa - kiitos Unokki!  Testi, testi!   Mutta vasta viikon päästä..

kuvaOlen jouluksi väkertämässä tätä samaa kakkua kuin Hankalin, juuri nappasin tänään kuvan ohjeesta maalla käydessäni. Kuva olisi pitänyt ottaa myös kakusta, on aika komea. Josko Hankalin laittaa, kun on leiponut.

Ainikki, ohje on Kauneus ja terveys -lehden numerossa 16/2015 sivulla 21, Valion mainoksessa. Sama mainos on luultavasti monessa muussakin lehdessä. Voin laittaa sen tännekin jahka oon paistanu ja maistanu. :)

Kas, Unokki ehti ensin, kiitos! :)

Tuon täytyy olla ihanaa - piparkakkupohja, karpalot, jogurtti, ahh!

Nyt muakin alkoi polttelemaan kun päästiin säilykekirsikoista :cherries:. Jäin miettimään mitäs niiden sijasta laittais ja kuivatut karpalot on mun makuun enempi. Sitruunan kuori voisi myös sopia kookoksen kaveriksi.

Kiitos ohjeesta, noita kuiskauksia pitää tehdä viikolla. Onko kukaan pakastanut juustokakkuja; näitä mitä ei paisteta, tahtoisin tehdä mahdollisimman paljon valmiiksi ennen viimeisiä päiviä joulun alla…kun koskaan ei tiedä mitä vielä voi tapahtua.

Aulin saaristolaislimppu

4 dl vettä
3dl kaljamallasta(sitä rouhetta)
5 dl tummaa olutta
50 g hiivaa
4-5 tl suolaa
1 dl omenasosetta
3 dl siirappia
3 dl lesettä tai ruisrouhetta (tai molempia)
3 dl ruisjauhoja
n.13-14 dl vehnäjauhoja

voiteluun
2 rkl vahvaa kahvia
2rkl siirappia
2 rkl voita

Maltaat laitettiin turpoamaan kiehuvaan veteen n.1/2 tuntia.
Sekaan olut ja lämmitettiin kädenlämpöön.
Koko mössö monitoimikoneeseen, ja hiiva sekaan.
Sitten vaan kone pörräämään ja kaikki muuta aineet mukaan, n. 5 minuuttia vaivasin.
Taikina kaavitaan voideltuihin vuokiin(on aika vetelää ja tahmeaa), peltisiä tulee 3 , mutta jos on niitä pahvisia 4, koska ovat pienempiä.
Annetaan nousta tunti ainakin.
Paistetaan uunin alaosassa 175 asteessa tunti ja 20-30 minuuttia.
Voidellaan paiston aikana 3-4 kertaa voiteluseoksella ja jos pinta tummuu liikaa peitetään lopussa leivinpaperilla.
Kypsiä leipiä ei voidella, näin leivät eivät ole juurikaan tahmeita.

Ainikki, tämä on itse kehittelemäni ohje, usein olen tällä tehnyt.

Tosin tämä on kovin paljon saaristolaisleivän kanssa samantapainen.

Jos pitää tehdä gluteenittomia pikkuleipiä, niin tattarikeksit ovat hyviä, ovat myös laktoosittomia. Ohje löytyy tattarihiutalelaatikosta.

Joulun alla on niin paljon töitä että aattelin leipoa herrasväen pikkuleipiä tänään. Mutta voiko ne pakastaa, meneekö piloille?

Tee vaan pelkät pohjat nyt ja täytä vasta vähän ennen tarjoilua. Säilyvät hyvin huoneenlämmössäkin.

Tässä meidän joululeivonnaiset, tehty koko perheen voimiin.

kuva

Mut kurppa, eihän se sokeri enää tartu huoneenlämpösiin leivoksiin, vai tarttuuko?

Noin sata pientä kookoskierrepullaa ja kaksi pellillistä Jokelan kartanon viipalepipareita valmiina, ja uunissa kaksi tikrua.

sienestäjä - kyllä sokeri tarttuu!

Tatti, voit sä tehä ne jo ihan valamiiksi marmeladia myöten ja pakastaa sitte. Tomusokeria humpsuttelet sitte ku otat pakkasesta :slight_smile:

Meillä on pakastettu “herrainleivät” sokeroituna ja täytettynä, ja hyvin on onnistunut.

Eikös se tomusokeri katua ku ne leivät sulaa?

Tuommosessa siro erikoishieno sokrussa aattelin ne pyöräyttää